گرگان، فارس، (شرح آنلاین) - با وجود گذشت یک دهه از کلنگ‌زنی کمربندی جدید گرگان هنوز این پروژه برای بهره‌برداری چشم انتظار تأمین اعتبار است.

بزرگراه شهید کلانتری که در گذشته به عنوان کمربندی گرگان شناخته می‌شد اکنون دیگر کارکرد یک کمربندی را ندارد چرا که کمربندی به خیابانی که از حاشیه شهر می‌گذرد گفته می‌شود حال آنکه امروز شاهد احداث تعداد زیادی از شهرک‌های مسکونی و برخی ارگان‌ها در بزرگراه شهید کلانتری هستیم، در واقع این ناحیه از شهر کاربری‌های متعدد دارد که کمربندی شامل آن نمی‌شود با این وجود هنوز از این ناحیه به عنوان کمربندی استفاده می‌شود چرا که با وجود گذشت یک دهه از کلنگ‌زنی کمربندی جدید گرگان هنوز این پروژه برای بهره‌برداری چشم انتظار تأمین اعتبار است.
از طرفی تردد انواع خودروهای سبک و سنگین موجب افزایش بار ترافیکی در «بزرگراه شهید کلانتری» شده مشکلی که بارها زمینه اعتراض ساکنان این ناحیه از شهر را فراهم کرده است اما تا زمانی که کمربندی جدید گرگان به بهره‌برداری نرسد گویی این مشکل همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.
بنابر گفته پلیس راهور کمربندی گرگان یکی از محورهای حادثه‌خیز استان محسوب می‌شود تا جایی که حدود نیمی از تلفات در کمربندی گرگان اتفاق می‌افتد از طرفی ناوگان حمل و نقل برون‌شهری از داخل شهر عبور می‌کند که این امر گذشته از آسیب وارد کردن به زیرساخت‌های شهری موجب به وجود آمدن حوادث رانندگی در شهر نیز خواهد شد.
به دلیل نبود کمربندی ایمن و مناسب در گرگان یکی از بحث‌های مهم امروزه تاخت و تاز خودروهای سنگین در درون شهر است که این امر زمینه‌ساز حوادث متعددی است از این رو یکی از مطالبات مهم مردم گرگان که خواستار اولویت قرار دادن مسؤولان در طرح‌های ملی راه سازی هستند بحث کمربندی جدید گرگان است.

پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی فاز نخست کمربندی گرگان
در همین رابطه مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربنایی گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: کمربندی گرگان به عنوان یک مسیر و کریدور شمالی از آستارا و بندرانزلی ترافیک را به مشهد مقدس وصل می‌کند از این رو از لحاظ ساختاری حائز اهمیت است از لحاظ ترافیکی نیز با توجه به تعداد خودروها دارای اهمیت می‌باشد.
علی‌اصغر رفیع‌نژاد با بیان اینکه محور کمربندی دارای دو قطعه است، افزود: قطعه اول به طول ۱۵/۵ کیلومتر ساخته شده است در واقع پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد داریم تنها رمپ‌های ورودی و خروجی برای ترافیک نیاز به آزادسازی دارند.
وی اضافه کرد: قطعه دوم کمربندی به طول ۱۱/۵ کیلومتر از جاده امیرآباد به لمسک وصل می‌شود این قطعه نیاز به ارزیابی، آزادسازی و تملک دارد.
به گفته مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربنایی گلستان بیش از ۶۰ هکتار حدود ۱۷۰ پلاک زمین برای قطعه دوم کمربندی نیاز است موضوعات مطالعاتی و کاداستر مبنی بر مشخصات محور است محور معلوم شده و تنها بحث مالی و اعتباری آن باید پیش‌بینی شود.
رفیع‌نژاد در خصوص طولانی شدن بهره‌برداری از پروژه کمربندی گرگان گفت: فاز نخست ساخت کمربندی سال ۱۳۸۹ آغاز شد این پروژه به حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما اعتبار سالیانه که برای این پروژه اختصاص می‌یافت حدود ۵ میلیارد تومان بود.
وی افزود: کمربندی گرگان در قالب یک طرح ملی بهشهر به قوچان است در واقع بخشی از ۵۲۰ کیلومتر کریدور شرق به غرب یا شمالی است اعتبار این پروژه از ۱۰۰ میلیارد تومان به کمتر از ۴۰ میلیارد تومان رسید با توجه به مشکلات اقتصادی کشور اعتبارات به شدت کاهش یافت.

تملک و آزادسازی اراضی علت تأخیر در بهره‌برداری کمربندی گرگان
مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربنایی گلستان با بیان اینکه بهره‌برداری فاز اول کمربندی گرگان به طول ۱۵ کیلومتر مشکلی وجود ندارد، گفت: زمانی کمربندی قابل استفاده خواهد بود که رسالت اصلی آن که دور کردن ترافیک از شهر است اتفاق بیفتد بنابراین باید هر دو قطعه همزمان به بهره‌برداری برسد که این امر به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد بنابراین تصمیم داریم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.
رفیع‌نژاد گفت: تملک و آزادسازی اراضی موجب تأخیر در بهره‌برداری کمربندی جدید گرگان می‌شود انتظار داریم مردم در این رابطه همکاری لازم را داشته باشند در غیر این صورت شاهد تأخیر در بهره‌برداری کمربندی خواهیم بود همچنان که در کشور کمربندی‌هایی با طول عمر ساخت ۳۰ ساله نیز وجود دارد.
وی بیان کرد: در صورتی که اعتبارات پروژه به صورت نقدی وجود داشته باشد اتمام آن بیش از سه سال زمان نمی‌برد اما از آنجا که آزادسازی اراضی پروژه را طویل می‌کند کمی بعید به نظر می‌رسد کمربندی گرگان تا دو سال دیگر تکمیل و به اتمام برسد.
در حالیکه هر روز شاهد افزایش بار ترافیکی و ازدحام در محور شهید کلانتری هستیم و این عوامل خود زمینه‌ساز حوادث و مشکلات زیادی در حوزه ترافیک، سوانح رانندگی و ایجاد خسارت‌های مالی و جانی فراوانی است لازم و ضروری به نظر می‌رسد مسؤولان امر برای بهره‌برداری هر چه زودتر از کمربندی جدید گرگان اعتبارات لازم را تخصیص دهند.

 

منبع : فارس

الف – ب ۶۶ /