تسنیم، (شرح آنلاین) - مدیرکل مدارس غیردولتی با اشاره به موارد تخلفاتی که خانواده‌ها می‌توانند آن را در سامانه شکایات ثبت کنند، گفت: مدارس طبیعت و مسجد‌محور در قالب نظام آموزشی رسمی نیستند.

سامانه اینترنتی و تلفنی ثبت‌ شکایت مردمی از مدارس غیردولتی به تازگی افتتاح شد و براین اساس علاوه بر ثبت اینترنتی شکایات شماره ۴ رقمی ۴۳۱۷ آماده دریافت شکایات خانواده‌ها از تخلفات مدارس غیردولتی است.

هر چند مسئولان آموزش و پرورش این سامانه را گامی در جهت نظارت بیشتر بر وضعیت مدارس غیردولتی می‌دانند و قول پیگیری شکایات را ظرف مدت ۱۰ روز داده‌اند اما در سوی مقابل برخی نمایندگان مجلس از جمله حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است که با این وضعیت مدارس غیردولتی، راه‌اندازی سامانه مشکلی را حل نمی‌کند! او حتی به این موضوع اشاره کرد که نیازی به راه‌اندازی سامانه نیست و مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران دقیقا می‌داند کدام مدارس تخلف کرده و شهریه بالاتری را دریافت می‌کنند!

اگر چه افتتاح این سامانه گام خوبی برای رصد بیشتر و دریافت مشکلات مردم از وضعیت مدارس غیردولتی است اما به جز رصد شکایات آنچه اهمیت بیشتری دارد بحث جدیت یا جرات در نظارت‌ها و برخورد جدی با تخلفات است.

محمدمحسن بیگی؛ مدیرکل مدارس غیردولتی با اشاره به اینکه از سال گذشته تمام فعالیت‌ها، اطلاعات و تائیدیه‌ها برای مدارس و مراکز غیردولتی در قالب بستر الکترونیک فراهم شد، اظهار کرد:  یکی از بخش‌ها سامانه پاسخگویی به شکایات مردمی است و خانواده‌ها و کارکنان مدارس در تمام سطوح امکان دسترسی به آن را و طرح موضوعات را دارند.

وی افزود: با توجه به فصل ثبت‌نام مدارس غیردولتی و امکان وقوع تخلفات، زمینه برای مردم فراهم شده که شکایات خود را در سامانه الکترونیکی ثبت کنند و به فرد کد رهگیری داده می‌شود که در کمتر از ۱۰ روز پاسخ شکایات در سامانه بارگذاری و از طریق پیامک اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مدیرکل مدارس غیردولتی بیان کرد: خانواده‌ها برای ثبت شکایات باید به سامانه اینترنتی http://mosharekatha.ir مراجعه و در منوی طرح موضوع شکایت را ثبت کنند همچنین تلفن  ۴۳۱۷ ۰۲۱ نیز راه‌اندازی  شده است که در ساعات اداری ۵ نفر از همکاران ما پاسخگوی تلفن‌ها و دریافت شکایات هستند و گزارش‌های مردمی در خارج از ساعت اداری به صورت تلفنی ضبط و مورد بررسی قرار می‌گیرد که بر اساس وضعیت هر استان شکایت به استان و منطقه مربوط ارجاع داده می‌شود.

مدارس طبیعت و مسجد‌محور در قالب نظام آموزش رسمی نیستند

محسن بیگی ادامه داد: هر فعالیتی که تحت عنوان مدرسه غیردولتی شکل می‌گیرد باید با مجوز سازمان مدارس غیردولتی باشد، برخی مواقع بدون دریافت مجوز از عنوان مدرسه استفاده می‌کنند که این کار مورد تایید آموزش‌وپرورش نیست چرا که این افراد مجوز رسمی نگرفته‌اند مانند مدارس طبیعت و مدارس مسجد‌محور که در قالب نظام آموزش رسمی قرار نمی‌گیرند.

خدمات جانبی در شهریه مصوب لحاظ نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه در سامانه شهریه، شهریه ابلاغی هر مدرسه قابل مشاهده است، افزود: شهریه‌های اعلام شده براساس برنامه مصوب تعریف شده است به عنوان مثال در دوره ابتدایی باید ۲۵ ساعت در هفته در مدرسه حضور داشته باشند و مدارس بابت آن می‌توانند شهریه دریافت کنند و خدمات فوق برنامه و جانبی مانند سرویس، لباس فرم و هزینه غذا در قالب شهریه قرار نمی‌گیرد.

مدیرکل مدارس غیردولتی بیان کرد: اگر مدرسه‌ای وجهی را مازاد دریافت یا به شکل‌های نامتعارف اقدام به دریافت وجه کند، خانواده‌ها می‌توانند اقدام به شکایت کنند.

تخلفات مدارس غیردولتی شامل چه مواردی است؟

وی با اشاره به اینکه تخلفات مدارس غیردولتی از حوزه فضای فیزیکی تا محتوا، برنامه‌های جانبی که با شاخص‌های  آموزش‌وپرورش هماهنگ نیست را شامل می‌شود، گفت: اردوهای خاص یا آزمون‌های غیرمجاز و برخی اعزام‌ها می‌توانند در قالب شکایت طرح موضوع شوند.

اردوی خارج از کشور و کلاس‌های مختلط ممنوع

محسن بیگی ادامه داد: برنامه درسی مدارس غیردولتی با مدارس دولتی تفاوتی ندارد و مدت زمان حضور در مدرسه شبیه مدارس دولتی است از سوی دیگر برای فوق‌برنامه درسی در هر مقطعی ۵ تا ۸ ساعت اضافه حضور دانش‌آموزان در مدارس را داریم همچنین برگزاری اردو در مدارس بخش دولتی و غیردولتی نیاز به کسب مجوز دارد و در هیچ بخشی اجازه اردوی خارج از کشور را نمی‌دهیم یا کلاس‌های مختلط که در قالب نظام رسمی تعلیم و تربیت نیست.

مدیرکل مدارس غیردولتی ادامه داد: اگر شکایتی در سامانه الکترونیکی  ثبت شود تا ۱۰ روز به آن رسیدگی می‌شود در بحث ثبت شکایات تلفنی نیز رویه کار بدین شکل است و ممکن است شکایات تلفنی به صورت گزارش مردمی و بدون ثبت اسم فرد باشد که وظیفه رسیدگی را داریم و از سوی دیگر فرد بازخورد شکایتش را می‌خواهد و در کمتر از ۱۰ روز باید پاسخ دهیم و اگر در جایی اثبات تخلف اتفاق افتاد پرنده متخلف به شورای نظارت استان ارجاع و موا قانونی اعمال می شود.

محسن بیگی خاطرنشان کرد: در مناطق یک تا ۶ شهر تهران در روزهای زوج بازرسان به صورت حضوری مستقر هستند و در مناطق ۷ تا ۱۲ یک روز در هفته حضور دارند که به صورت حضوری گزارش‌ها و شکایات را دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه نصب پوستر اعلام شهریه در تمام مدارس هنگام ثبت‌نام ضروری است، افزود: این پوستر باید در معرض دید مراجعان قرار بگیرد و در بازرسی‌ها یکی از موارد تخلف عدم نصب پوستر است.

محسن بیگی متذکر‌ شد: در گذشته بیش از ۳۲ هزار بازدید از مدارس غیردولتی داشتیم، ۱۶ هزار مدرسه در سطح کشور داریم و هر مدرسه حداقل دو بار بازدید شده که موارد تخلف در شورای نظارت رسیدگی و اقداماتی انجام شد.