علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی همراه با شهردار و تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، ظهر امروز از پروژه خط ۳ قطار شهری و ایستگاههای خط ۲ و یک قطار شهری مشهد بازدید کرد و در جریان میزان پیشرفت عملیات اجرایی خط ۳ و تکمیل ادامه مسیر خط ۲ قطار شهری و همچنین مشکلات موجود برای تأمین منابع مورد نیاز مالی قرار گرفت.
در صورت اختصاص اوراق مشارکت به خط ۳ این خط تا پایان ۱۴۰۰ به بهرهبرداری میرسد
استاندار خراسان رضوی در جریان این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: مقدمه حمایت دولت از شهرداری مشهد در نشست سال گذشته با شهردار و اعضای شورای شهر مشهد و حمایتهای ویژه دولت برای تهاتر ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بدهیهای شهرداری مشهد با دولت صورت گرفت.
وی یادآوری کرد: شهرداری مشهد تنها شهرداری در کل کشور است که بدون بدهی اداره میشود و این ظرفیت سبب تسریع پروژههای قطار شهری شد، در بازدید امروز میزان پیشرفت خط ۳ حدود ۲۷ درصد اعلام شده است.
وی اضافه کرد: قول شهردار و شورای شهر مشهد این است که با توجه به تصویب مجوز انتشار اوراق مشارکت دولت به مبلغ ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، دولت نیز در این زمینه کمک میکند، اگر بخشی از این اوراق برای گسترش و تکمیل خط ۳ اختصاص یابد امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ خط ۳ به بهرهبرداری برسد.
آهنگ آبادانی در خراسان رضوی کُند نشده است
استاندار خراسان رضوی تأکید کرد: قسمت تکمیلی خط ۲ بهطول ۵ کیلومتر اهمیت بسیاری دارد، چراکه ۱٫۵ میلیون نفر از مردم حاشیه را پوشش میدهد و میتواند خطوط یک و ۲ را بههم وصل کند که مردم میتوانند تا فروگاه دسترسی داشته باشند، شهردار و اعضای شورای شهر مشهد بسیج شده و قول دادهاند که تکمیل این مسیر در ۱۵ تیرماه افتتاح شود و مردم مشهد بتوانند از آن استفاده کنند.
رزم حسینی یادآور شد: این ۱٫۵ میلیون افراد مقیم و مجاور مشهد هستند، نه زائران، زیرا اکنون تعداد بیشتری از زائران میتوانند از این مسیر استفاده کنند، اما در صورت تکمیل حداقل ۱٫۵ میلیون نفر از مردم مشهد میتوانند از آن استفاده کنند که کار بسیار بزرگی است و در شرایطی که با تحریم و مشکلات مالی مواجه هستیم، نشاندهنده این است که آهنگ آبادانی در خراسان رضوی کند نشده است.
ساماندهی حاشیه شهر مشهد با کمک تسهیلگران
وی ادامه داد: نهتنها در حوزه شهری مشهد، بلکه در شهرهای بزرگی مانند سبزوار، نیشابور، کاشمر و تربت حیدریه پروژههای خوبی در شهرداریها در حال اجرا است، از طرفی برای اولین بار معین اقتصاد مقاومتی مشهد شهرداری مشهد بوده که در همین راستا خوشبختانه در حاشیه شهر مشهد دفاتر تسهیلگری در حال گسترش است.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه شهرداری مشهد قول راهاندازی ۶۶ دفتر تسهیلگری را داده، افزود: اکنون زمینه ایجاد ۲۰ دفتر فراهم شده که کمک بسیاری برای طرح ساماندهی جامع حاشیه شهر مشهد با کمک تسهیلگران که سازمانهای مردمنهاد صورت میگیرد.
رزم حسینی بیان کرد: برنامه مطالعاتی ۸۶ روستا برای توانمندسازی در ایجاد کسبوکار و توسعه در مناطق مختلف مشهد قرار گرفته است.
وی تأکید کرد: باید همزمان با افتتاح خط ۲ قطار شهری مشهد، عملیات اجرایی خط ۴ را آغاز کنیم که برای این موضوع از رئیس جمهور دعوت میکنیم.
