تسنیم، (شرح آنلاین) - ازبکستان و رژیم صهیونیستی در نظر دارند در شهر بخارا یک همایش مشترک در حوزه اقتصادی برگزار کرده و یک هیات اسرائیلی به رهبری معاون اول وزارت نوآوری‌های کشاورزی رژیم صهیونیستی قرار است در این رویداد شرکت کند.

روز گذشته سعید رستم‌اف، سفیر ازبکستان در تل‌آویو با میشل لوی، معاون اول وزارت نوآوری‌های کشاورزی رژیم صهیونیستی دیدار کرد. در این دیدار مسائل مربوط به توسعه روابط دوجانبه میان تل‌آویو و تاشکند در حوزه کشاورزی مورد بحث قرار گرفت. تولید محصولات کشاورزی با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته اسرائیلی در ازبکستان، که به این کشور اجازه می‌دهد محصولات کشاورزی را در بازه‌ای کوتاه‌تر و با صرف منابع کمتر برداشت کند، از جمله مهم‌ترین محورهای این دیدار بود.

میشل لوی همچنین قرار است رهبری هیات اسرائیلی را که در بازه ۲۶ الی ۳۰ مه برای برقرار کردن روابط عملی سفر کند، رهبری خواهد کرد. این هیات شامل نمایندگان بیش از ۱۵ شرکت اسرائیلی که در حوزه آبیاری سطح میکرو و بهینه‌سازی مصرف آب، گلخانه‌ها، پرورش طیور، تولید گوشت و لبنیات، فعالیت می‌کنند می‌باشد. در این سفر توسعه روابط بر پایه مسائل کشاورزی و مزارع ازبکستان مد نظر است.

این همایش که قرار است در شهر بخارا برگزار شود، شامل برنامه‌هایی نظیر برگزاری مجمع کسب و کار کشاورزی مشترک اسرائیل- ازبکستان، دیدارهای دوجانبه و بازدید از منطقه آزاد اقتصادی «بخارا اگرو» می‌شود.

همچنین برنامه‌ریزی شده تا در این میان گفت و گوهایی رسمی میان آژانس‌ها و نهادهای دولتی دو طرف، سازمان‌دهی کارگاه‌های ارئه محصولات و فعالیت‌ها توسط حلقه‌های تجاری ازبکستان در تاشکند نیز برگزار شود.

رسانه‌های ازبک ادعا کرده‌اند که بازدید هیات رژیم صهیونیستی از بخارا و تاشکند در هفته جاری یکی ازبزرگ‌ترین و گسترده‌ترین رویدادهای اقتصادی دو طرف طی سال‌های گذشته خواهد بود.

با روی کار آمدن شوکت میرضیایف، رژیم صهیونیستی تلاش‌های زیادی را برای نزدیک شدن به ازبکستان صورت داده است. چندی پیش رژیم صهیونیستی در لیست کشورهایی بود که ازبکستان رژیم لغو روادید گردشگری را با آن‌ها برقرار نموده بود. همچنین در حوزه‌های خیریه و بهداشتی نیز صهیونیست‌ها اقداماتی را در ازبکستان صورت می‌دهند. اکنون نیز در حوزه کشاورزی و اقتصاد دو طرف شاهد برگزاری رویدادهایی مرتبط هستند.

گفتنی است ازبکستان یکی از جمهوری‌های آسیای مرکزی است که بیشترین شمار یهودیان را در خود جای داده است. یهودیان ازبکستان شامل دو دسته یهودیان بخارایی و یهودیان اشکنازی می‌باشند. یهودیان بخارایی از یهودیان سنتی این جمهوری به حساب می‌آیند که مدت‌ها در بخارا ساکن بوده‌اند. اما یهودیان اشکنازی پس از جنگ‌های جهانی اول و دوم به این کشور مهاجرت کرده‌اند.