فارس، (شرح آنلاین) - معاون نخست وزیر ازبکستان با هیأت وزارت آموزش چین دیدار و طرفین گسترش همکاری‌های آموزشی بین 2 کشور را بررسی کرد.

«عزیز عبدالحکیم اف» معاون نخست وزیر ازبکستان با هیأت وزارت آموزش چین به سرپرستی «تیان سیوچاون» معاون وزیر آموزش این کشور دیدار و گسترش همکاری‌های آموزشی بین ۲ کشور را بررسی کرد.

هدف از این سفر بررسی مسائل روز همکاری‌های متقابل بین ازبکستان و چین در زمینه‌های آموزشی و آموزش کارمندان می‌باشد.

«چینگ شیجی» رئیس مرکز مطالعات توسعه آموزش وابسته به وزارت آموزش چین و «جیانگ یان» سفیر چین در ازبکستان نیز این هیأت را همراهی کردند.

طرفین موضوع آموزش زبان چینی در ازبکستان و زبان ازبکی در چین، تبادل دانشجویان و اساتید، فعالیت دانشگاه‌های «کنفوسیوس» در «تاشکند» و «سمرقند»، ایجاد برنامه‌های مشترک آموزشی بین موسسات آموزش عالی ازبکستان و چین و آموزش مترجمین همزمان زبان‌های چینی و ازبکی را بررسی کردند.

طرفین همچنین گسترش همکاری‌های دوجانبه بین موسسات آموزش عالی و امکان ایجاد شعبه یک موسسه معروف چینی در ازبکستان بررسی کردند.

علاوه بر این، طرفین چشم انداز همکاری‌های متقابل در سازمان‌های بین المللی از جمله در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) را مورد بررسی قرار دادند.

در پایان این دیدار برنامه‌های مشترکی مبنی بر گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی و انسانی تعیین شدند.

هیأت چینی همچنین از شهر «سمرقند» بازدید و با فعالیت دانشگاه بین المللی گردشگری «جاده ابریشم» نیز آشنا می‌شود.

چین بزرگ ترین همکار اقتصادی و بازرگانی ازبکستان می‌باشد.

مبادلات بازرگانی ازبکستان در سال ۲۰۱۸ میلادی در سطح ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار قرار گرفته است.

حجم سرمایه گذاری‌ها و وام‌های چینی جذب شده به اقتصاد ازبکستان از سطح ۸ میلیارد دلار فراتر رفته است.

هم اکنون در ازبکستان بیش از ۷۰۰ شرکت با سرمایه سرمایه‌گذاران چینی از جمله بیش از ۸۰ شرکت با ۱۰۰ درصد سرمایه سرمایه‌گذاران چینی در زمینه‌های مختلف اقتصاد این کشور فعالیت می‌کنند.

جمهوری خلق چین استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ ۲۷ دسامبر سال ۱۹۹۱ میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ ۲ ژانویه سال ۱۹۹۲ میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.