تسنیم، (شرح آنلاین) - نخست‌وزیر قزاقستان در دیدار با معاون نخست‌وزیر چین با اشاره به اجرایی‌سازی ۵۵ پروژه مشترک میان قزاقستان و چین به ارزش ۲۷ میلیارد دلار، بر ضرورت توسعه بیش از پیش مناسبات دو کشور تاکید کرد.

عسکر مامین، نخست‌وزیر قزاقستان در دیدار با هان ژنگ، معاون نخست‌وزیر چین پیرامون روابط اقتصادی و نیز تقویت همکاری‌های دو کشور از جمله توسعه مرکز مبادلات تجاری خورگوس بحث و تبادل نظر کرد. در این چارچوب در مجموع ۵۵ پروژه مشترک میان چین و قزاقستان به ارزش تقریبی ۲۷ میلیارد دلار به اجرا می‌رسد.

از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، ۱۲ پروژه مشترک به ارزش ۳٫۸ میلیارد دلار آغاز به کار کرده و انتظار می‌رود ۵ پروژه دیگر به ارزش ۳۱۰ میلیون دلار شامل ساخت و ساز نیروگاه‌های خورشیدی و هیدروالکتریکی و مجموعه‌های مدرن مربوط به صنایع گوشت، در سال ۲۰۱۹ شروع به کار کنند.

۱۱ پروژه دیگر به ارزش ۵٫۵ میلیارد دلار نیز به مرحله اجرایی سازه رسیده و کارهای آماده‌سازی برای باقی مانده پروژه‌ها به ارزش ۱۸٫۱ میلیارد دلار در دست انجام است.

در مجموع، گفته می‌شود اجرایی سازی این پروژه‌ها حدود ۲۰ هزار شغل جدید ایجاد می‌کند.

در راستای ارتقاء همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور، طرفین به اهمیت انجمن همکاری‌ درون منطقه‌ای چین- قزاقستان که امروز با حضور بیش از ۴۰۰ نماینده آژانس‌های دولتی و ساختارهای اقتصادی دو کشور نظیر رهبریت استان‌های شیهوان و شاناخی و منطقه اویغوری خودمختار سین‌کیانگ چین، که در آلماتی برگزار می‌شود، اشاره کردند.

مامین همچنین بر مشارکت هیات چینی در دوازدهمین مجمع اقتصادی آستانه که انگیزه‌ای جدی به توسعه همکاری‌های دو کشور می‌دهد، تاکید کرد.

در این دیدار نخست‌وزیر قزاقستان همچنین به ضرورت تقویت همکاری‌های پکن و نورسلطان در زمینه توسعه حمل و نقل و لجستیک، کریدورهای ترانزیتی، انرژی، صنعت، مجموعه‌های صنعتی- کشاورزی، به ویژه توسعه محصولات کشاورزی قزاقستان تاکید کرد.

وی همچنین افزود: چین یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری قزاقستان است. در سال ۲۰۱۸ مجموع مبادلات تجاری میان دو کشور با ۱۱٫۱ درصد افزایش به ۱۱٫۷ میلیارد دلار رسید. در دو ماهه نخست سال ۲۰۱۹ نیز حجم تجارت دو کشور حدود ۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود که ۱۲٫۱ درصد بیشتر از بازه مشابه در سال گذشته است.

منبع : تسنیم

الف – ب ۶۶ /