تسنیم، (شرح آنلاین) - گروه سیاسی ۲۴ و حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در بیانیه‌هایی، بدون اشاره به گروه تروریستی داعش، هر دو دولت تاجیکستان را مسئول حادثه خونین زندان ناحیه وحدت دانسته و خواستار تشکیل تیم حقیقت‌یاب بین‌المللی و مستقل شده‌اند.

در پی واقعه شورش در زندان ناحیه وحدت که شب ۱۹ مه (یکشنبه شب) روی داد، بیش از ۳۰ نفر کشته و تعداد دیگری نیز زخمی شدند. در این حادثه شماری از اعضای وابسته به گروه تکفیری تروریستی داعش با حمله به چند تن از نگهبانان زندان، آن‌ها را با سلاح سرد از پای در آورده و پس از آن چند تن از زندانیان را نیز به قتل می‌رسانند. در پی این حادثه، گروه‌های اپوزوسیون تاجیک با اشاره به اتفاق مشابهی که چند ماه پیش در زندان خجند اتفاق افتاد و منجر به کشته شدن ده‌ها نفر دیگر شده بود، دولت تاجیکستان را مسئول مستقیم این اتفاقات عنوان کردند.

در این راستا، گروه سیاسی ۲۴ بدون اشاره به نام گروه تروریستی داعش، ادعا می‌کند سربازان ویژه دولت هنگامی که زندانیان مشغول نماز تراویح بودند به آن‌ها حمله برده و آن‌ها را به قتل رسانده‌اند. در بیانیه این گروه همچنین با اشاره تلویحی به قتل عمرعلی قوت‌اف، رهبر پیشین و موسس این گروه در ترکیه، یک رویکرد دولت را حذف فیزیکی مخالفان عنوان می‌کند. در ادامه مشروح این بیانیه را می‌خوانید:

امروز (۱۹/۵/۲۰۱۹) در موسسه اصلاحی (زندان) ناحیه وحدت حادثه خونینی روی داد که در آن بیش از ۳۰ شهروند کشور جان خود را به طوری مرموز و مظلومانه از دست دادند. بنا بر خبرهای واصله، زندانیان در حالی که مشغول نماز تراویح بودن، هدف حمله سربازان مخصوص مقامات قرار گرفته و به طور عام کشته شدند.

آن چه که مقامات کشور در این باره گزارش داده، مانند همیشه مورد اعتبار قرار ندارد. چون این بار اول نیست که در موسسه‌های اصلاحی زندان‌ها با زندانیان چنین برخوردهای غیرانسانی‌ای صورت می‌گیرد.

چندی پیش نیز در زندان شهر خجند عین همین حادثه را انجام داده بودند که در نتیجه آن بیش از ۶۰ نفر کشته شد. حرکت سیاسی «گروه ۲۴» این عمل تروریستی مقامات کشور را قاطعانه محکوم کرده، به خانواده‌های قربانیان این فاجعه تسلیت عرض نموده و برای ایشان بردباری در این مصیبت سنگین را خواهان است.

امیدواریم که خداوند شهدای این حادثه ننگین را به درگاهش قبول فرماید. حرکت سیاسی گروه ۲۴ برای آشکارسازی اصل واقعیت از جامعه جهانی درخواست می‌نماید که یک کمیسیون مخصوص تشکیل داده، تحقیقات جدی انجام شود و از روزنامه‌نگاران ویژه و شهروندان کشور درخواست می‌کند در این قضیه بی‌طرف نباشند.

این حادثه هم محصول دست مکر و دسیسه رژیم رحمان‌اف می‌باشد و صرفا برای نابود ساختن مخالفان و دگراندیشان در داخل زندان‌ها به راه افتاده است. همان طوری که مخالفان را در خارج از کشور حتی به قتل می‌رساند. به این عمل شوم، خونین و ننگین دولت باید پاسخی مناسب داده شود.

در همین حال، حزب نهضت اسلامی تاجیکستان با انتشار بیانیه‌ای دولت تاجیکستان را مسئول فاجعه زندان شهر وحدت دانسته و از امنیت و سلامت زندانیان اظهار نگرانی کرده است. این حزب که فعالیت آن در تاجیکستان ممنوع است همچنین گفته است که اظهارات ضد و نقیض مقامات باعث ایجاد سوال‌ها و گمان‌هایی درباره عاملان این حادثه می‌‌شود.

