فارس، (شرح آنلاین) - سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به دستاوردهای اجرای برنامه پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالاهای دخانی، گفت: در حال حاضر، یکی از موانع اصلی پیشبرد این برنامه، عدم همکاری شرکت دخانیات ایران است.

حمیدرضا دهقانی‌نیا سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در رابطه با برنامه‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای مبارزه با واردات سیگار قاچاق گفت: برنامه جامع پیشگیری و مقابله با قاچاق کالاهای دخانی مصوب جلسه ۱۰۶ اعضای اصلی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز (با تأیید ۲۴ دستگاه عضو ستاد و به استناد ماده ۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز) از سال ۹۴ ابلاغ شده و در حال اجراست.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد برخی از نتایج حاصل از اجرای برنامه مذکور طی سال‌های گذشته افزود: از جمله این اقدامات می‌توان به افزایش واحدهای تولید سیگارت از ۷ عدد(سال ۹۳) به ۲۰ مورد (پایان سال ۹۷)، افزایش واحدهای توزیع کننده قانونی سیگار از ۳ عدد (سال ۹۳) به بیش از ۳۵ هزار عدد (سال ۹۷)، کاهش واردات سیگار از ۶۵٫۱۳ میلیارد نخ (سال ۹۳) به تقریبا صفر (سال ۹۷)، افزایش نسبت تأمین مصرف داخلی از محل تولید داخل  ۵۲% (سال ۹۳) به ۸۹% (سال ۹۶) و کاهش قاچاق سیگار از ۱۵٫۱۲ میلیارد نخ (سال ۹۳) به ۷٫۶ میلیارد نخ (سال ۹۶)  اشاره کرد که  برآورد سال ۹۷ هم  در حال انجام است.

وی بیان داشت:   در ادامه‌ اجرای برنامه‌ی مذکور، ضوابط اختصاصی خرید، فروش، حمل و نگهداری کالاهای دخانی طی سال ۹۷ تهیه و به تصویب اعضای اصلی ستاد و تأیید رییس جمهور در فروردین ماه ۹۸ رسیده  و در دست ابلاغ است. این ضوابط به استناد ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و با هدف افزایش شفافیت زنجیره تأمین و توزیع کالاهای دخانی و جلوگیری از توزیع غیرمجاز این کالاها تدوین شده است.

دهقانی نیا با بیان اینکه در حال حاضر، یکی از موانع اصلی پیشبرد برنامه پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالاهای دخانی، عدم همکاری شرکت دخانیات ایران (به عنوان یکی از اعضای انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی) در اجرای طرح رهگیری و ردیابی کالاهای دخانی و مواد ۶،۵ و ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است گفت: در این خصوص به تناوب پیگیری از طریق مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور و سایر دفاتر وزارت صنعت، معدن و تجارت از شرکت مذکور و دو سهام‌دار عمده شرکت دخانیات ایران یعنی وزارت کار و رفاه اجتماعی و وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شده و در صورت عدم تحقق انتظارات، پیگیری از طریق سایر مراجع مربوطه انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: لازم به‌ذکر است زیرساخت‌ها و مقدمات اجرای طرح مذکور فراهم شده و با لحاظ شدن تولیدات شرکت دخانیات در زنجیره رهگیری و ردیابی، قابلیت اجرای آن فراهم خواهد شد.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت:   به استناد ماده ۱۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مرجع قانونی ارائه برآوردها و اطلاعات و آمار در خصوص قاچاق کالا و ارز است و مطابق آخرین برآورد که به تأیید دستگاه‌های ذی‌ربط رسیده است قاچاق سیگار برابر ۳۵۲ میلیون دلار بوده است.

 

 

منبع : فارس

الف – ب ۶۶/