یزد، (شرح آنلاین) - مسئول واحد فراهم آوری اعضاء دانشگاه علوم پزشکی استان یزد از ثبت ۴۰ مورد اهدای عضو در یزد در سال گذشته خبر داد و گفت: یزد در این زمینه رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

با اشاره به تاریخچه واحد فراهم آوری اعضا دانشگاه علوم پزشکی یزد، گفت: این اداره در استان یزد در سال ۱۳۹۲ کار خود را در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد آغاز کرده و تاکنون بیش از ۱۷۵ مورد اهدای عضو در استان یزد رقم خورده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون هشت مورد اهدای عضو در یزد صورت گرفته است، افزود: در سال گذشته ۴۰ مورد اهدای عضو در یزد صورت گرفته که استان از این حیث در کشور ازلحاظ نسبت به جمعیت حائز رتبه نخست در کشور شده است.

مسئول واحد فراهم آوری اعضاء دانشگاه علوم پزشکی استان یزد ادامه داد: در سال ۹۶ و ۹۵ به ترتیب ۳۱ و ۳۰ مورد اهدای عضو در یزد صورت گرفته است؛ چنانچه شاهد روند رو به رشد در راستای این امر در استان یزد بوده‌ایم.

قاسمی با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۱۶ مورد پیوند کلیه در استان یزد رقم خورده است، تصریح کرد: خوشبختانه در سال جاری و تا چندین ماه آینده بخش پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی یزد راه‌اندازی می‌شود؛ چنانچه با راه‌اندازی این مهم بخش زیادی از بیماران دیالیزی از دیالیز بی‌نیاز می‌شوند که این مهم اتفاقی مبارک قلمداد می‌شود.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه داشتن کارت اهدای عضو به‌تنهایی کافی نیست، خاطرنشان کرد: در این امر رضایت تک‌به‌تک خانواده نیاز است تا گرفته شود؛ همچنین مردم می‌توانند از چند طریق نسبت به دریافت کارت اهدای عضو اقدام کنند؛ چنانچه داوطلبان می‌توانند از طریق ثبت‌نام در سایت ehda.ir و پر کردن فرم مربوط، ارسال کد ملی به سامانه پیامکی ۳۴۳۲ و یا مراجعه به بیمارستان شهید دکتر رهنمون به‌صورت حضوری نسبت به دریافت کارت اهدای عضو اقدام نمایند.

وی ادامه داد: در حال حاضر آمار دقیقی در راستای ثبت‌نام‌کنندگان کارت اهدای عضو در استان وجود ندارد؛ چراکه مردم از راه‌های مختلف اقدام به دریافت کارت اهدای عضو می‌کنند و ممکن است که یزدی‌ها در شهر دیگری به این مهم اقدام کرده باشند؛ لذا ما آمار دقیقی در این راستا نداریم؛ گرچه نیازمند همراهی بیشتر هم استانی‌ها در این امر هستیم، کمااینکه اگر این همراهی وجود نداشت، شاید ما نمی‌توانستیم با این سرعت و دقت اقدام به انجام این مهم در استان کرده باشیم.

مسئول واحد فراهم آوری اعضاء دانشگاه علوم پزشکی استان یزد در پایان با تأکید بر ضرورت اهتمام ویژه‌تر در فرهنگ‌سازی امر اهدای عضو در استان یزد، اذعان کرد: ترویج و توسعه فرهنگ اهدای عضو به‌عنوان یک عمل خداپسندانه، می‌تواند نجات‌بخش جان بیماران نیازمند به عضو در سراسر کشور باشد.