فارس، (شرح آنلاین) - حدود 11 ماه از بازداشت غیرقانونی دیپلمات ایرانی در بلژیک می‌گذرد و با توجه به اقدامات حقوقی و دیپلماتیکی که در جریان است، سخنگوی وزارت خارجه نسبت به گشایش‌هایی در این زمینه ابراز امیدواری کرده است.

قریب به ۱۱ ماه است که از بازداشت «اسدالله اسدی» دبیر سوم سفارت ایران در اتریش که در حال حاضر در بلژیک زندانی است، می‌گذرد و اخیرا «سید عباس موسوی» سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به پرسش  از حصول گشایش‌هایی در پرونده این دیپلمات ایرانی خبر داد.

سید عباس موسوی

سید عباس موسوی

سخنگوی وزارت امور خارجه هفتم خرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در این زمینه عنوان کرد که این موضوع در دستورکار دستگاه دیپلماسی و سایر نهادهای داخلی قرار دارد و اقدامات و رایزنی‌های دیپلماتیک در جریان است.

وی افزود: گشایش‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است. وکیل ایشان در حال اثبات بیگناهی ایشان است و رایزنی‌های ما در کشورهای اروپایی ادامه دارد و اقدامات حقوقی و دیپلماتیک نیز در جریان است.

* ماجرای این بازداشت غیرقانونی و طرح اتهامات ناروا علیه دیپلمات ایرانی از کجا شروع شد؟

۱۱ تیر ماه ۱۳۹۷ بلژیک و اتریش، همزمان با سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور اسلامی ایران به اروپا، اعلام کردند پنج نفر از جمله یک دیپلمات ایرانی را به ظن تلاش برای بمبگذاری در نشست گروهک تروریستی منافقین در پاریس بازداشت کرده‌‌اند.

براساس اعلام بلژیک یک زوج ایرانی الاصل به این اتهام در پاریس بازداشت و بروکسل مدعی شد که یک دیپلمات ایرانی هم با این زوج در ارتباط بوده است.

از سوی دیگر در همان زمان عنوان شد که یک دیپلمات ایرانی در ایالت «بایرن» آلمان (اسدالله اسدی دبیر سوم سفارت ایران در اتریش) بازداشت شده و قرار است برای سپری کردن روند استرداد به بلژیک، در دادگاهی در «بامبرگ» حاضر شود.

دادستانی آلمان هم مدعی شده بود که این دیپلمات ایرانی به زوج بلژیکی – ایرانی وسیله انفجاری حاوی ۵۰۰ گرم ماده انفجاری «استون پروکسید» داده است.

بازداشت‌های مذکور که بر اساس اطلاعات ارائه‌ شده از سوی «موساد» سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی انجام شد، دقیقا در روزی اتفاق افتاد که «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران عازم سفر به سوئیس و اتریش بود.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران همان روز (۱۱ تیر ماه) در واکنش به این سناریوی ضدایرانی جدید در توئیتر خود نوشت: «چه همزمانی جالبی. همزمان با شروع سفر رئیس‌ جمهور به اروپا یک عملیات ایرانی افشا و عوامل آن دستگیر می‌شوند. ایران هرگونه خشونت و ترور را در هر مکانی محکوم می‌کند و برای همکاری با همه مقامات ذیربط برای کشف آنچه تنها یک عملیات پلید برای دادن نشانی غلط است، آماده است.»

بهرام قاسمی سخنگوی وقت وزارت امور خارجه نیز ۱۲ تیر ماه به بازداشت این دیپلمات ایرانی واکنش نشان داد و گفت: «گروهک ترویستی منافقین پس از ناکامی در نشست سالانه خود و برای جبران شکست در کسب حمایت سیاسی در جهت اهداف ضد انسانی و ضد ایرانی خود و نیز با توجه به سفر موفق ریاست جمهوری اسلامی ایران به دو کشور اروپایی همانند گذشته مبادرت به برنامه ریزی و اجرای سناریوی دیگری کردند تا بتوانند ضمن تاثیرگذاری بر این سفر اروپایی نسبت به تخریب جایگاه و موقعیت ایران و ایرانیان نزد افکار عمومی اروپا در این مقطع حساس کنونی تلاش کنند.»

