شرح آنلاین - نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه برخی‌ها تلاش دارند تا حجاب را زیر سوال ببرند، گفت: در این راستا باید آفرین بر تدبیر رئیس قوه قضاییه گفت که از دیگر اتفافات مهم در مورد حجاب را انجام داد.

حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم پیش از ظهر امروز در اجتماع مردمی عفاف وحجاب-میراث ایرانی گرایش جهانی که در سنگ فرش ارک مصلای اعظم امام خمینی(ره) برگزار شد، با تبریک روز ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه و روز دختر و روز گرامیداشت عفاف و حجاب اظهار کرد: عفاف و حجاب دو ارزش والا در جامعه بشری و به ویژه جوامع اسلامی است.

وی با بیان اینکه با توجه به معانی ارائه شده، حجاب امری ظاهری و در ارتباط با جسم است، گفت:  اگرچه پوشش حجاب در ظاهر افراد ظهور پیدا می‌کند ولی حجاب برخاسته از اعتقادات و باورهای دینی افراد است.

نماینده ولی‌فقیه در استان با تاکید بر اینکه عفاف برخاسته از حالات درونی انسان می‌باشد، ادامه داد: در قرآن کریم از واژه عفت در دو معنا استفاده شده است که گاه به معنای خود نگهداری و پاکدامنی و گاه عفت به معنای قناعت آمده است که در این معنا مسائل مالی مد نظر است.

حجاب میوه عفاف است و عفاف ریشه حجاب

وی خاطرنشان کرد:  از مجموعه معانی ذکر شده برای عفاف و حجاب می‌توان نتیجه گرفت که عفاف نوعی حجاب درونی است که انسان را از گناه باز می‌دارد و به عبارتی حفظ چشم، گوش و قلب و تمامی اعضا و جوارح از هرگونه خطا و گناه همان عفاف است که حاصل این عفت، حجاب و پوشش ظاهری می‌شود.

امام جمعه تبریز افزود: به تعبیری لطیف‌تر حجاب، میوه عفاف است و عفاف ریشه حجاب است.

وی با استناد به فرمایش امام رحمت‌الله درباره حجاب و عفاف، گفت: ایشان تاکید کرده‌اند که به حجاب و عفاف توجه داشته باشید چراکه حجابی که اسلام قرار داده است برای حفظ ارزش‌های شماست و هر چه را خدا دستور داده است برای این است که ارزش‌های واقعی به واسطه شیطانی یا دست‌های فساد استعمار پایمال شده، زنده شود.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم خطاب به خواهران و زنان مسلمان بیان کرد: بسیاری از اندیشمندان بر این باورند که حجاب حق‌الله است و در این باره می‌گویند که حرمت زن نه اختصاص به خود زن دارد و نه مال شوهر و برادر و نه ویژه فرزندان است و حتی همه اینها نیز اگر رضایت دهند، قرآن راضی نخواهد شد چراکه حرمت و حیثیت زن به عنوان حق‌الله مطرح شده است.

وی متذکر شد: پرواضح است که آدمی نمی‌تواند حدود الهی را عمل کند ولی با انجام برخی کارها می‌توان رضایت پروردگار را به دست آورد.

امام جمعه تبریز گفت: همان طور که رسول اکرم(ص) فرموده‌اند،  حدود خداوند بزرگتر از آن است که توسط بندگان ادا شود ولی نعمت‌های خدا نیز بیشتر از آن است که به شمارش آید.

وی در ادامه به سفارش مولا علی(ع) مبنی بر اینکه خداوند بر بندگان حقی قرار داده است و آن این است که باید از پروردگار اطاعت کنند، گفت:  اگرچه حد خدا بزرگ است ولی اطاعت از خداوند به نوعی ادای حق محسوب می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان با تاکید بر اینکه حجاب امر خدا بوده و باید حفظ شود، افزود: تلاش کنیم تا در حفظ حجاب به وظیفه دینی خود عمل کنیم چراکه حفط این واجب الهی اطاعت از دین الهی است و اطاعت از او حقی است که بر بندگان نهاد شده و هر انسانی باید این حد الهی را رعایت کند.

وی خاطرنشان کرد: حکمت حجاب سنجش میزان عبودیت و اطاعت بندگان خداست از این‌رو بانوان عزیز با حفظ حجاب می‌توانند اطاعت را که روح و پیام اصلی عبادات بشر است را اثبات کنند ودر زمره اطاعت کنندگان الهی قرار گیرند.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم با بیان اینکه خداوند متعال در آیه ۳۱ سوره نور حکم حجاب را به گونه‌ای صریح و آشکار مطرح کرده است، گفت: خداوند علاوه بر بیام ظرافت‌های خاص که در پوشش زن وجود دارد در این سوره، اشخاص محرم را ذکر کرده است تا نامحرمان مشخص شود و همچنین به فلسفه پوشش نیز اشاره کرده تا زینت و زیبایی زنان در مقابل نامحرم آشکار نشود و مورد تهاجم نگاه‌های ناپاک قرار نگیرند و از این‌رو احترام و حرمت زنان حفظ گردد.

