شرح آنلاین - مراسم روز ملی جمهوری آذربایجان شامگاه امشب با حضور سفرای کشورهای مختلف در محل سفارت این کشور در تهران برگزار شد.

حسین بنیاد اف سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در مراسم روز ملی این کشور طی سخنانی اظهار کرد: من و خانواده‌ام در طول اقامتمان در ایران برای چهارمین سال است که مراسم روز ملی آذربایجان را برگزار می‌کنیم. البته این مراسم به مناسبت روز ملی آذربایجان به عنوان روز جمهوری و همچنین صدمین سالگرد تأسیس ارگان‌های دیپلماتیک آذربایجان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه روز جمهوری در آذربایجان در تاریخ ۲۸ می جشن گرفته می‌شود، تصریح کرد: امسال به دلیل مصادف شدن با ماه رمضان و احترام به روزه‌داران این مراسم با تأخیر برگزار شد.

این دیپلمات آذربایجانی در ادامه بیان کرد: در ۲۸ می سال ۱۹۱۸ جمهوری دموکراتیک آذربایجان در قفقاز جنوبی اعلام استقلال کرد و این اولین جمهوری دموکراتیک در شرق بود که برقراری آزادی و حقوق همه هموطنان بدون در نظر گرفتن وابستگی‌های قومی، دینی و سیاسی و همچنین دادن حق رأی به بانوان را به ارمغان آورد.

وی افزود: پذیرفتن زبان آذربایجانی به عنوان زبان رسمی دولتی و تأیید پرچم سه رنگ با نشان ماه و ستاره به عنوان پرچم دولتی، تشکیل نیروی مسلح ملی و نهادهای دولتی از برنامه‌های انجام شده در دوران جمهوری خلق آذربایجان بود. لذا بعد از برپایی مجدد استقلال جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۹۱ روز ۲۸ می به عنوان روز جمهوری برگزار می‌شود.

بنیاد اف در ادامه بیان کرد: الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان به نمادهای دولتی جمهوری آذربایجان توجه ویژه‌ای دارد و هر ساله در تاریخ ۲۸ می رئیس‌جمهور به همراه نمایندگان دولتی و حکومتی و شهروندان در مرکز باکو از بنای یادبودی که به افتخار جمهوری آذربایجان ساخته شده، دیدار می‌کنند.

وی همچنین بیان کرد: در تاریخ ۹ ژوئن ۱۹۱۹ اساسنامه دبیرخانه وزارت امور خارجه به تصویب رسیده است و به دلیل این حادثه تاریخی مورخ ۲۴ آگوست سال ۲۰۰۷ بنا به دستور رئیس‌جمهور آذربایجان همان روز به عنوان روز کارکنان ارگان‌های دیپلماتیک جشن گرفته می‌شود.

سفیر آذربایجان در تهران خاطرنشان کرد: آذربایجان با اکثر کشورهای دنیا همکاری موفقیت‌آمیزی دارد. چنانچه مطلع هستید ۲۰ درصد اراضی آذربایجان از سوی ارمنستان اشغال شده و جمهوری آذربایجان با تمام همسایگان خود به استثنای ارمنستان روابط همکاری دوستانه و متقابل را دارد.

این دیپلمات آذربایجانی تاکید کرد: امروز شاهد رشد جهشی مداوم روابط دوجانبه میان جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در تمامی حوزه‌ها هستیم و روابط میان آذربایجان و ایران با تاریخ و فرهنگ مشترک همراه بوده و بر روابط خویشاوندی و دوستی دیرینه استوار است. آذربایجان از نخستین سال‌های استقلال خود شاهد حمایت جمهوری اسلامی ایران بوده است و جمهوری آذربایجان نیز همواره دوستی و حسن همجواری خود را ثابت کرده و در کنار مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و هست.

در این مراسم سفرای کشورهای مختلفی همچون روسیه، قزاقستان، هند، مکزیک، سوریه، ترکیه و… نیز حضور داشتند.

 

 

منبع : تسنیم