قاسمی اضافه کرد: «طبق اطلاعات موجود افراد بازداشت شده در کشور بلژیک از اعضای شناخته شده و عملیاتی آن سازمان تروریستی محسوب می‌شوند و مقامات ذیصلاح ایران آمادگی دارند تا با ارائه اسناد و مدارک لازم در جهت روشن ساختن ابعاد واقعی این سناریوی از پیش طراحی شده گروه مزبور همکاری‌های لازم را به عمل آورد.»

*احضار سفرای فرانسه، بلژیک و کاردار آلمان به وزارت خارجه

این اقدام هماهنگ فرانسه و آلمان و بلژیک به احضار سفرای فرانسه، بلژیک و کاردار آلمان (در غیاب سفیر این کشور) به وزارت امور خارجه ایران منجر شد و در همین خصوص ۱۳ تیر ماه ۱۳۹۷ سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه، در دیدار با سفیر فرانسه و کاردار آلمان مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به دستگیری دیپلمات ایرانی را اعلام و با تأکید بر مصونیت دیپلمات‌ها بر اساس کنوانسیون وین، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط دیپلمات جمهوری اسلامی ایران شد.

عراقچی

عراقچی

عراقچی تأکید کرد که با توجه به اسناد و مدارک موجود نقش گروهک منافقین در طراحی این نمایش مضحک روشن است، کما اینکه مواد انفجاری نزد دو نفر از اعضای دستگیر شده این گروهک کشف شده است.

از سوی دیگر سفیر بلژیک نیز توسط دستیار مدیرکل اروپا به وزارت امور خارجه فراخوانده شد و مراتب اعتراض کشورمان نسبت به درخواست انتقال دیپلمات مزبور از آلمان به بلژیک به وی ابلاغ شد.

 

بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دستگاه دیپلماسی

بهرام قاسمی

بهرام قاسمی

هم هشتم مرداد ۱۳۹۵ نیز درباره وضعیت «اسدالله اسدی» گفت: ایشان دیپلمات جمهوری اسلامی در وین بود که در خاک آلمان و زمانی که به همراه همسر و فرزندش در مرخصی تفریحی بود، دستگیر شد و هنوز در زندان است.

قاسمی افزود: پیگیری‌ها و تماس‌های ما با دولت آلمان و مقامات ذیربط ادامه دارد و امیدواریم هر چه زودتر این سوءتفاهم و اتهام برطرف شود.

وی گفت: این پرونده مفتوح است و طرفین در حال صحبت هستند و امیدوارم هر چه زودتر این سوء تفاهم و موضوعی که به شیطنت برخی قدرت‌ها و سرویس‌های امنیتی خارجی برمی‌گردد، روشن شود و موضوع فیصل یابد.

*استرداد اسدی به بلژیک

در نهایت دوشنبه نهم مهر ماه ۱۳۹۷ دادگاه عالی منطقه‌ای «بامبرگ» در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) با استرداد دیپلمات یاد شده به بلژیک موافقت کرده است.

یک روز بعد یعنی در دهم مهر ماه ۹۷ نیز بیانیه‌ای توسط سه وزیر دولت فرانسه و طرح اتهامات ناروا به این دیپلمات ایرانی مبنی بر دخالت در عملیات خرابکاری در تجمع گروهک تروریستی منافقین صادر شد که این بیانیه با اعتراض شدید ایران روبرود و جمهوری اسلامی خواستار آزادی فوری اسدی شد.

در همین زمینه بهرام قاسمی سخنگوی وقت وزارت خارجه همه ماجرا را سناریو و توطئه‌ای برای تخریب روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا خواند که در راستای اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی و با صحنه گردانی یک گروهک تروریستی و ضد مردمی مقیم فرانسه انجام می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه در اسناد و مدارک موجود نقش معاندان، بدخواهان و عوامل مخرب شناخته شده در طراحی این نمایش مضحک روشن است، خواهان واقع‌بینی مقامات فرانسوی در قبال جمهوری اسلامی ایران شد و به دست‌های شوم بداندیشان که درصدد تخریب روابط کهن و دیرپای ایران و فرانسه و دیگر کشورهای موثر اروپایی هستند، هشدار داد.

