سالها کار می‌کردند و کسی کارشان را نمی‌دید، دردشان را فریاد می‌کشیدند اما کسی نمی‌شنید. اما حالا روایتی دیگر در حال نقل است. از رییس جمهور گرفته تا امام جمعه و از استاندار تا شهردار همه به لباسشان و کارشان احترام می گذارند.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از شهریار، حالا گرچه غبار بر لباسشان و عرق بر صورتشان نشسته است اما کسانی در این میان هستند که پیگیر خواسته هایشان باشند.

همه اقدامات شهری، از فضای سبز گرفته تا کارگران تنظیف، همه و همه به دست کارگران شهرداری انجام می‌شود. شهرداری‌های کشور بیش از ۳۰۰ نوع خدمات به شهروندان ارائه می‌دهند که بیش از دو سوم این فعالیت‌ها به صورت مستقیم توسط کارگران شهرداری و در قالب اجرای برنامه‌های خدماتی شهرداری به شهروندان است.

شهرداری‌ها از زمان تشکیل اساسا به عنوان یک نهاد خدماتی شکل گرفته‌اند و بر همین اساس است که در حوزه تنظیف و پاکسازی شهر، یکه و تنها با اتکا به توان کارگران حوزه خدمات در حال فعالیت است.

شهرداری در حوزه های عمرانی از تولید آسفالت گرفته تا توزیع آن در محلات مختلف و در مسیرگشایی از همان تملک تا بهره برداری کامل مسیرها با استفاده از توان کارگرانش امور را پیش می‌برد.

حفظ، حراست و گسترش فضای سبز شهری نیز از دیگر اقدامات شهرداری است که مستقیما توسط کارگران شهرداری اجرا می شود که ارتقا نیم متری سرانه فضای سبز در ۱۸ ماه اخیر یکی دیگر از افتخاراتی است که توسط این کارگران به وقوع پیوست.

در این شرایط است که شهر بدون شهرداری و شهرداری بدون کارگرانش قابل تصور نیست.

در تقدیر از تلاش های پاکبانان و نیروهای خدمات، جمعه گذشته شهردار تبریز به همراه تعدادی از اعضای شورای شهر با پوشیدن لباس پاکبانی همراه با جمع کثیری از آنان در نماز جمعه شرکت کرد.

در این آیین عبادی سیاسی، نماینده ولی فقیه در استان، با تشکر از شهردار تبریز و اعضای شورای شهر که با لباس پاکبانی در مراسم نماز جمعه امروز شرکت کرده اند، گفت: نقش کارگران در استقلال ایران اسلامی بسیار پررنگ است و هر کس برای تولید و رونق کشور تلاش کند، جهاد کرده است.

شهرداری تبریز پیشرو در پرداخت مطالبات کارگران

مهمترین خواسته کارگران در سال های اخیر پرداخت به موقع حقوق آنان بوده که در دوره اخیر شورای شهر و شهرداری مورد توجه قرار گرفته است.

شهردار تبریز در این باره می گوید: تنها شهرداری کشور هستیم که سال ۹۷ را بدون ریالی بدهی به کارگران به پایان رسانده ایم و این شیرینی سال جدید را برای کارگران بیشتر می کند.

او در جریان بررسی بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری تبریز در شورای شهر با بیان اینکه قصد تعدیل نیرو، علارغم مشکلات مالی را نداریم گفت: ما روی بهره وری نیروی شهرداری تاکید داریم و آن را اجرا خواهیم کرد.

ایرج شهین باهر، شهردار تبریز در جمع کارگران خدمات شهری با تاکید بر اینکه بار مهمی از وظایف شهرداری بر عهده قشر زحمتکش کارگران است می گوید: این مجموعه حمایت از همکاران کارگر را وظیفه خود دانسته و همواره در راستای رفاه و ارتقای معیشتی این قشر زحمتکش تلاش می کند.

در جلسه گذشته شورای شهر تبریز لایحه حمایت از کارگران شهرداری تبریز و پرداخت حق سختی کار به پاکبانان در جلسه شورای شهر تبریز مطرح شد و پس از ارائه توضیحات لازم توسط شهردار تبریز این لایحه به تصویب رسید تا گامی مهم در جهت پرداخت حقوق کارگران برداشته شود.

تقدیر رئیس جمهور افتخار بزرگ کارگران شهرداری

کسب عناوین شهر همیشه تمیز ایران تا پاک ترین کلانشهر شهر ایران از نظر کیفیت هوا قطعا بدون در نظر گرفتن توان و تلاش کارگران شهرداری ممکن نبوده است. این اقدامات تا جایی در نگاه گردشگران تبریز جا باز کرده است که رئیس جمهور در مراسم افتتاح تبریز ۲۰۱۸ با ستایش پاکی شهر تبریز از کارگران شهرداری برای خلق چنین پاکی در سطح شهر قدردانی کرد.

شهردار تبریز، در جمع کارگران خدمات شهری مجموعه خدمات آنان را درخشان توصیف کرده و می گوید: نمونه ی بارز این مدعا، توجه و عنایت ویژه رئیس جمهوری به تمیزی و پاکیزگی تبریز بود که با تلاش این قشر به دست آمده است.

ایرج شهین باهر در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هر مسئولی به شهر می آید اول از تمیزی آن سخن می گوید تصریح می کند: این کار شما را باید ارج نهاد و به همین دلیل مثل گذشته تصمیم داریم در زمان پرداخت حقوق ها اول حقوق شما کارگران را بپردازیم بعد بقیه پرسنل را.

شهردار تبریز حامی کارگران

در دوره جدید شورا و شهرداری تبریز کمترین جنجال و گفتگو در خصوص مشکلات کارگری در جلسات شورای شهر جریان داشته است. در صورتیکه در ادوار گذشته موضوعات کارگری یکی از پر چالش ترین مباحث جلسات شورای شهر بوده است.

کریم صادقزاده، دبیر ستاد گرامیداشت هفته کارگر و سخنگوی شورای شهر تبریز نیز طی سخنانی می گوید: توجه ویژه شهردار کلانشهر تبریز به قشر کارگر از ویژگی های بارز جناب آقای مهندس ایرج شهین باهر بوده و حضور در جمع کارگران، گواه این مدعاست.

او به همراه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور تشکر و قدردانی از مجموعه فعالیت های شهردار تبریز برای پیگیری و حل مشکلات جامعه کارگری این سازمان تندیس ویژه ای به شهردار تبریز اهدا کردند.

۱۱ اردیبهشت (اول ماه مه) روز جهانی کارگر است؛ حالا این روز  به نماد تلاش در جهت مطالبات کارگران در سراسر جهان تبدیل شده و در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران به عنوان روزجهانی کارگر بزرگ داشته می شود.

در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تلاش بسیاری صورت گرفته که کارگران بتوانند به جایگاه درخور و شایستهای برسند و این مسئله همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است.