تبریز، فارس، (شرح آنلاین) - مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت:پیشنهاد ۲۵ درصدی قیمت بلیط قطار برای ارائه به شورا به تصویب رسیده و شورا بعد از بررسی و نشست‌ها با شرکت‌ها، ۲۲ درصد افزایش قیمت را به تصویب رسانده و تاریخ اجرا بعد از ماه مبارک رمضان خواهد بود.

 سعید رسولی ظهر امروز در نشست خبری با رسانه‌های آذربایجان‌شرقی در پاسخ به سوالات خبرنگاران اظهار کرد: ایجاد راه‌آهن برای مسیر اهر_ تبریز در دستور کار شرکت زیربنای خط آهن است.

وی با بیان اینکه ساخت خط آهن تبریز به میانه تا بستان‌آباد پیشرفت بالایی دارد و در سال‌جاری تا بستا‌ن‌آباد مورد بهره‌برداری خواهد بود، گفت: این خط آهن تا ایستگاه خاوران خواهد آمد و بعد تا ایستگاه مرکزی ادامه می‌یابد به طوریکه با ایجاد این خط آهن تا ۶ ساعت زمان سفر کوتاه شده و مطلوبیت سفر ریلی را افزایش می‌دهد و امید است با تزریق به موقع سرعت پروژه بالا رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: همچنین خط جلفا به نوردوز توسط منطقه آزاد مورد مطالعه است.

وی به توافق با ترکیه جهت مبادلات واگن‌ها اشاره کرد و گفت: مبادله کالا، اطلاعات بارها و غیره از جمله دیگر تفاهم‌نامه‌هایی است که با یکپارچه‌سازی سامانه انجام خواهد گرفت.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ابراز کرد: در کریدور شمال‌جنوب قطعه رشت به آستارا حلقه مفقوده وجود دارد که اگر وصل شود بار مستقیما از اروپا به جنوب کشور وارد می‌شود.

وی ادامه داد: مناقصه قطعه ۴۰ کیلومتری انجام شده و در سریع‌ترین زمان مراحل اجرایی آن شروع می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در تشریح سوالی مبنی بر افزایش قیمت بلیط قطار گفت: شرکت قطار جمهوری اسلامی ایران یک واگن در اختیار ندارد و همه در دست شرکت هستند و نظارت بر عهده ماست.

وی ادامه داد: شرکت‌های ریلی برخی هزینه‌ها از جمله هزینه برق، آب، اداره شرکت، آب معدنی داخل قطار و هزینه پرسنل و غیره دارد و آنها هیچ‌گونه یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: مکانیزم افزایش قیمت بلیط به پیشنهاد شرکت قطارهای مسافربری بوده و ما به آنها یارانه اختصاص داده‌ایم تا این فشار مالی آنها جبران شود.

وی ادامه داد: از تیرماه ۹۷ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشتیم و حتی در نوروز ۹۸ هیچ‌گونه افزایش قیمتی نبود و این روند تا عید فطر ادامه خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پیشنهاد ۲۵ درصدی افزایش قیمت بلیط برای ارائه به شورا به تصویب رسیده و شورا بعد از بررسی و نشست‌ها با شرکت‌ها، ۲۲ درصد افزایش قیمت را به تصویب رسانده است و تاریخ اجرا بعد از ماه مبارک رمضان خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به مسیر پرتردد مشهد از شرکت‌ها تقاضا کردیم تا بیشتر از ۲۲ درصد افزایش قیمت نداشته باشند.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: در برخی شهرها، استان‌ها و زمان‌ها ما کمترین مسافر را داشته و حتی قطار با ۹ نفر نیز حرکت کرده است.

رسولی افزود: قطار حومه‌ای تبریز به دانشگاه شهید مدنی با ۴۰ کیلومتر مسیر یک‌هزار تومان قیمت دارد.

وی در رابطه با تجمع برخی کارگران جلوی راه‌آهن گفت: برنامه گفت‌وگو با آنها را امروز خواهیم داشت و از زمانی که بنده سر این سمت آمده‌ام معادل هشت ماه حقوق پرداخت کرده‌ایم و من دقیقا اطلاعی ندارم که مطالبه این کارگران چیست و با گفت‌وگو امیدواریم هر چه سریع‌تر حل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی متذکر شد: ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر در عید نوروز به سلامت جابه جا شد و به همین منظور پاداشی برای کارگران مجموعه راه‌آهن اهدا شد.

وی با اشاره به وجود ۱۱ هزار کیلومتر طول خط آهن در کشور توضیح داد: البته خط آهن کشور دارای خطوط یک خطه، دو خطه و سه خطه است که مجموعاً ۱۳ هزار خطوط می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: سال گذشته ۲۴ میلیون نفر مسافر و ۵۰ میلیون تن بار از طریق خط آهن کشور جابه جا شد که یک رکورد محسوب می‌شود.