وی متذکر شد: الحمدالله بعد از انقلاب به موضوع حجاب توجه زیادی شده و کارهای فرهنگی زیادی برای ترویج حجاب صورت گرفته است ولی در سال‌های اخیر بعضا بی‌توجهی‌هایی تیز به حجاب صورت گرفته، که موجب بدحجابی در جامعه شده است.

امام جمعه تبریز اضافه کرد: برخی علل ایجاد بدحجابی ضعف در تبیین صحیح فرهنگ اسلام است چراکه همه وظیفه داریم تا برای تبیین فرهنگ دینی که حجاب و عفاف نیز جزو آن می‌باشد، برنامه و اقدامات زیادی انجام دهیم که البته اقدامات انجام گرفته ولی نیاز به عنایت بیشتری دارد.

وی عدم برنامه‌ریزی جامع از برنامه‌ها را از علت‌های ایجاد بدحجابی در کشور دانست و گفت: اگرچه برنامه بود ولی مسوولان، برنامه‌ریزی جامع و هماهنگی لازم را نداشتند.

نماینده ولی‌فقیه ترویج فرهنگ تساهل از طریق رسانه‌های غربی و بعضا تبلیغات در داخل کشور را از دیگر علت برای  کم‌توجهی به حجاب برشمرد و گفت: ضعف در معرفی الگوهای مناسب دیگر علت وقوع بی‌حجابی است چراکه آن طور که شایسته بایسته می‌باشد، الگوهای اسلامی برای بانوان معرفی نشده است.

وی جنگ نرم گسترده دشمن را مورد اشاره قرار داد و گفت: دشمنان با تمام ابزارها و شیوه‌های گوناگون تبلیغی و تمام برنامه‌های رسانه‌ای تلاش دارند تا هجمه‌ای گسترده علیه مبانی اعتقادی و اخلاقی و بنیان‌های خانواده در ایران ایجاد کنند که تاثیرات بسیاری هم داشته است.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم با تاکید بر اینکه برخی‌ها تلاش دارند تا حجاب  را زیر سوال ببرند، افزود: در این راستا باید  آفرین بر تدبیر رئیس قوه قضاییه گفت که از دیگر اتفافات مهم در مورد حجاب را انجام داد.

آفرین بر رئیس قوه قضائیه در دستور اخیر خود نسبت به چادر سر نکردن متهمان

وی افزود:  دستور رئیس قوه قضاییه در مورد نپوشاندن چادر به متهمان زن از اقدامات موثری بود که با این کار پاسخ کوبنده به هر کسی که حجاب اسلامی را زیر سوال می‌برد، داد.

امام جمعه تبریز ابراز کرد: چادر سرکردن به متهمان زن که موجب زیر سوال بردن حجاب برتر می‌شد با دستور رئیس قوه قضائیه منع شد و هر متهم زن با همان پوششی که به صورت عادی داشت، باید با رعایت شئونات در دادگاه و دادسرا و زندان حضور یابد.

تذکر آل‌هاشم به صدا و سیما

وی تذکری هم به صدا و سیما در مورد فیلم‌ها و سریال‌ها داد و گفت: صدا و سیما باید در نقش زنان محجبه تجدید نظر کند و از بازی زنان چادری در نقش‌های منفی جلوگیری کند.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم اضافه کرد: البته عکس این موضوع نیز صادق است چراکه بازیگرانی که در زندگی خود حجاب و پوشش مناسبی ندارند در نقش زنان چادری بازی می‌کنند که نباید اینگونه افراد از چادر استفاده کنند چراکه اینکار بار منفی در دختران و زنان دارد و به عبارتی  توهین به ساحت حجاب می‌باشد.

وی تصریح کرد: امید است تا لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت از ابعاد مختلف بررسی شده و تقدیم دولت و مجلس شود.

امام جمعه تبریز در ادامه خطاب به خواهران و دانش‌آموزان گفت:  شما امیدهای کشور هستید و با توجه به اینکه مقوله حجاب به دلیل آنکه بروز و ظهور بیرونی دارد در ظاهر و باطن سرنوشت جامعه اسلامی نیز تاثیرگذار است.

وی در پایان خاطرنشان‌کرد: بانوان با تاسی از آموزه‌‌های دینی رسالت خود را انجام دهند.

 

منبع : فارس