شرح آنلاین - ۴۸ مهاجر غیرقانونی در استان چاناک قلعه ترکیه بازداشت شدند.

رسانه های ترکیه از بازداشت ۴۸ مهاجر غیرقانونی در استان چاناک قلعه خبر دادند. ۱۱ نفر از این مهاجرین غیرقانونی از افغانستان هستند و باقی افراد نیز اهل سوریه و عراق می باشند.

همه بازداشت شدگان از ترکیه اخراج خواهند شد.

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه پیش تر اعلام کرده بود که ۵۰ هزار مهاجر غیرقانونی در ۶ ماه آینده از استانبول اخراج خواهند شد.

وزیر کشور ترکیه خاطر نشان کرده بود که ۱۳ هزار مهاجر غیرقانونی از کشورهای مختلف از استانبول اخراج شده‌اند.

پیش از این وزارت کشور ترکیه اطلاعاتی درباره بازداشت ۷۹ هزار مهاجر غیرقانونی از کشورهای مختلف طی ماه های ژانویه تا آوریل ۲۰۱۹ منتشر کرده بود. حدود ۳۳ هزار نفر از این مهاجران اهل کشور افغانستان بودند. همچنین طی این بازه زمانی، ۱۱ هزار و ۶۰۰ شهروند پاکستانی و ۶ هزار و ۴۰۰ شهروند سوریه ای نیز بازداشت شدند.

در فوریه ۲۰۱۹ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنانی در ششمین نشست وزرای کنفرانس روند بوداپست در کاخ چراغان استانبول گفت: در صورت وقوع موج جدید مهاجرت، دیگر به تنهایی توان مقابله با آن را نخواهیم داشت.

ترکیه به علت موقعیت جغرافیایی و سیاست درهای باز به کشور ترانزیت پناهجویان برای انتقال به مقاصد مورد هدف تبدیل شده است.

بر اساس قرارداد بین ترکیه و اتحادیه اروپا که در سال ۲۰۱۶ میلادی به امضا رسید، مقرر شده است که ترکیه جلوی مهاجرت پناهجویان به سمت اروپا را بگیرد.

اتحادیه اروپا پیش از این و در سال ۲۰۱۶ ارائه بسته حمایتی سه میلیارد یورویی را به ترکیه تصویب کرده بود که بنا به اعلام مقامات ترکیه، تاکنون تنها ۸۵۰ میلیون یورو از این مبلغ پرداخت شده است.

سواحل ترکیه در دریای مدیترانه و به خصوص دریای اژه مابین ترکیه و یونان از جمله معابر دریایی انتقال پناهجویان و از محل های عبور غیرمجاز و پرمخاطره مهاجران به سمت اروپا و یونان محسوب می شود.

انتقال مهاجران به سمت اروپا در مسیرهای دریایی با استفاده از قایق ها و تجهیزات غیراستاندارد انجام می شود.

انتقال مهاجران غیرقانونی به اروپا توسط گروه های قاچاق انسان انجام می شود که با مخاطره غرق شدن در آب دریا و نیز گرفتار شدن در دست قاچاقچیان انسان و دزدان دریایی همراه است.

گفتنی است عملیات‌ نیروهای امنیتی برای مقابله با سفر و ورود و خروج غیرقانونی مهاجران در سراسر ترکیه همچنان ادامه دارد.

 

منبع : تسنیم