فارس، (شرح آنلاین) - منابع مطلع می‌گویند با وجود آنکه بولتون و پامپئو هر دو اهداف مشترکی دارند و از سیاستمداران تندروی آمریکایی به شمار می‌آیند، اما این دو در تلاش برای افزایش نفوذ خود در دولت با یکدیگر به اختلاف برخورده‌اند.

شبکه «سی‌ان‌ان» روز پنج‌شنبه از تشدید اختلاف میان «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید خبر داده و نوشته است که این دو با وجود داشتن اهدافی مشترک، برای افزایش نفوذ خود در دولت با یکدیگر رقابت می‌کنند.

بنا بر این گزارش، «منابع مطلع می‌گویند این تنش به واسطه اختلاف بر سر سیاست‌ها نیست، بلکه به دلیل تضاد میان روش‌های عمکرد آن‌هاست.»

پامپئو از این ناخرسند است که بولتون با موضع‌گیری‌های علنی که بعضا با مواضع اعلامی وزارت خارجه در تضاد است، خود را در موضع وزیر خارجه قرار داده و از محدوده اختیاراتش عبور کرده است.

علاوه بر این، به گفته منابع آگاه، بولتون در ماه‌های گذشته تلاش کرده تا از گردش اطلاعات درون دولت جلوگیری کرده و حتی در مواردی از جمله پرونده کره شمالی تلاش کرده تا با دریافت مستقیم اطلاعات از آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا)، وزیر خارجه را از حلقه تصمیم‌گیری در این مورد کنار بگذارد.

سی‌ان‌ان درباره نشست اخیر مقام‌های امنیتی آمریکا با موضوع ایران که در مقر سیا برگزار شد هم به نقل از دو مقام سابق اطلاعاتی نوشته است: «اینکه بولتون این نشست را در سیا برگزار کرد، به این دلیل نبود که اسناد آنقدر حساس بوده که باید در همانجا بررسی می‌شد، بلکه به این خاطر بود که او با این کار به سادگی می‌توانست افرادی از جمله مقام‌های وزارت خارجه و کادر رسمی شورای امنیت ملی را که از حلقه نزدیکان بولتون خارج هستند، خارج از نشست نگه دارد.»

فراتر از اختلاف در مورد نحوه اجرای سیاست‌ها، منابعی در کاخ سفید می‌گویند این احساس در دولت وجود دارد که بولتون اهداف خود را دارد و بعضا حتی سیاست‌ها و اهداف «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را نیز تضعیف می‌کند. این رویکرد حتی بعضا موجب خشم ترامپ هم شده است، تا جایی که به گفته منابع مطلع رئیس‌جمهور آمریکا بولتون را مقصر بن‌بست به وجود آمده در مذاکرات با کره شمالی می‌داند. در مسئله ایران هم برخی معتقدند که بولتون به دنبال جنگ است، اما ترامپ با این رویکرد مخالف است.

ونزوئلا اختلاف دیگر میان پامپئو و بولتون است. به گفته منابع مطلع، پیش از شکل‌گیری بحران کنونی در ونزوئلا، بولتون دولت را برای به رسمیت شناختن «خوان گوایدو» رئیس شورای ملی ونزوئلا به عنوان رئیس‌جمهور تحت فشار قرار داده، اما پامپئو معتقد بوده است که آمریکا فعلا ظرفیت پیشبرد چنین سیاستی را ندارد. با این وجود، نهایتا بولتون پیروز شده و آمریکا گوایدو را به رسمیت شناخت. اکنون با گذشت چند ماه، جامعه اطلاعاتی آمریکا معتقد است که بعید است گوایدو به این زودی‌ها به ریاست‌جمهوری برسد. به همین دلیل، ونزوئلا که چند هفته‌ای اولویت نخست سیاست خارجی آمریکا بود، اکنون به رده‌های پایین‌تر سقوط کرده است.

در مقابل، افراد نزدیک به بولتون هم پامپئو را متهم کرده‌اند که تلاش می‌کند از طریق سمتی که اکنون دارد، آینده سیاسی بهتری برای خود رقم بزند و به جایگاه‌های بالاتری دست پیدا کند.

نهایتا، به نوشته سی‌ان‌ان افراد مطلع معتقدند که مشکل اصلی این است که ترامپ رئیس‌جمهوری عادی نیست و نمی‌تواند اختلافات میان اعضای کابینه را حل و فصل کند.

یک منبع مطلع در این مورد می‌گوید: «شانس آورده‌ایم که هنوز با بحرانی روبرو نشده‌ایم. سؤالی که وجود دارد، این است که اگر بحرانی واقعی اتفاق بیافتد، چه می‌شود؟»