شهردار تبریز با بیان اینکه اعلام دقیق علت آتش سوزی بازار تبریز نیازمند کار کارشناسی دقیق است، گفت: مرجع تخصصی در اعلام علت این آتش سوزی، کارشناسان رسمی دادگستری هستند و هم اکنون این موضوع توسط کارشناسان فوق در حال بررسی است.

به گزارش شرح آنلاین شهریار، ایرج شهین‌باهر در برنامه تلویزیونی مطالبه که با موضوع بررسی ابعاد آتش‌سوزی بازار تبریز برگزار شد، اظهار داشت: علت آتش‌سوزی بازار تبریز هنوز به‌صورت قطعی مشخص نیست و نتیجه قطعی، پس از بررسی کارشناسان و متخصصان اعلام می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه اقداماتی از قبیل ایمن‌سازی در بازار تبریز با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام می‌شود، گفت: در یک و نیم سال گذشته، کف‌سازی، جداره‌سازی، نصب کپسول آتش خاموش‌کن و شیر برداشت در بازار تبریز انجام شده اما ساماندهی کابل‌های برق موجود در بازار باید توسط اداره برق صورت بگیرد.

ایرج شهین باهر ادامه داد: همچنین کل بازار تبریز به کپسول‌های آتش خاموش‌کن و شیربرداشت مجهز شده است و بیش از چهار هزار نفر از بازاریان نیز آموزش‌های لازم را برای اطفا حریق فرا گرفته‌اند.

شهردار تبریز با اشاره به اینکه آتش‌نشانان سه دقیقه پس از اطلاع‌رسانی در محل آتش‌سوزی حاضر شده بودند، یادآور شد: اگر شب آتش‌سوزی در سرای «ایکی‌قاپیلی» اوداباشی یا همان نگهبان وجود داشت، علاوه بر اینکه خودش می‌توانست با استفاده از کپسول آتش خاموش‌کن از شدت‌ گرفتن آتش‌سوزی جلوگیری کند، حریق هم سریع‌تر اطلاع‌رسانی می‌شد و طبیعتا شاهد خسارات کمتری می‌شدیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره نصب سیستم‌های هوشمند اعلام حریق در بازار تبریز گفت: نصب سیستم‌های هوشمند همراهی، همکاری و اراده بازاریان را می‌طلبد ولی تا زمانی که سیستم های جدید راه‌اندازی نشده، ضروری است طبق سنت قبلی نگهبان در بازار حضور داشته باشد.

شهردار تبریز عنوان کرد: هیئت امنا بازار تبریز موظف است که برای هر سرا و تیمچه بازار، نگهبان یا اوداباشی تعیین کند و قطعا اگر در این اتفاق نیز اطلاع‌رسانی سریع‌تر انجام می‌شد، شاهد آتش‌سوزی با این حجم نبودیم.

ایرج شهین باهر با اشاره به اینکه نحوه توزیع ایستگاه‌های آتش‌نشانی در سطح شهر، تجهیزات و سرعت در اطفاء به‌ موقع حریق بازار تبریز موثر بود، افزود: ۱۰ سال قبل نیز دقیقا در همان سرای بازار، آتش‌سوزی رخ داده بود اما آن‌موقع اطفاء حریق دو روز طول کشید ولی در حادثه اخیر، این زمان به سه ساعت رسیده و این موضوع نشان می‌دهد که تجهیزات آتش‌نشانی ما افزایش کمی و کیفی چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به مشکلات آتش‌نشانان در دسترسی به سرای گرفتار حریق گفت: در اولین ورود دو ایستگاه ما درگیر موضوع شد اما سپس تقریبا نیروها و تجهیزاتی از تمام ایستگاه‌ها به محل اعزام شدند و شاهد یک عملیات گسترده و موفق در اطفاء حریق بودیم.

ایرج شهین‌باهر یادآور شد: آتش‌نشانان عزیز حتی نیروهایی که بازنشسته شده یا سربازانی که خدمت‌شان به پایان رسیده بود نیز با روحیه ایثارگرانه خود، شب آتش‌سوزی در بازار تبریز حضور یافتند و در کمترین زمان ممکن و با کمترین تلفات عملیات اطفا حریق را به پایان رساندند.

وی ادامه داد: نیاز است که نیروهای خدوم آتش‌نشانی تبدیل وضعیت شده و با خیالی آسوده‌تر به خدمت خود در آتش‌نشانی ادامه بدهند که این امر نیز با دستور استاندار آذربایجان شرقی صورت خواهد گرفت.

شهردار تبریز با بیان اینکه تنها در سال گذشته سه ایستگاه جدید آتش‌نشانی در تبریز احداث شده است، اعلام کرد: این در حالی است که در کل تاریخ آتش‌نشانی تبریز ۱۹ ایستگاه آتش‌نشانی احداث شده بود و حالا در نظر داریم امسال نیز با احداث دو ایستگاه جدید، تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی تبریز را به ۲۴ ایستگاه برسانیم.

وی در پایان یادآور شد: در حادثه آتش‌سوزی بازار تبریز به هیچ وجه در پی مقصر نیستیم و با همکاری شورای شهر تبریز تلاش می‌کنیم در کنار مغازه‌داران و حادثه‌دیدگان باشیم که در اختیار قرار دادن ۱۰۰ مغازه رایگان به صورت موقت برای بازاریان از جمله تدابیر شهرداری تبریز برای کمک به آسیب‌دیده‌های این حادثه است.