( شرح آنلاین ) - رسانه آمریکایی سی اِن اِن در گزارش مصوری که چندی قبل از متروی تهران تهیه و منتشرکرده، تأکید کرده بود: متروی تهران به شکلی باورنکردنی تمیز است.
در این گزارش با اشاره به این که ایستگاه‌ها و قطار‌های متروی تهران بسیار شلوغ است، آمده است:، اما با این حال، شلوغی مترو که خطوط مختلفی دارد، در مقایسه با ترافیک سنگینی حاکم بر بزرگراه‌ها و خیابان‌های تهران، کم است.

در این گزارش با بیان این که متروی تهران که پر از آثار متعدد و متنوع هنری است، در سال ۱۹۹۸ با سه ایستگاه کار خود را آغاز کرد و اکنون ده‌ها ایستگاه دارد، تأکید شده است: در حال حاضر، روزانه بیش از دو میلیون نفر از متروی تهران استفاده می‌کنند.

این گزارش یا بیان این که در تهران، صحنه‌های فراوانی از پدران و مادرانی که به همراه فرزندان خود از مترو استفاده می‌کنند، به چشم می‌خورد، تأکید شده است: مسافرانی که در ایستگاه‌ها و حتی قطار‌های مترو، مشغول صرف غذا و خوردن تنقلات هستند، از دیگر صحنه‌هایی است که در متروی تهران، فراوان دیده می‌شود.
مترو

مترو

مترو نیویورک

در پایان این گزارش با تأکید بر این که یکی از ویژگی‌های مهم متروی تهران، این است که موبایل، نه تنها در ایستگاه‌ها بلکه در تونل‌های مترو نیز آنتن می‌دهد که بسیاری از مترو‌های جهان فاقد این ویژگی هستند، خاطرنشان شده است: بسیاری از مسافرانی که از مترو استفاده می‌کنند، دارای وسیله نقلیه شخصی هستند، اما اعتقاد دارند رانندگی در تهران، باعث اتلاف پول و زمان آن‌ها در ترافیک می‌شود و با استفاده از مترو، هم در هزینه و هم در وقت آنها، صرفه جویی می‌شود.

مترو و یا قطار شهری نیویورک سامانه قطار‌های شهری کلان‌شهر نیویورک است. متروی نیویورک با داشتن ۲۶ خط فعال، ۴۶۲ ایستگاه و مسیری به طول ۱۳۵۵ کیلومتر، یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین خطوط متروی شهری در جهان است. متروی نیویورک از نظر تعداد مسافر جابجا شده پس از مترو‌های شهری توکیو، مسکو و سئول در ردهٔ چهارم جهانی قرار دارد.

متروی شهری نیویورک جزو معدود قطار‌های شهری در جهان است که بصورت ۲۴ ساعته و در تمامی روز‌های سال و بدون تعطیلی به ارایه خدمات و سرویس‌دهی می‌پردازد. با این اوصاف دور از ذهن نیست اگر ریل قطار این مترو پر از زباله باشد.