نهضت اسلامی از مقامات درخواست کرده است درباره این حادثه شفافیت را کامل رعایت نموده و به جامعه و نزدیکان قربانیان اطلاعات لازم را اعلان نماید. حزب نهضت اسلامی همچنین این سوال را مطرح کرده که «چرا افراد مسلح برای ترساندن دیگران سه روحانی معروف زندان را انتخاب کردندو چگونه این سه نفر در یک زمان و یک جا به دست آن‌ها افتادند؟» در همین راستا، ریاست عالی حزب نهضت اسلامی نیز از دولت تاجیکستان درخواست کرده تا گروه تحقیقات مستقل با شرکت سازمان‌های بین‌المللی از جمله صلیب سرخ جهانی و خبرنگاران مستقل تشکیل داده تا جزئیات این حادثه به طور دقیق بررسی و به مردم اعلان شود. مشروح این بیانیه بدین ترتیب است:

ریاست عالی حزب نهضت اسلامی حادثه زندان وحدت را، که به کشته شدن ده‌ها نفر از زندانیان و زندانبان‌ها، از حمله سه شخصیت معروف کشور، ستار کریم‌اف، عضو ریاست عالی حزب نهضت اسلامی، سید قیام‌الدین غازی، عضو سابق ریاست عالی حزب و عضو کمیسیون آشتی ملی، روحانی معروف سیدمهدی‌خان ستاراف، منجر شد، شدیدا محکوم نموده و عرض تسلیت به خانواده‌‌ی همه قربانیان، از امنیت و سلامتی همه زندانیان کشور از جمله زندانیان سیاسی اظهار نگرانی می‌کند.

باعث نگرانی است که این دومین حادثه خونین در زندان‌های کشور است، که در این سال صورت گرفت، در حالی که هنوز هم ابعاد حادثه اول مبهم باقی مانده است. چه در حادثه اول و چه دیروز، مقامات خبرهای مبهم، عمومی و ضد و نقیضی را منتشر می‌کنند که باعث پیدا شدن سوال‌ها و گمان‌هایی درباره عاملان این حادثه می‌گردد.

به عنوان مثال، وزارت عدلیه در بیانیه خود، صبح روز ۲۰ مه ۲۰۱۹ آورده است که «بین خود جنایتکاران مناقشه و زد و خورد مسلحانه به وقوع پیوست». اما خدمات مطبوعاتی ریاست کل زندان‌ها دیرتر حادثه کشته شدن این سه نفر را «با هدف ترساندن آن‌ها، با چاقو وحشیانه به قتل رسانده‌اند» نشان داده است.

منابع مستقل و اعضای خانواده زندانیان شمار قربانیان را بیشتر از آن می‌دانند که رسانه‌ها تاکنون از زبان مقامات کشور منتشر کرده‌اند.

لازم است مقامات در باره این حوادث شفافیت را به طور کامل رعایت نموده، و به جامعه و نزدیکان قربانیان اطلاعات سر وقت و آشکار بدهند. سوال اصلی این است که چرا افراد مسلح برای «ترساندن دیگرام» سه روحانی معروف زندان را انتخاب نموده و چگونه این سه نفر در یک وقت و یک جا به دست آن‌ها افتادند؟

ریاست عالی حزب نهضت اسلامی دولت کشور را مسئول بدون واسطه این حوادث دانسته، همه این حوادث را نتیجه سیاست‌های غلط رهبریت کشور می‌داند که طول چند سال اخیر جامعه را پر از فضای نفرت بر ضد احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های دگراندیش نموده است. دامن زدن اختلافات مذهبی و سیاسی و با یکدیگر دشمن گرداندن اقشار گوناگون جامعه جز همین گونه حوادث، نتیجه‌ دیگری نخواهد داشت.

ریاست عالی حزب نهضت اسلامی تاجیکستان تاکید می‌کند که مسئولیت سلامتی و امنیت جان زندانیان بر دوش دولت می‌باشد. با همین نگاه داشتن زندانیانی که از لحاظ فکری و اعتقادی با هم اختلاف دارند معنی آگاهانه به وجود آوردن مناقشه و برخورد را دارد.‌

برای روشن شدن همه ابعاد این حادثه، ریاست عالی حزب نهضت اسلامی تاجیکستان درخواست می‌کند که گروه تحقیقاتی مستقلی با مشارکت صلیب سرخ جهانی و خبرنگاران مستقل تشکل داده شود، تا جزئیات این حادثه به طور دقیق بررسی و به مردم رسانده شود.

منبع : تسنیم

الف – ب ۶۶ /