شهردار تبریز گفت: برنامه ریزی و اقدامات مهمی برای از بین بردن مبادی ورود فساد در مجموعه مدیریت شهری انجام شده تا شاهد بازگرداندن اعتماد شهروندان به سیستم باشیم.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از شهریار، ایرج شهین باهر در مراسم گرامیداشت روز شوراها با بیان اینکه در شوراهای قبلی روندی طی شده است که به اینجا رسیده ایم گفت: بسیاری از پروژه های مهم شهری در ادوار گذشته پایه ریزی شده که این اقدامات شایسته تقدیر است.

او رسیدن تبریز به عناوینی مانند شهر بدون گدا، شهر همیشه تمیز، پاک ترین کلانشهر ایران و شهر بدون معتاد متجاهر را از عناوینی که در گذشته پایه ریزی شده است دانست و افزود: این اتفاقات در نتیجه مدیریت شورایی رقم خورده که از تاکیدات پروردگار است و اهمیت شورا تا جایی است که سوره ای به همین نام در کلام خداوند وجود دارد.

شهردار تبریز با اشاره به حضورش در شورای قبل گفت: شورا تمرینی برای مردم سالاری دینی بود که خوشبختانه محقق شد ولی تاکنون ابزار کافی برای انجام وظایف قانونی در اختیار شورا قرار ندارد.

ایرج شهین باهر افزود: شورا دو وظیفه مهم دارد، اول، سیاست گذاری بر اساس خواست شهروندان که به آنها رای داده اند و نظارت بر حسن اجرای آنها و دوم، ایجاد انگیزش برای مشارکت شهروندان در مسائل شهری که بسیار ارزشمند است ولی تاکنون به دلیل نبود ابزارهای لازم محقق نشده است.

او با انتقاد از نبود چارت مصوب شورا و سیستم عملکرد قانونی در شورای شهر گفت: وظیفه ای بر عهده اعضای شورا نهاده شده اما ابزاری برای آن تعریف نشده است، مثلا از اعضای شورا خواسته شده بر عملکرد مدیریت شهری نظارت کنند اما مرز دقیقی بین دخالت و نظارت وجود ندارد.

شهردار تبریز با تاکید بر اصلاح ساختارها برای نقش آفرینی بیشتر شوراها در کشور گفت: شورا در حال حاضر فقط شورای شهرداری است و این مطلبی است که باید بدون تعارف اعلام کنیم.

ایرج شهین باهر با بیان اینکه در موضوع حاشیه نشینی شورا و شهرداری اقدامی برای حل مشکل نمی تواند انجام بدهد گفت: وقتی دستگاه مسئول و موظف حاضر به توضیح درباره عملکرد ۱۰ ساله خود نیست شورا یا شهرداری چه اقدامی می تواند انجام دهد؟ آیا شورا می تواند از این دستگاه سوال بپرسد؟

او در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در شورای پنجم افراد متخصص از حوزه های مختلف در شورا حضور دارند اظهار داشت: این تنوع افراد با تخصص های گوناگون در شورای شهر امکان اجرای کارهای متعدد را بوجود آورده است.

شهردار تبریز افزود: رسیدن شورا به آرامش یکی از کارهای مهمی بود که شورای پنجم در تحقق آن نقش اساسی داشت.

ایرج شهین باهر با بیان اینکه در این دوره شهرداری به یک نظم مثال زدنی رسیده است تصریح کرد: در ماه گذشته توانستیم ۱۶۰ میلیارد تومان از بدهی های شهرداری را پرداخت کنیم.

او شعار پاکدستی و مبارزه با فساد را از مهمترین اهداف شورای پنجم دانست و اظهار داشت: الکترونیکی کردن سیستم در بخش های مختلف، تجمیع کمیسیون های ماده ۱۰۰ و قطع ارتباط مودی و مسئولین پرونده از اقدامات ما برای از بین بردن فساد در مجموعه شهرداری است.

شهردار تبریز بازگرداندن اعتماد شهروندان به مدیریت شهری و شورا را مهمترین هدف این دوره شهرداری خواند و گفت: اگر مردم بدانند شورایی وجود دارد که دنبال حل مشکلات آنها و شهرداری در حال کار کردن برای آنهاست قطعا به این مجموعه اعتماد خواهند کرد.