تسنیم، (شرح آنلاین) - یکی از ماندگارترین آثار زها حدید، طراح عراقی- بریتانیایی که ورزشگاه الجنوب (الوکره) را برای جام جهانی ۲۰۲۲ طراحی کرد، قابلیت‌های جالب توجهی دارد که یکی از این قابلیت‌ها دسترسی به آن است.

میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال تمام تلاش خود را برای بهترین میزبانی تاریخ به کار بسته است. از ساخت ورزشگاه‌های زیبا، مدرن و در عین حال دارای اِلمان‌های تاریخی قطر تا آماده کردن زیرساخت‌هایی برای تسهیل در برگزاری این مسابقات. زیرساخت‌هایی همچون کمپ‌های تمرینی، مترو، هتل، اتوبان و مراکز تفریحی و گردشی که می‌تواند به بهتر برگزار شدن جام جهانی کمک کند. اولین تمرین جدی قطری‌ها برای برگزاری مسابقات جام جهانی، فینال امیر کاپ قطر بین تیم‌های السد و الدحیل بود. فینالی که ۲۵ اردیبهشت‌ماه در دومین ورزشگاه به بهره‌برداری رسیده جام جهانی برگزار شد تا آزمون و خطاهای برگزاری یک مسابقه کاملاً رسمی با حضور بیشترین تعداد تماشاگر صورت بگیرد.

تغییر نام با تصمیم امیر قطر
ورزشگاه میزبان فینال امیر کاپ، الوکره نام داشت که البته پیش از شروع مسابقه توسط شیخ تمیم، امیر قطر به ورزشگاه الجنوب نامگذاری شد. ورزشگاهی که «زها حدید» آرشیتکت و طراح فقید عراقی طراحی شده است. طراح این ورزشگاه سال ۲۰۱۶ از دنیا رفت تا نتواند پایان پروژه ماندگارترین اثر خود را از نزدیک ببیند. با این حال این ورزشگاه که طرحی از قایق‌های ماهیگیری و قدیمی مردم الوکره است، در جنوب قطر قرار گرفته و ۲۳ کیلومتر با مرکز قطر در دوحه فاصله دارد. ورزشگاهی که به همین دلیل توسط امیر قطر به الجنوب تغییر نام داد تا نام آن بیانگر موقعیت مکانی آن باشد.

مترو و اتوبان ۸ باندی راه رسیدن به ورزشگاه
شیخ تمیم، برای رسیدن به ورزشگاه الجنوب تصمیم گرفت با مترو تازه تأسیس قطر خود را به جنوب این کشور برساند. مترویی که یکی از راه‌های رسیدن به ورزشگاه الجنوب خواهد بود و البته در آخرین ایستگاه باید حدود ۴ تا ۵ کیلومتر از مسیر نیز با اتوبوس طی شود. برای رسیدن به این قایق قطری، رانندگی کردن هم چندان سخت نیست. قطری‌ها اتوبانی با ۸ باند (در مجموع ۱۶ باند) را برای رسیدن به این ورزشگاه طراحی کرده‌اند که به مرحله بهره‌برداری رسیده، اما هنوز در بخش‌هایی از این اتوبان کارهای عمرانی صورت می‌گیرد. شاید کمی جای سؤال داشته باشد که چه نیازی به اتوبانی با ۸ باند برای میزبانی از جام جهانی بود، اما پاسخ قطری‌ها این بوده که اتوبانی که به بهره‌برداری رسیده، برای استفاده در ۵۰ سال آینده است. با این حال نکته‌ای که در شب برگزاری فینال جام امیر وجود داشت، ترافیکی بود که در راه‌های منتهی به ورزشگاه ایجاد شده بود. ترافیکی که شاید چندان طولانی و سنگین نبود، اما انتظار نمی‌رفت در خروجی اتوبان برای رسیدن به خیابان‌های اصلی ورزشگاه الوکره چنین ترافیکی ایجاد شود. ترافیکی که در نهایت مشخص شد به علت بسته شدن راه توسط پلیس برای ایجاد نشدن ترافیک در اطراف ورزشگاه به اتوبان منتقل شده است که کنترل ترافیک راحت‌تر انجام شود.

