صداوسیما، (شرح آنلاین) - مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه: در پایان ۹۷ شاهد کاهش آمار طلاق بودیم؛ رشد طلاق در کشور متوقف شده است.

علی محمد زنگانه در نشست خبری «کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی» با اشاره به تلاش دستگاه قضا برای کاهش طلاق گفت: ملاقات فرزندان طلاق تا چند سال پیش در کلانتری‌ها انجام می‌شد که فضای نامناسبی است و بعد از سال ۹۵ تا امروز ۱۳۲ مرکز ملاقات فرزندان طلاق راه اندازی شده است در فضای مناسب فرهنگی، مثل فرهنگسرا‌ها و یا خانه‌های اسباب بازی انجام می‌شود.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه افزود: تا پایان امسال ۱۶۰ مرکز ملاقات فرزندان طلاق، راه اندازی می‌شود و تاکنون امروز حدود ۷۰ هزار ملاقات انجام شده و شاهد ۶ و نیم درصد صلح و سازش میان زوجین در این مراکز هستیم.

زنگانه گفت: بر اساس ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده موظف بودیم در کنار دادگاه‌های خانواده مراکز مشاوره را دایر کنیم که در حال حاضر آیین نامه قانون تدوین و ابلاغ شده، دستورالعمل اجرای قانون هم ابلاغ شده است.

وی افزود: در برنامه ریزی‌ها پیش بینی کردیم که ۱۰۸۰ مرکز مشاوره باید ایجاد شود و ۵ هزار و ۴۰۰ مشاور روانشناختی، مددکار و حقوقی و مذهبی باید در این مراکز مستقر شوند.

این مقام قضایی گفت: تا این لحظه بیش از ۶۰۲ مرکز مشاوره راه اندازی شده بیش از ۹۰۰ مشاور مشغول کار هستند.

زنگانه افزود: در حال حاضر ۳۲۲ قاضی و ۱۳۶ قاضی مشاور زن در این مراکز خدمت می‌کنند و پیگیری مطالبه مهریه، تمکین و نفقه زیر ۲۰ میلیون تومان در صلاحیت شعب تخصصی شورای حل اختلاف است.

این مقام قضایی گفت: در حال حاضر ۹۴ دفتر حمایت از زنان و کودکان در کشور فعال است، در ۱۸ استان کشور فرایند ارجاع زوجین متقاضی طلاق (توافقی، مرتبط با دریافت مهریه) از طریق سامانه تصمیم انجام می‌شود و برنامه این است که فرایند اخذ پرونده ها، گردش کار، غربالگری و ارجاع زوجین به مراکز مشاوره از طریق این سامانه انجام شود.

وی افزود: زوجین در آستانه طلاق می‌توانند بدون مراجعه و به مراکز خدمات الکترونیک و مراجعه حضوری ازطریق این سامانه پرونده خود را پیگیری کنند و این سامانه در تهران هم فعال است و ما در کشور شاهد کنترل طلاق هستیم.

زنگانه تاکید کرد: بر اساس آخرین آمار سازمان ثبت احوال کشور، در سال ۹۷ روند طلاق کاهشی بوده و ما در مقاطع سال ۹۸ هم آمار‌ها را رصد می‌کنیم، ضمن اینکه ملاک ما آمار سازمان ثبت احوال خواهد بود و سایر دستگاه‌ها باید از اعلام آمار خودداری کنند.

وی ضعف مهارت‌های ارتباطی زوجین، خشونت خانگی، اختلالات روانی، اعتیاد، اختلالات جنسی و روابط نامشروع را از مهمترین دلایل طلاق در کشور برشمرد.

 

 

 ماموریت دستگاه قضا بر‌ای کاهش آسیب‌های اجتماعی

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه از ماموریت ویژه دستگاه قضا برای کاهش آسیب‌های اجتماعی خبر داد. ­­

محمد زنگانه افزود: بیش از سه سال است که مقام معظم رهبری تاکید فراوانی به مسئولین ارشد نظام و قوای سه گانه برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند.

