فارس، (شرح آنلاین) - بر اساس تصمیم سران شورای ترک‌زبان به دلیل تلاش و سهم قابل توجه در توسعه کشورهای ترک‌زبان «نورسلطان نظربایف» به عنوان رئیس افتخاری مادام‌العمر این شورا انتخاب شد.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در سفر به قزاقستان به طور جداگانه با «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور سابق و «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور فعلی این کشور، دیدار کرد.

نظربایف در این دیدار بر اهمیت حفظ و تعمیق بیشتر همکاری ۲ کشور تاکید کرد.

وی با بیان اینکه از روزهای نخست استقلال، ترکیه همواره از قزاقستان حمایت کرده دولت و مردم ۲ کشور را به هم نزدیک دانست.

رئیس جمهور سابق قزاقستان با اشاره به ایجاد رژیم بدون روادید میان ۲ کشور گفت: روابط ۲ کشور سال به سال تقویت و مطمئناً این روند ادامه خواهد یافت.

نظربایف در بخش دیگری همچنین بر اهمیت توسعه ارتباطات بین دولتی در چارچوب شورای کشورهای ترک زبان تاکید کرد.

وی افزود: شورای همکاری کشورهای ترک زبان با هدف توسعه و تقویت ارتباطات میان مردم ترک ایجاد شده و این کار باید ادامه یابد و من از این امر به طور کامل حمایت خواهم کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز به نوبه خود از طرف رئیس جمهور کشور پیشوای ملت قزاقستان را دعوت کرد تا در آینده نزدیک از ترکیه بازدید کند.

چاووش اوغلو خطاب به نظربایف گفت: ما از تداوم فعالیت شما به عنوان پیشوای ملت، رئیس شورای امنیت، رئیس حزب «نورآتن» به نفع مردم قزاقستان استقبال می‌کنیم و خوب می‌دانیم که چه کارهای فوق العاده‌ای را شما برای رفاه کشور خود و توسعه روابط دوجانبه انجام دادید.

در این ملاقات همچنین مسائل مهم دستور کار بین المللی و منطقه‌ای مورد بررسی قرار گرفت.

در پایان این ملاقات رئیس نهاد دیپلماتیک ترکیه اعلام کرد که بر اساس تصمیم سران کشورهای شورای ترک‌زبان برای سهم قابل توجه در توسعه کشورهای ترک زبان «نورسلطان نظربایف» به عنوان رئیس افتخاری مادام العمرشورای همکاری کشورهای ترک زبان انتخاب شده است.

در ملاقات وزیر امور خارجه ترکیه و رئیس جمهور موقت قزاقستان به توسعه و رشد روابط میان ۲ کشور اشاره شد.

تاکایف روابط کشورش با ترکیه را بسیار نزدیک و دارای ریشه‌های عمیق تاریخی خوانده و به سهم قابل توجه نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور سابق این کشور در تقویت آن اشاره کرد.

وی افزود: امروزه مبادله تجاری میان ۲ کشور حدود ۲ میلیارد دلار است، شرکت‌های ترکیه در بازارهای قزاقستان به طور موفق فعالیت می‌کنند و میان ۲ طرف در زمینه طیف گسترده‌ای از مسائل دستور کار بین المللی از جمله همکاری در چارچوب سازمان‌های چندجانبه دید کلی و اجماع نظر وجود دارد.

چاووش اوغلو به نوبه خود با تقدیر از رئیس جمهور قزاقستان به جنبه سازنده مشارکت استراتژیک میان ۲ کشور اشاره کرد.