الثوادی: برای مدیریت ترافیک از امکانات تصویری استفاده می‌کنیم
حسن الثوادی، دبیرکل کمیته عالی برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خصوص برنامه قطری‌ها برای فرار از ترافیکی که حین برگزاری جام جهانی وجود خواهد داشت، گفت: دقیقاً حق با شماست. این یکی از مسائل مهمی است که پیش از آغاز هر تورنمنتی باید به آن رسیدگی شود. یک بار دیگر باید بگوییم ما درک می‌کنیم که ما یک جام جهانی فشرده را پیش‌رو داریم، پس ازدحام و تجمع جمعیت مسئله مهمی است. به همین دلیل ما از طریق برگزاری برخی بازی‌ها مانند فینال امیر کاپ که ورزشگاه الجنوب را با آن افتتاح کردیم، نسبت به کسب اطلاعات دقیق در این حوزه اقدام کرده‌ایم.

وی افزود: یکی دیگر از مسائلی که وجود دارد، این است که از یک سیستم اطلاع‌رسانی برای آگاه‌سازی مردم استفاده شود، چون مردم می‌خواهند مسیر دقیق رسیدن به مقصد‌شان مطلع شوند، موردی که اگر وجود نداشته باشد می‌تواند منجر به ازدحام شود. به همین دلیل ما نسبت به میزبانی برخی تورنمنت‌های بزرگ پیش از میزبانی از جام جهانی اقدام می‌کنیم. چون برگزاری این تورنمنت‌ها مشکلات و مسائلی که ما با آن مواجه هستیم را روشن می‌کند، مثلاً اینکه در چه نقاطی لازم است که ما تهمیداتی بیندیشیم تا از ایجاد ترافیک در مسیر رسیدن به ورزشگاه جلوگیری شود.

دبیرکل کمیته عالی برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر عنوان کرد: قطعاً اینکه چطور برنامه بازی‌های را بچینیم، جنبه بسیار بسیار مهمی برای جلوگیری از مشکلات مربوط به ترافیک و ازدحام جمعیت خواهد بود. در همین راستا قصد داریم از امکانات تصویری در فواصلی از ورزشگاه‌ها و همچنین فناوری برخی شرکت‌ها برای کمک به ما در زمینه مدیریت ترافیک برای جلوگیری از ازدحام استفاده کنیم. پس برنامه ما این است در تک تک ورزشگاه‌ها، رویداد‌هایی را برگزار کنیم تا به ما اجازه دهد که مشکلات احتمالی موجود برای برگزاری بازی‌های جام جهانی در آن را بررسی و نسبت به رفع آنها اقدام کنیم. به همین دلیل فکر نمی‌‌کنم که تا سال ۲۰۲۲ مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد که نتوان آن را برطرف کرد.

سیستم پک‌پارچه خنک کننده داخل ورزشگاه
با این حال پس از رسیدن به ورزشگاه، همه چیز به شکلی ترتیب داده شده که تجمع زیادی در اطراف ورزشگاه وجود نداشته باشد. پارکینگ‌های تعبیه شده، راه‌های ورودی به ورزشگاه و گیت‌هایی که ورود تماشاگران را تسهیل می‌کند تا ورودی به سکوها که پُر و خالی شدن ورزشگاه را سرعت می‌بخشد. با توجه به ساخته شدن ورزشگاه الجنوب از صفر، تکنولوژی یک‌پارچه خنک کننده این ورزشگاه به خوبی سراسر ورزشگاه را به شرایط آب و هوایی مطبوعی می‌رساند. از داخل زمین تا بالاترین نقطه ورزشگاه که به ارتفاع ۵۰ متر می‌رسد، در صورت استفاده از سیستم خنک کننده، درجه برابری خواهند داشت.

هیرو: ورزشگاه الجنوب خارق‌العاده است
آنچه در خصوص ورزشگاه الجنوب بیش از هر چیزی به چشم آمد، زیبایی و طراحی این ورزشگاه بود که حاضران را حسابی به وجد آورد. فرناندو هیرو، سرمربی تیم ملی اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۸ که میهمان قطری‌ها برای افتتاح این ورزشگاه بود در خصوص ورزشگاه الجنوب به خبرنگار تسنیم گفت: این ورزشگاه خارق‌العاده و شگفت انگیز بود. ورزشگاهی که برای جام جهانی افتتاح شد و از همه نظر فوق العاده بود. مطمئن باشید قطری‌ها میزبانی خوبی برای جام جهانی خواهند بود و بهترین میزبانی را خواهند داشت.

 

منبع : تسنیم

الف – ب ۶۶