در نهایت ۱۶ مهر ماه ۱۳۹۷ این حکم (استرداد اسدی از آلمان به بلژیک) اجرا شد و رسانه‌ها به نقل از دادستانی آلمان از استرداد این دیپلمات ایرانی به بلژیک خبر دادند.

دادگاه عالی منطقه‌ای «بامبرگ» آلمان در همان زمان که از موافقت خود با استرداد این دیپلمات ۴۶ ساله ایرانی خبر داد، عنوان کرده بود که این فرد در محل مأموریتش یعنی اتریش حضور نداشته و در مرخصی به سر می‌برده و به همین خاطر از مصونیت دیپلماتیک برخوردار نیست.

گفتنی است «مایک پامپئو»  وزیر امور خارجه آمریکا نیز پس از این استرداد با صدور بیانیه‌ای از اقدام آلمان در استرداد اسدی به بلژیک حمایت کرد.

*احضار سفیر آلمان به وزارت خارجه

به گزارش فارس، این اقدام آلمان با واکنش تهران روبرو شد و دو روز بعد (۱۸ مهر ۱۳۹۷) «میشائیل کلوربرشتولد» سفیر آلمان در تهران در اعتراض به این اقدام دادگاه آن کشور در استرداد اسدی به بلژیک به وزارت خارجه فراخوانده شد و دستیار وزیر و مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه در دیدار با سفیر آلمان به شدت نسبت به دستگیری، زندانی کردن و استرداد دیپلمات ایرانی اعتراض کرده و آن را ناشی از یک توطئه ساختگی توسط دشمنان روابط ایران و اروپا خواند که بدون تردید توسط خود گروهک ترروریستی مقیم فرانسه برنامه ریزی شده بود.

در این دیدار تاکید شد که این توطئه در راستای تخریب مناسبات ایران و اروپا و نیز یک حرکت نمایشی برای جبران شکست های گروهک تروریستی نفاق و رژیم صهیونیستی بوده و ما بر این باوریم که رفتار خارج از عرف در قبال دیپلمات کشورمان و خلاف قواعد پذیرفته شده حقوق دیپلماتیک است و جمهوری اسلامی ایران خواستار بازگشت سریع دیپلمات کشورمان به ایران است. بدون تردید این توطئه نیازمند بررسی مفصل و دقیق می‌باشد.

بهرام قاسمی سخنگوی وقت وزارت خارجه (+) نیز ۱۴ آبان ۱۳۹۷ در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره اقدامات صورت گرفته در خصوص اسدالله اسدی گفت: همه اقدامات لازم انجام می‌شود و از طریق اقدامات دیپلماتیک تماس‌های سیاسی برقرار و کار حقوقی در حال انجام است و وکلایی در اختیار ایشان است و با جدیت کار می‌کنند و امیدواریم هر چه زودتر بیگناهی ایشان برای دادگاه اثبات شود و بتواند به کشور بازگردد. این امید برای ما بسیار است و تلاش‌های ما هم گسترده و همه جانبه است.

آخرین اظهارنظر درباره اسدی به ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ و آخرین نشست هفتگی سخنگوی وزارت خارجه بازمی‌گردد که در این باره گفت:  این موضوع در دستور کار کشور قرار دارد و روند پیگیری‌ها در این زمینه در حال انجام است و وکلای ذیربط کار خود را دنبال می‌کنند و امیدواریم این تلاش‌ها چه اقدامات دیپلماتیک و چه کار قضایی به نتیجه رضایت بخش برسد.

وی با بیان اینکه از تحول جدیدی در این زمینه اطلاع ندارم، عنوان کرد: این پرونده در دستور کار وزارت خارجه و بخش‌های ذیربط قرار دارد و امیدوارم حقانیت بیگناهی ایشان اثبات شود و بتواند هر چه زودتر به ایران بازگردد.

با توجه به اظهارات اخیر سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه درباره حصول گشایش‌ها در این پرونده، این امیدواری وجود دارد که آزادی و بازگشت اسدی به کشور تسریع گردد.

 

 

منبع : فارس