وی گفت: تا امروز جلسات منظمی نیز در این خصوص برگزار شده و همه مسئولان گزارش کار خود را ارائه می‌کنند.

زنگانه افزود: در شورای اجتماعی کشور با ۲۳ محور، تقسیم کار ملی صورت گرفته تا هر محور توسط یکی از سازمان‌ها پیگیری شود و دستگاه قضا هم متولی دو محور از محور‌های ۲۳ گانه است.

وی گفت: اولین محور، کاهش پرونده‌های قضایی است که با تشکیل معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه پرونده‌های قضایی بررسی می‌شود.

زنگانه افزود: محور دوم، محور امنیت عمومی و اجتماعی است که بیشتر تاکید بر کاهش و کنترل خشونت، ضرب و جرح و قتل دارد و قوه قضائیه از این دو منظر برای تحقق دستورات رهبری ورود می‌کند.

وی گفت: کاهش و کنترل طلاق از دیگر برنامه‌های ماست، چون پرونده‌های دعاوی خانواده در مراجع قضایی پیگیری می‌شود و ما در حوزه کاهش طلاق هم بر اساس تقسیم کار در کارگروه ملی، ۷ وظیفه داریم.

این مقام قضایی افزود: کنترل و کاهش اعتیاد هم برنامه دیگری است که در دستگاه قضا پیگیری می‌شود.

وی گفت: برنامه‌های درمانی مراکز ماده ۱۶ که اقدام به درمان معتادان می‌کنند نیز با جدیت دنبال می‌شود ضمن این که آیین نامه مراقبت پس از خروج هم در دستگاه قضا پیگیری می‌شود.

زنگانه افزود: این آیین نامه با مشارکت سایر دستگاه‌ها عملیاتی می‌شود تا شاهد کاهش اعتیاد باشیم.

وی گفت: محور بعدی که دستگاه قضا پیگیری­ می‌کند کنترل و کاهش مفاسد اخلاقی و اجتماعی است و در نهایت محور بعدی کاهش حاشیه نشینی و موارد مرتبط با مدیریت حاشیه نشینی است که دستگاه قضا در ستاد بازآفرینی بافت‌های فرسوده برنامه‌های خوبی را دنبال می‌کند.

زنگانه افزود: در ارزیابی‌هایی که توسط استانداری‌ها و شورای اجتماعی کشور انجام شده در اولین سال اجرای این برنامه‌ها در سال‌های ۹۵_۹۶ ارزیابی ملی انجام شد و در همه محور‌ها قوه قضائیه بیش از ۹۸ درصد عملکرد خوبی داشته و در سایر محور‌ها ۱۰۰ درصد ارزیابی خوبی داشته است.

 

 

 کاهش ورودی پرونده مطالبه مهریه در ۹ ماهه اول سال ۹۷

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از کاهش ورودی پرونده مطالبه مهریه در ۹ ماهه اول سال ۹۷ خبر داد.

محمد زنگانه افزود: ۱۰ عنوان خواسته حقوقی در کشور، در سال ۹۵ و قبل از آن، ۵ مورد مربوط به دعاوی حوزه خانواده بوده است.

وی گفت: در ۹ ماهه نخست سال ۹۷ و آمار ورودی پرونده ها، از ۱۰ دعوای اول فقط دو مورد عناوین هشتم و نهم مربوط به دعاوی خانواده بوده، یعنی مداخلات کاهش طلاق تاثیر خوبی در کاهش عناوین خواسته‌های دعاوی خانواده داشته است.

زنگانه افزود: مطالبه مهریه ورودی پرونده‌ها در همین مدت­ ۲ دهم درصد کاهش داشته یعنی روند مطالبه مهریه افزایشی نبوده است.

این مقام مقام قضایی گفت: مطالبه مهریه از ۱۰۰ هزار و ۶۷۹ پرونده در ۹ ماهه اول سال ۹۶، به ۱۰۰ هزار و ۵۱۴ مورد در ۹ ماهه اول سال ۹۷ کاهش داشته است.

 

منبع: صداوسیما

الف خ ۷۲ /