فارس، (شرح آنلاین) - معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد گفت: در طرح کرسی‌های تلاوت نور یک روز در هفته برنامه طرح باحضور قاریان برجسته بین‌المللی، کشوری، استانی و یا قاری منطقه و مسجد به صورت کرسی تلاوت برگزار شود.

سعید سعادتی، معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور با اشاره به برنامه های قرآنی ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد اظهار داشت: یکی از فعالیت‌های قرآنی جاری در مساجد، طرح تلاوت نور است که این طرح هم اکنون در ۲۹ هزار مسجد برگزار می شود، به طوری که بعد از نماز مغرب و عشاء یک صفحه قرآن تلاوت می شود.

برگزاری طرح تفسیر قرآن در ۶ هزار مسجد کشور

وی ادامه داد: در کنار این طرح، برنامه تفسیر همراه ویژه ائمه جماعات در مساجد برگزار می شود که به این منظور کتابی چاپ شده است و در اختیار روحانیون قرار گرفته است تا از همان صفحه تلاوت شده، یک تفسیر کوتاه نیز برای نمازگزاران ارائه کنند که این برنامه هم اکنون در ۶ هزار مسجد برگزار می شود.

جشنواره قرآنی مدهامتان برای شناسایی نخبگان قرآنی مساجد

سعادتی با اشاره به مسابقات قرآنی مدهامتان تصریح کرد: اردیبهشت امسال، سیزدهمین دوره این مسابقات در مشهد مقدس برگزار شد که اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد بعد از یک رقابت در مرحله استانی، در مرحله کشوری با یکدیگر به رقابت پرداختند و در نهایت نفرات برتر در رشته های قرائت تحقیق و حفظ کل در رده سنی ۱۶ تا ۳۰سال و رشته های قرائت ترتیل، قرائت تقلیدی، حفظ جز۳۰، اذان و نقاشی آیات در رده سنی بین ۷ تا ۱۶ سال مشخص شد.

معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور افزود: هدف از برگزاری این مسابقات شناسایی نخبگان و همچنین تبلیغ و آموزش معارف قرآنی به اعضای کانون‌های فرهنگی مساجد و تشویق و ترغیب کودکان و نوجوانان به حضور و شرکت در برنامه های قرآنی مساجد است.

برگزاری طرح کرسی های تلاوت نور در مساجد

وی با اشاره به اینکه بعد از مطالبه مقام معظم رهبری در اول ماه مبارک رمضان سال جاری در دیدار با جامعه قرآنی کشور مبنی بر برگزاری کرسی های تلاوت قرآن در مساجد، گفت: در این راستا طرح کرسی های تلاوت نور در مساجد اجرایی می شود که  در این طرح، بناست یک روز در هفته برنامه طرح تلاوت نور با حضور قاریان برجسته بین المللی، کشوری، استانی و یا قاری برجسته منطقه و مسجد به صورت کرسی تلاوت نور برگزار شود و سوره ها  یا آیات منتخب توسط آن قاری قرائت شود و تفسیر آیات قرآن و همچنین برنامه نهج البلاغه خوانی،صحیفه سجادیه خوانی، مناجات خوانی و بیان احکام تحت نظارت امام جماعت و مدیریت مدیر مسئول کانون در کنار این طرح، برگزار خواهد شد.

استقبال ۶۵ هزار نفر از اعضای کانون های مساجد از مسابقات آنلاین قرآنی

سعادتی اجرای جلسات تفسیرکوتاه و برگزاری مسابقات آنلاین جزء هفتم قرآن کریم را از دیگر برنامه های کانون های مساجد برشمرد و تصریح کرد: این برنامه ها با رویکرد نوجوانان اجرایی خواهد شد. این طرح در سال گذشته با استقبال ۶۵ هزار نفر از اعضای کانون های مساجد عملیاتی شد.

معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور گفت: در برنامه‌ریزی طرح‌های قرآنی در مساجد تلاش شده است برنامه‌ها متناسب با مخاطبان مسجد، کوتاه و جذاب و با هزینه کم باشد تا استمرار داشته باشد لذا کرسی های تلاوت نور نیز به‌صورت قرائت مجلسی و متناسب با شرایط و مقتضیات زمان و مخاطبین برنامه ریزی شده است تا با هزینه کم وبا اتصال به نماز در مساجد برگزار شود، تا شاهد تداوم و موفق این طرح همانند سایر طرح های قرآنی از جمله تلاوت نور یک صفحه از قرآن در مساجد باشیم .

فعالیت ۱۴۹۹ خانه نور در مساجد کشور

وی با اشاره به فعالیت خانه های نور در مساجد اظهار داشت: این خانه ها وظیفه آموزش قرآن به کودکان و نوجوانان را برعهده دارند که سال گذشته دوره آموزشی ویژه مربیان خانه های نور در شهر مقدس قم برگزار شد و امسال نیز برای این خانه ها، هم آموزش مربیان و هم گسترش آموزش های نوجوانان و جوانان به نهج البلاغه در دستور کار است که در این راستا آموزش های تخصصی را ویژه مربیان خواهیم داشت تا این آموزش ها توسط مربیان در استان ها به متربیان خود انتقال داده شود.

سعادتی اضافه کرد: هم اکنون ۱۴۹۹ خانه نور ذیل مساجد کشور در حال فعالیت هستند که مجوز و فعالیت آنها وابسته به ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد است و بر اساس آیین‌نامه خود برنامه های آموزشی ویژه‌ای را اجرایی می‌کنند.

معاون فرهنگی و هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور در پایان با بیان اینکه برنامه های اشاره شده به ‌صورت ابلاغی در کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور اجرایی می‌شود خاطرنشان کرد: هر کدام از مساجد و کانون های فرهنگی برنامه‌هایی را به صورت ابتکاری و خودجوش در مساجد اجرایی می کنند که این برنامه‌ها در سامانه سحاب ثبت می شود و مورد حمایت قرار می گیرند.

 

منبع : فارس

الف – ب ۶۶ /