مهر، (شرح آنلاین) - معاون رئیس جمهور ترکیه با اشاره به فشارهای آمریکا بر این کشور برای صرف نظر کردن از خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰، اعلام کرد که آنکارا هرگز در برابر فشارهای واشنگتن تسلیم نمی شود.

«فواد اوکتای» معاون رئیس جمهور ترکیه با بیان این مطلب در ادامه گفت: ترکیه هرگز تسلیم فشارهای آمریکا در خصوص توافق انجام‌شده برای خرید سامانه موشکی زمین به هوای اس ۴۰۰ نمی‌شود. نگرانی‌های آمریکا در این رابطه بی دلیل هستند.

به گفته معاون رئیس جمهور ترکیه، تاریخ اعلام‌شده برای تحویل سامانه اس ۴۰۰ به ترکیه تغییر نمی‌کند و این سامانه موشکی در ماه جولای به ترکیه تحویل داده می‌شود.

اوکتای در ادامه افزود: زمانی که ترکیه این قرارداد را امضا کرد به تعهدات خود عمل کرد و پرداخت‌های مشخصی در این رابطه انجام‌شده است. فکر نمی‌کنم نگرانی‌ها موجب تضعیف این قرارداد شوند.

گفتنی است مایک پنس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا اخیراً تهدید کرده که ترکیه باید بین خرید اس -۴۰۰ و عضویت ناتو یکی را انتخاب کند.

«باب منندز» سناتور دموکرات نیز ترکیه را تهدید کرده که در صورت خرید سامانه‌های «اس ۴۰۰» از روسیه نه تنها مورد تحریم آمریکا قرار خواهد گرفت که از تحویل جنگنده‌های «اف ۳۵» این کشور نیز محروم خواهد شد.

این سناتور دموکرات در این خصوص گفت: هیچ شانسی برای دستیابی آنها (ترکیه) به اف ۳۵ وجود نخواهد داشت. تحریم‌هایی طبق قانون امروز (علیه ترکیه) وجود خواهد داشت. (موضوع) خرید بخش مهمی از تجهیزات نظامی روسیه در میان است و این فعالیتی به حساب می‌آید که می‌توان هرکسی در جهان از جمله ترکیه را به خاطر آن تحریم کرد.

 

منبع :مهر

الف – ب ۶۶