مهر، (شرح آنلاین) - مدیر اداره صادرات بانک مرکزی بسته جدید بانک مرکزی را تکمیل کننده سیاست‌های کلی پارسال اعلام کرد.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در گفتگو با تیتر امشب شبکه خبر سیما، با بررسی روند تکمیل شدن سیاست‌های ارزی سال گذشته و چگونگی بازگشت ارز به چرخه اقتصادی گفت: از ۲۲ فروردین ۹۷ کلیه صادرکنندگان مجاب شدند ارز حاصل از فروش را به چرخه ارزی و اقتصادی کشور برگردانند.

صمد کریمی افزود: ۲ اردیبهشت سال گذشته نحوه بازگشت در هیئت دولت تصویب شد و درباره روش‌های واردات در مقابل صادرات و چگونگی بازگشت ارز به سامانه نیما تصمیم گیری شد.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی افزود: در نهایت بسته جدید چگونگی بازگشت ارزی مصوب شد که در آن دو گروه پتروشیمی و سایر صادرکنندگان و میزان بازگشت ارز به سامانه نیما مشخص شده است.

صمد کریمی افزود: از این پس هیچ گونه محدودیت قیمتی برای صادرکنندگان در بازار دوم نخواهیم داشت. معاملات اسکناس در بانک‌ها و نیما انجام می‌شود و در سامانه نیما (بازار دوم) ثبت خواهد شد.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی افزود: معاملات اسکناس هم در بانک‌ها انجام می‌شود و هم در صرافی‌های مجاز که در سامانه نظارت ارز ثبت می‌شود.

وی در بخش دیگری عملکرد پتروشیمی را خوب ارزیابی کرد و گفت: صنعت پتروشیمی تعامل خوبی با بانک مرکزی انجام می‌دهند.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی افزود: عمده واردات به کشور توسط بانک مرکزی رصد می‌شود.

کریمی با بیان اینکه چنانچه کالایی بخواهد وارد کشور شود وزارت صمت باید تأیید کند، افزود: سیاست هوشمندانه است و کمک به صادکنندگان قدم برمی دارد.

او گفت: تأمین مالی تجارت بهتر است با کشورهای همسایه صورت گیرد.

صمد کریمی به درستی راهبردی و تصمیم گیری در تجارت با همسایگان تاکید کرد و افزود: این کار می‌تواند بر خروج ارز از کشور جلوگیری کند.

وی به چگونگی سرمایه گذاری ارزی در بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: عملکرد صادرکنندگان به ۱۹ میلیارد دلار رسیده است.

کریمی گفت: باید با همین منابع ارزی حاصل از فروش محصولات غیر نفتی بتوانیم کالاهای مورد نیاز کشور را تأمین کنیم.

وی به رصد دقیق صادرکنندگان و صادرات آن‌ها اشاره کرد و گفت: صادرکنندگانی که بیش از ۷۰ درصد از ارز حاصله را به سامانه نیما عرضه کرده اند تشویق می‌شوند.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی افزود: قرار شده گمرک هم بطور سیستمی آمار خود را به سامانه اطلاع دهد.

او افزود: صادرکنندگانی که صادرات در مقابل واردات انجام می‌دهند می‌توانند اطلاعات صادراتی خود را به سامانه جامع تجارت وارد کنند.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی درباره بازار متشکل ارزی و کنترل نرخ ارز گفت: کارگزاران این بازار صرافی‌ها هستند.

او افزود: نگاه بانک مرکزی به بازار متشکل ارزی شبیه نگاه به یک بانک است که زیر نظر بانک مرکزی اقدام به تجارت و تعاملات اقتصادی می‌کند.

او افزود: قبل از شروع این بازار که قرار است در کل کشور عرضه شود باید نیاز سنجی شو.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی به علت کاهش ارز در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: از سه ماهه چهارم سال گذشته شرکت‌هایی مانند پتروشیمی توانسته اند ارز بیشتری به بازار عرضه کنند همچنین کنترل بازار ارز در کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر تأثیر گذاشته است.

هادی حق‌شناس با بیان اینکه نرخ ارز همیشه بر شاخص پولی کشور تأثیر گذار است درباره مشکلات باز نگشتن ارز به چرخه اقتصادی گفت: بدست آوردن حداکثر منافع از سوی صادرکننده و بازگشت کامل ارز به سامانه نیما ازسویبانک مرکزی یک امر طبیعی است.

کارشناس مسائل پولی و بانکی به حداکثر میزان خروج ارز مسافرتی از کشور اشاره کرد و گفت: اگر تسهیلات حقوقی که صادرکننده و واردکننده با یکدیگر تعامل کنند و کالابه کالا صورت گیرد به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

حق‌شناس به ۳ بخش متفاوت بسته جدید سیاست‌های ارزی اشاره کرد و گفت: جهت گیری بخشنامه‌های بسته جدید در مجموع به نفع اقتصاد کشور است.

کارشناس مسائل پولی و بانکی افزود: اگر جهت گیری‌های بانک مرکزی به سمتی باشد که کالاهای اساسی کشور از تسهیلات بیشتری برخوردار باشند می‌توان ثبات بیشتری در بازار کشور انتظار داشت.

حق شناس به بخش‌های ۶۰ درصدی و ۳۰ درصدی بسته جدید اشاره کرد و افزود: صادرکنندگان می‌توانند ۳۰ درصد ارز حاصل از صادرات را کالا وارد کند که قطعاً باعث تعادل در قیمت‌ها در بازار خواهد شد.

وی خواهان بازبودن دست صادرکننده به وارد کردن کالاهای مورد نیاز کشور شد و افزود: این امر باعث تشویق در صادرات و ورود کالاهای اساسی خواهد شد.

کارشناس مسائل پولی و بانکی به مصوبه مجلس درباره ورود بدون گمرکی واردکنندگان خودروهای هیبریدی اشاره کرد و گفت: گر چنینی مصوبه‌ای زودتر انجام می‌شد برای محیط زیست هم بهتر بود.

حق شناس افزود: واردات از ۱۵ کشور همسایه برای ما مرقوم به صرفه‌تر است. بازار متشکل ارزی مجموعه‌ای از صرافی‌ها هستند که بزرگترین حسن آن کشف قیمت است.

حق شناس گفت: این بازار از نوسانات قیمت‌ها جلوگیری می‌کند.

 

 

منبع : مهر

الف – ب ۶۶ /