اصفهان، فارس، (شرح آنلاین) - طرح تشکیل استان اصفهانی شمالی در حالی مطرح می‌شود که فارغ از اختلاف نظرها با کمی دقت سه تناقض جدی در آن دیده می‌شود.

یکی از طرح‌های پر سر و صدای این روزهای مجلس شورای اسلامی موضوع تشکیل استان اصفهان شمالی است که پس از حواشی بسیار و چند بار آمد و شد بالاخره ۲۲ اردیبهشت ماه به تصویب کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها رسید تا به صورت جدی‌تر موضوع جدا شدن بخشی از استان اصفهان مطرح شود.

موضوعی که در شمال اصفهان هوادار زیادی دارد اما بیشتر مردم استان نسبی به آینده چنین تغییری خوش‌بین نیستند، این تفاوت نگرش در بین نمایندگان مجلس هم وجود دارد و پیگیری‌های فارس نشان دهنده اختلاف نظر در میان نمایندگان استان اصفهان است.

اصفهان شمالی

جدای از تفاوت دیدگاه‌ها نکته‌ای که به آن کمتر پرداخته شده اصل طرح است که با کمی دقت ۳ تناقض جدی در آن دیده می‌شود.

نخست این که در ابتدای توضیح طرح، «طولانی بودن مسافت میان شهرستان‌ها تا مرکز استان» از دلایل مطرح شدن استان اصفهان شمالی است حال آن که شهرستان‌هایی مانند خور و بیابانک، نائین، اردستان و حتیخوانسار فاصله نزدیک‌تری به شهر اصفهان دارند تا کاشان که به عنوان مرکز استان اصفهانی شمالی نام برده می‌شود.

اصفهان شمالی

نکته دوم این که با یک نگاه ساده به طرح استان اصفهان شمالی و بعد نگاه به نقشه جغرافیا، مشخص می‌شود شهرستان‌هایی که قرار است استان جدید را شکل دهند حتی کنار هم قرار نگرفته‌اند و در این بین شهرستان شاهین‌شهر و میمه قرار دارد که در طرح مذکور اسمی از آن نیست.

اصفهان شمالی

به عبارت ساده‌تر از شهرستان گلپایگان و خوانسار در استان اصفهان شمالی بدون خارج شدن از استان نمی‌توان به مرکز استان جدید سفر کرد؛ احتمالاً نمایندگان موافق در آینده می‌خواهند بخشی از شهرستان شاهین‌شهر را هم جراحی کنند و برای استان شمالی بر دارند!

نکته سوم این است که بر خلاف تصور افزایش بودجه شهرستان‌های استان جدید، برخی نیز معتقدند با اجرای این طرح بخشی از بودجه استان اصفهان به اصفهان شمالی اختصاص می‌یابد و عدد بودجه تغییری نخواهد کرد چرا که رقم بودجه بر اساس جمعیت، وسعت و عوامل دیگری تعیین می‌شود.

در حالی که سایر نمایندگان هزینه بالای طرح، پایین آمدن اثرگذاری اصفهان در مناسبات، از بین رفتن یکپارچگی استان، تحت تاثیر قرار گرفتن برند اصفهان و کاهش بودجه را از دیگر چالش‌های این طرح می‌دانند، همین ۳ ایراد ساده با نگاه اولیه به نقشه جغرافیایی استان پهناور اصفهان مشهود است و باید دید نمایندگان حامی طرح چه پاسخی به این تناقضات دارند.

 

منبع : فارس

الف – ب ۶۶ /