فارس، (شرح آنلاین) - کارشناس سیاسی قرقیز گفت: امضای توافقنامه جدید با آمریکا با توجه به تشدید تحریم‌ها نسبت به «مسکو» و «پکن» می‌تواند به روابط قرقیزستان و روسیه آسیب وارد کند.

«مارت قازاقبایف» کارشناس مسائل سیاسی قرقیزستان با اشاره به احتمال اختصاص ۲٫۵ میلیون دلار توسط آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا به دولت قرقیزستان اظهار داشت: انتظار می‌رود در فصل پاییز سال جاری توافقنامه جدیدی بین آمریکا و قرقیزستان به امضا برسد اما «بیشکک» باید درک کند که نزدیکی به غرب تبعات خاص خود را دارد.

وی گفت: به طور رسمی آمریکا منابع مالی برای حمایت از انتخابات و افزایش اعتماد رأی‌دهندگان اختصاص می‌دهد اما در واقع این سرمایه برای جمع آوری اطلاعات درباره انتخابات، علاقه رأی‌دهندگان، حمایت از برخی گروه‌ها و کاندیداها مصرف می‌شود.

قازاقبایف تصریح کرد: اینگونه اطلاعات برای تجزیه و تحلیل روابط بین گروه‌های سیاسی و نخبگان با نفوذ استفاده می‌شود و با استفاده از این روش‌ها آمریکایی‌ها همواره پیش‌بینی‌های موضوعی و خاص دارند.

این کارشناس ادامه داد: «واشنگتن» همواره علاقه‌مند به کنترل جریانات سیاسی است تا واکنش سریع به تحولات حاکم نشان دهد.

وی افزود: برای مانیتورینگ دائم روندهای آسیای مرکزی، آمریکا ابزارهای مختلفی از جمله سازمان‌های غیردولتی، دریافت کنندگان یارانه‌ها و غیره را دارد و از آنها برای حمایت از برنامه‌های خود استفاده می‌کند.

قازاقبایف خاطر نشان کرد: این سند در فصل پاییز سال جاری به امضا خواهد رسید اما باید نظارت بر حوزه سازمان‌های غیردولتی را تقویت کرد که بسیاری از آنان وظایف رسمی خود را کنار گذاشته و مشغول به فعالیت‌های دیگری از جمله جمع آوری اطلاعات هستند.

وی افزود: فعالیت برخی سازمان‌های غیردولتی شبیه به فعالیت سازمان‌های اطلاعاتی می‌باشد که تشدید نظارت بر این حوزه با توجه به نفوذ بزرگ آن و وجود لابی قابل توجه در ساختار دولت دشوار خواهد بود.

قازاقبایف اظهار داشت: امضای توافقنامه جدید با آمریکا با توجه به تشدید تحریم‌ها نسبت به «مسکو» و «پکن» می‌تواند به روابط قرقیزستان و روسیه آسیب می‌زند و اینجا باید اقداماتی را در چارچوب منافع ملی کشور انجام دهد.

در تاریخ ۲۰ ژوئن سال ۲۰۱۵ دولت قرقیزستان در واکنش به اهداء مدال دفاع از حقوق بشر توسط وزارت امور خارجه به «عظیم‌جان عسکراف» فرد محکوم شده در قرقیزستان از توافقنامه همکاری با «واشنگتن» انصراف داد.