تسنیم، (شرح آنلاین) - سیستم جدید سربازی بزرگ‌ترین ضربه به ترکیه را در تأمین امنیت مرزهای مشترک با سوریه خواهد زد. چرا که با وجود تکنولوژی‌های جدید نظامی، تأمین امنیت ۹۱۱ هزار کیلومتر مرز مشترک با سوریه به وسیله حضور سربازها در صدها پایگاه نظامی امکان‌پذیر است.

روزنامه ینی شفق نزدیک به دولت ترکیه در روزهای اخیر به صورت پشت سرهم مطالب انتقادی علیه قانون جدید خدمت سربازی این کشور منتشر می‌کند.

این روزنامه در شماره امروز خود با انتشار سرمقاله‌ای با عنوان «مرزهایمان را چه کسی محافظت خواهد کرد؟» بر وجود ایجاد ضعف در ۳۵۰ پایگاه از ۴۵۰ پایگاه نظامی ترکیه در صورت تصویب نهایی سیستم جدید سربازی تأکید کرد.

این سرمقاله به قلم «شاهین شن» به شرح زیر است:

ترکیه در بسیاری از جبهه‌ها در جنگ برای بقا به سر می‌برد. به تعداد تهدیدهایی که از عراق و سوریه متوجه ترکیه بود، تهدیدات حوزه مدیترانه شرقی و دریای اژه هم اضافه شده است.

در حالی که نیروهای امنیتی از یک طرف در بسیاری از مناطق مشغول مبارزه با تروریسم هستند، از طرف دیگر به منظور جلوگیری از ورود تروریست‌ها از سوریه مشغول تمرینات نظامی به ویژه مانورهای نظامی در دریاها هستند.

ترکیه از سمت شرق با تهدیدات مرزی ارمنستان، ایران و قندیل و از جنوب با تهدیدات مرزی عراق، سوریه و قبرس مواجه است. از طرف دیگر حفظ موجودیت جزایر دریای اژه با خطر مواجه شده است، چرا که آمریکا در پی افزایش نفوس سه‌گانه یونایی-بلغاری-رومانی در این جزایر است. با این اوصاف برای حفظ تمامیت ارضی در جغرافیای پهناور ترکیه به مراقبت ۲۴ ساعته مرزها در هفت روز هفته نیاز است.

اگر به تابلویی که توصیف شد، ائتلاف اسرائیل، مصر، قبرس جنوبی و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس علیه ترکیه را هم اضافه کنیم، این شرایط فقط با شرایط جنگ جهانی اول قابل‌مقایسه است.

ترکیه از یک طرف به خاطر خرید سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ از روسیه با فشارهایی از طرف آمریکا مواجه شده است که نظیر نداشته است و از طرف دیگر مشغول مقابله و دفع حملات تروریست‌هایی است که در جنگ نیابتی به عنوان پیاده‌نظام دشمنان ترکیه عمل می‌کنند.

در این شرایط و با وجود اینکه ترکیه در یکی از مهم‌ترین دوره‌های تاریخی خود قرار دارد، بحث سیستم جدید خدمت سربازی مطرح می‌شود. سیستمی که موجودیت نیروهای مسلح را تضعیف می‌کند.

اگر این طرح به تصویب نهایی مجلس برسد منجر به ترخیص بسیاری از سربازان وظیفه خواهد شد و نگرانی زیادی برای پر کردن جای خالی آن‌ها در نیروهای مسلح ترکیه به وجود خواهد آورد. به طوری که بر اساس سیستم جدید، مدت خدمت سربازی به شش ماه کاهش خواهد یافت و منجر به ترخیص بیش از نیمی از ۲۰۰ هزار سرباز موجود در پادگان‌های نظامی ترکیه خواهد شد. حتی ۱۸۰ هزار سرباز نیروی زمینی به ۴۳ هزار نفر کاهش خواهد یافت.

یکی دیگر از آسیب‌های سیستم جدید سربازی، مبتدی و آماتور بودن سربازان خواهد بود. چرا که وقتی خدمت سربازی به شش ماه کاهش یابد فرماندهان نیروهای مسلح ترکیه فقط با سربازان تازه‌کار مواجه خواهند بود و تنها یک درصد از سربازانی که شش ماه خود را تمام کرده‌اند حاضر خواهند بود در مقابل دریافت ماهانه دو هزار لیر شش ماه دیگر هم خدمت کنند.

کارشناسان نظامی معتقدند که سیستم جدید سربازی بزرگ‌ترین ضربه به ترکیه را در تأمین امنیت مرزهای مشترک با سوریه خواهد زد. چرا که با وجود تکنولوژی‌های جدید نظامی، تأمین امنیت ۹۱۱ کیلومتر مرز مشترک با سوریه به وسیله حضور سربازها در صدها پایگاه نظامی امکان‌پذیر است.

با تصویب سیستم جدید سربازی از ۴۵۰ پایگاه نظامی در مرز سوریه تنها ۱۰۰ پایگاه قادر به حفظ موجودیت خود خواهند بود و این مسئله به گروه‌های تروریستی از جمله پ.ک.ک و داعش کمک خواهد کرد تا تهدیدات امنیتی خود علیه ترکیه را افزایش دهند.

کاهش تعداد سربازان نه‌تنها تهدیدات علیه ترکیه در مرز سوریه را افزایش خواهد داد بلکه تهدیدات جدیدی از مرزهای ایران و ارمنستان به وجود خواهد آمد. چراکه گروه تروریست پ.ک.ک نفوذ زیادی در مرزهای این دو کشور دارند و از این ضعف امنیتی ترکیه نهایت استفاده را خواهند کرد.

جمهوری ترک قبرس شمالی یکی دیگر از مناطقی خواهد بود که کمبود نیروی نظامی ترکیه آن را به شدت تهدید خواهد کرد. چرا که در جزیره قبرس جنگ تصاحب میدان‌های نفت و گاز وجود دارد و تضعیف نیروهای مسلح ترکیه به عنوان نیروهای حافظ صلح در این منطقه خسارات جبران‌ناپذیری به وجود خواهد آورد.

کارشناسان نظامی معتقدند که طرح سیستم جدید خدمت سربازی پیش از رأی‌گیری در مجلس کبیر ترکیه و تصویب نهایی آن بایستی اصلاح شود و حتی در مورد مطرح شدن آن تجدیدنظر صورت گیرد.