تسنیم، (شرح آنلاین) - آلماس‌بیک آتامبایف، رئیس جمهور سابق قرقیزستان، از رهبری حزب سوسیال دموکرات استعفا داد. او همچنین عضویت خود را در این حزب به حالت تعلیق در آورد.

تصمیم او پس از جلسه حزب در تاریخ ۲۵ مِی اعلام شد. همانطور که اشاره شده است، این امر مرتبط با اجرایی شدن اصلاحیه قانون “مصونیت قانونی فعالیت‌های رئیس جمهور قرقیزستان” می‌باشد.

این اصلاحات قبلا توسط مجلس تصویب شده و توسط رئیس جمهور قرقیزستان سورنبای جین‌بیک‌اوف تایید شده است. آنها مصونیت حقوقی و همچنین امتیازات مربوطه آنها را در صورت دخالت فعال در سیاست و ادعای بازگشت به قدرت، از مقامات پیشین کشور محروم کردند.

با توجه به اینکه وضعیت رسمی روسای جمهور سابق شامل حال دو رئیس جمهور سابق قرقیزستان نمی‌شود، بنابراین این اصلاحات در مورد آلماس‌بیک آتامبایف و رئیس جمهور پیش از او، رزا اوتونبایوا اعمال خواهد شد.

مسئولیت رهبری حزب سوسیال دموکرات قرقیزستان اکنون به طور موقت به آسِل کُودورانُووا می‌باشد، که پیش از این معاون آتامبایف بود. تصمیم گیری در مورد تغییر رهبری می‌تواند در طول چند ماه آینده توسط شورای سیاسی انجام شود.

آلماس‌بیک آتامبایف از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ به عنوان رئیس جمهور قرقیزستان مشغول به خدمت بوده است. بعدا او توسط سورنبای جین‌بیک‌وف جایگزین شد، که از همان ابتدا به عنوان جانشین وی شناخته می‌شد. با این حال، رابطه بین آنها به سرعت خراب شد. رئیس جمهور جدید، به شدت، از وضعیت موجود در ساختارهای قدرتی که پس از سلفش باقی مانده بود، انتقاد کرد. همکاران و نزدیکان آتامبایف که در قدرت بودند، کنار گذاشته شدند، برخی از آنها نیز به اتهامات کیفری دستگیر شدند. آتامبایف، خود این اقدامات را “شکار جادوگر” نامیده است، که بعدها به صورت نمایشی در مقابل مردم از جین‌بیک‌اوف عذرخواهی کرد.

یکی از مناقشات اخیر، دو دستگی در حزب سوسیال دموکرات بود که به طرفداران و مخالفان آتامبایف تقسیم شده بود (حزب به طور رسمی با رهبری جدید، که رئیس جنبش “حزب سوسیال دمورکرات بدون آتامبایف” ساگین بیک عبدالرحمن‌اوف بود، ثبت شد، که در همین رابطه وزارت دادگستری آتامبایف را متهم به دخالت در مسائل حزب می‌کرد). پیش از این، دادستان به کمیته امنیت ملی دستور بررسی درآمد رئیس جمهور پیشین را داده بود. به نوبه خود، کانال تلویزیونی “آوریل” که متعلق به آتامبایف می‌باشد، اخیرا اطلاعاتی را منتشر کرد که شخصی که از طرف کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان صحبت کرد، سعی در نصب یک شنود تلفن در دفتر رئیس جمهور پیشین داشته است.

الف – ب ۶۶ /