بهرهبرداری از ایستگاه شهید کاوه خط ۲ مترو در نیمه تیرماه
شهردار مشهد نیز در ادامه این مراسم گفت: مسیر خط یک قطار شهری مشهد از انتهای بلوار وکیلآباد تا فرودگاه است که پرپوششترین خط است، حلقه اتصال خط یک و خط ۲ که بخشهایی از آن بهبهرهبرداری رسیده بود سال گذشته بهبهرهبرداری رسید.
محمدرضا کلایی با بیان اینکه خط ۲ یک نقص عمده داشت، اینکه اراضی جنوبی شهر مشهد را زیرپوشش قرار نمیداد، افزود: این خط حدود ۱٫۵ میلیون نفر ظرفیت زیرپوشش دارد که با تأکیدات استاندار خراسان رضوی و همچنین کمک و مذاکرات وی با بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، امید است ایستگاه شهید کاوه که آخرین ایستگاه این مجموعه بوده تا نیمه تیر ماه آغاز بهکار کند.
از اولویتهای جدی ترافیکی، محدوده اطراف حرم مطهر است
وی با بیان اینکه یکی از اولویتهای جدی ما محدوده اطراف حرم مطهر است، ادامه داد: خط ۳ از میدان شهدا تا پایانه مسافربری در حالی از حرم مطهر عبور میکند که بخش زیادی از نیاز ترافیکی ما را زیرپوشش قرار میدهد و برنامه ما این است که تا سال ۱۴۰۰ بهبهرهبرداری برسد.
شهردار مشهد متذکر شد: این موضوع نیازمند دستورات لازم از سوی دولت و هماهنگی و مساعدت آن است، برای تأمین مالی با توجه بهافزایش قیمتها موضوعات تحریمی اهمیت بیشتری پیدا کرده، در این زمینه استاندار نیز قولهایی داده، با وجود تمام مشکلات بر برنامه زمانبندی تأکید دارد.
کلایی اضافه کرد: امید است بتوانیم با پیگیریها و تأکید استاندار خراسان رضوی و اهمیت مسأله حل موضوع ترافیک بهویژه در بافت مرکزی مشهد، قطعه چهارم خط ۳ را که در واقع فاصله بین میدان شهدا تا پایانه مسافربری است تا سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری برسانیم.
بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان در قطار شهری مشهد هزینه شده است
وی یادآوری کرد: تا بهامروز در قطار شهری مشهد بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده، اما بهطور طبیعی پس از این با افزایش اعداد و ارقام در ساخت مواجه هستیم و تا پایان تعهداتمان نیاز به حدود ۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی داریم که بخشی از آن توسط شهرداری و بخشی از آن هم با تعهد دولت از طریق جذب از بازار سرمایه و مردم تأمین میشود.
شهردار مشهد با بیان اینکه تا پایان عملیات خط ۳ قطار شهری بهقیمت امروز حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، افزود: همزمان با پایانیافتن کار حفاری خط ۳ در پایانه مسافربری دستگاه حفار به خط ۴ انتقال پیدا میکند و بنا شد شرکت قطار شهری بررسیهای مورد نیاز را انجام دهد تا در صورت امکان در سال جاری عملیات خط ۴ نیز آغاز شود.
خط یک برای رسیدن به ظرفیت نهایی نیاز به ۶۰ واگن دارد
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد نیز بدر جمع خبرنگاران گفت: برای اینکه واگنهای خط یک بهظرفیت نهایی برسد و مسافران راحتی بیشتری داشته باشند به ۶۰ واگن نیاز بوده، در حالی که دولت با ارسال نامهای خرید واگن را برای شهرداریها ممنوع کرده است.
کیانوش کیامرز گفت: در همین راستا دولت اعلام کرده که خرید واگن از طریق دولت باید صورت گیرد، اما با توجه به اینکه مشهد ظرفیت مورد نیاز را دارد از استاندار تقاضا کردیم از طریق مکاتبه با دولت، از آنان درخواست کند که واگنهای مورد نیاز از طریق شهرداری خریداری شود که البته کار دشواری است.
Saturday, 20 April , 2024