فارس، (شرح آنلاین) - القدس العربی نوشت، آمریکا دیگر متحدان قدرتمندی در منطقه ندارد که بتواند به آنها در مقابله با ایران اتکا کند، این بازوهای آمریکا در درگیری‌های قبلی آزموده شده‌اند.

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی در یادداشتی به قلم «وائل عصام» با عنوان «درگیری‌های پیشین بین ایران و متحدان آمریکا در منطقه چگونه تمام شده است»، موفقیت راهبرد ایران و متحدانش در جریان تحولات سال های اخیر منطقه و شکست متحدان عرب  آمریکایی را موجب انصراف واشنگتن از ورود به جنگی تازه در خلیج فارس دانست.

نویسنده فلسطینی با بیان اینکه حملات اخیر علیه نفت‌کش‌های عربستان و امارات در  نزدیکی بندر الفجیره امارات و حمله پهپادی الحوثی یمن علیه خطوط لوله نفتی در شرق عربستان یک اتفاق گذرا نبود، گفت: این حملات محدود با هدف مخابره کردن پیامی به کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) و بخصوص عربستان انجام شد.

به اعتقاد عصام، مضمون پیام این است که اگر ریاض در هر گونه عملیات نظامی علیه تهران که تا حال حاضر بعید به نظر می‌رسد، به آمریکا کمک کند، آمریکا قادر به حفاظت از آنها نیست و امنیت داخلی عربستان به شدت در معرض بی‌ثباتی است.

نویسنده تصریح کرد: حضور و نفوذ منطقه‌ای ایران در منطقه طی سال‌های اخیر افزایش یافته است در مقابل حضور و نفوذ آمریکا در خاورمیانه  به شدت به نفع قدرت‌های منطقه‌ای و بین المللی یعنی ایران و روسیه کاهش یافته است.

صرف مقایسه ماهیت رویارویی ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس بین دهه ۱۹۸۰ تا به امروز تفاوت میزان تمایل طرف آمریکایی برای رویارویی نظامی در خلیج فارس را روشن می‌کند.

القدس العربی آورده است: همین چند سال پیش (۱۳ ژانویه ۲۰۱۶) ایرانی‌ها دو فروند قایق جنگی آمریکایی حامل ۱۰ ملوان آمریکایی را (در محدوده آب‌های سرزمینی ایران در دریای سرزمینی جزیره فارسی خلیج فارس به دلیل ورود غیرقانونی به آب‌های سرزمینی ایران) توقیف کردند و سپس تصاویر این ملوان ها را در حالی که به نظامیان ایرانی التماس می‌کردند به نمایش گذاشتند. ایرانی‌ها پس از استفاده رسانه‌ای و تبلیغاتی از این عملیات روز بعد ملوانان آمریکایی را آزاد کردند  این در حالی است که ایرانی‌ها برای مثال در دهه هشتاد هیچ نظامی آمریکایی را بازداشت نکرده بودند، در حالی که برخوردهای بین دو طرف در آب‌های خلیج (فارس) بارها رخ داده بود .

القدس العربی در ادامه به حمله سال ۱۹۸۸ نیروی دریایی آمریکا به دو سکوی نفتی ایران در اواخر جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۷ است اشاره کرد که به تلافی برخورد یک مین دریایی رهاشده از کشتی مین‌گذار ایران اجر به ناوچه آمریکایی ساموئل بی. رابرتز اجرا شد. به دنبال این حمله که منجر به وارد آمدن خسارت به ناو آمریکایی شده بود  نیروهای آمریکایی وارد رویارویی مستقیم با نیروهای ایرانی شدند و در این عملیات ۵۶ تن از نیروهای ایرانی و ۲ نفر آمریکایی جان باختند.

این روزنامه افزود: این عملیات باعث شد تا نیروی دریایی ایران استراتژی جنگی خود را تغییر داده و یک راهبرد چریکی را انتخاب کند چراکه یک نبرد کلاسیک تنها به ضرر ایران پایان می‌یافت از همین رو به جریان‌های مرتبط با شیعیان در منطقه اتکا کردند.

نفوذ ایران در منطقه جایگاه آن را در مذاکرات قوی‌تر کرده است

القدس العربی نوشت: در هر یک از کشورهای عراق، سوریه لبنان و یمن رویارویی بین دو جبهه بوده است، جبهه‌ای مورد حمایت ایران و جبهه‌ای مورد حمایت عربستان و نزدیک به آمریکایی‌ها و طی سال‌ها نزاع نظامی و سیاسی بین آنها بالاخره حزب الله در لبنان، بشار اسد در سوریه، الحوثی در یمن و المالکی در عراق موفق شدند بر جبهه مقابل غلبه کنند.

به عقیده نویسنده «این رویارویی‌های بزرگ بین متحدان ایران و متحدان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و آمریکا تصویری از آینده و ماهیت رویارویی‌های آتی بین آمریکایی‌ها و ایران در صورت وقوع آن می‌دهد».

القدس العربی نوشت: آمریکا دیگر متحدان قدرتمندی در منطقه ندارد که بتواند به آنها در مقابله با ایران اتکا کند، این بازوهای آمریکا در درگیری‌های قبلی آزموده شده‌اند، بنابراین از مهم‌ترین عواملی است که موجب شده است آمریکا قبل از ایجاد هر گونه برخوردی با ایران  تامل کند این است که حساب هزینه‌های سنگین آن را کرده است.

نویسنده با بیان اینکه نفوذ ایران در منطقه این کشور را برای مانوردهی در مذاکرات توانمندتر کرده است، گفت: این موضوع را مارک دوبوویتز مدیر اجرایی اندیشکده دفاع از دموکراسی‌ها نزدیک به دولت ترامپ در مساله ایران هم می‌گوید که آمریکایی‌ها پس از  تجربه  مذاکره با ایران در سال ۲۰۱۵ به این نتیجه رسیدند که باخت ایران از طریق مذاکره دشوار است.

علاوه بر عوامل داخلی که دولت آمریکا با آن به سر می‌برد و وعده‌های ترامپ درباره عدم ورود به یک درگیری نظامی مستقیم و ناتوانی آن در دستیابی به نتایج مشخص از یک حمله گسترده همچون تغییر نظام ایران بنابراین این احتمال وجود دارد که دولت آمریکا هرگز به جنگ روی نمی آورد و اگر هم حمله‌ای کند محدود و گذرا خواهد بود به گونه‌ای که هدف از آن تغییر نظام ایران نیست.

 

 

منبع : فارس

الف – ب ۶۶ /