شرح آنلاین - به بیان کارشناسان حوزه خانواده، کم نیستند دختران مسئولیت‌پذیری که در سنین نوجوانی تمایل به ازدواج دارند و ممنوعیت ازدواج در سنین پایین با توجه به چهارچوب‌های فرهنگی کشور از فرصت آنان برای شاد زیستن می‌کاهد و مانع استقلال شخصیت دختران می‌شود.

شاید کم‌تر کسی به این نکته اذعان کند که طی یک سال گذشته درباره ممنوعیت ازدواج در سنین پایین، مطلبی در رسانه‌های رسمی و غیررسمی مطالعه نکرده یا دست‌کم کلیپی در این‌ باره ندیده است.

۴ مهر ۹۷ نمایندگان به طرح یک‌فوریتی افزایش حداقل سن ازدواج، رأی دادند اما با توجه به ماهیت حقوقی این طرح، نمایندگان برای بررسی کارشناسی، طرح را به کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس ارجاع دادند.

به‌موجب این طرح، ازدواج دختران زیر ۱۳ ساله ممنوع و ازدواج دختران ۱۳ تا ۱۶ ساله با محدودیت مواجه می‌شد.

در همین راستا، اعضای کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس پس از تشکیل چندین جلسه در سطح کارشناسی و گفت‌وگو با متخصصان حوزه خانواده با اکثریت آراء طرح ممنوعیت ازدواج در سنین پایین را رد کردند.

در همین زمینه، الهیار ملکشاهی؛ رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس درباره نحوه بررسی طرح و دلایل رد آن گفت: کمیسیون قضایی چند جلسه را به بررسی این موضوع اختصاص داد و کارشناسان در حوزه‌های مختلف پزشکی، حقوق و فقه و… و همچنین نمایندگان نظر خود را درباره این طرح ارائه کردند.

ملکشاهی افزود: در نهایت کمیسیون پس از بررسی این طرح به این نتیجه رسید که این طرح صلاحیت بررسی ندارد و از جهات فقهی و هم اجتماعی دارای اشکالاتی است و تصمیم گرفته شد تا طرح دیگری که بتواند برخی از مشکلات در این حوزه را حل کند، توسط هیئتی متشکل از اعضای کمیسیون طراحی و جایگزین شود.

همچنین، بسیاری از کارشناسان خانواده معتقدند که ممنوعیت قانونی در زمینه ازدواج، نه‌تنها به نفع دختران نیست بلکه عموماً به ضرر آن‌ها تمام خواهد شد؛ چرا که در برخی از مناطقی که ازدواج در سنین پایین جزو ارزش‌های فرهنگی محسوب می‌شود، ممنوعیت قانونی ازدواج نادیده گرفته می‌شود.

در همین راستا، محمدعلی پورمختار؛ عضو کمیسیون حقوقی و قضایی با اشاره به ناموفق بودن تجربه قانون‌گذاری در زمینه ازدواج گفت: محدودیت سنی ازدواج، تکرار تجربه‌ای شکست خورده است.

پور‌مختار با اشاره به تجربه ناموفق قانون ممنوعیت ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی غیرمجاز گفت: در مسئله سن ازدواج، عرف و عادت اجتماعی به قانون غلبه دارد و قانون را متروک می‌کند کما اینکه پیش از این نیز از این قبیل قوانین در کشور تصویب کرده‌ایم که نتیجه مثبتی را نشان نمی‌دهد.

همچنین، سید محمود انوشه، روانشناس حوزه خانواده با بیان اینکه ممنوعیت ازدواج در سنین پایین مخالفان و موافقان زیادی در مناطق مختلف ایران دارد و همه در این مسئله از نسخه واحدی تبعیت نمی‌کنند، خطاب به حامیان کودک‌انگاری نوجوانان گفت: این بزرگواران شک نکنند که با توجه به مشاهدات عینی، حتی اگر طرح ممنوعیت ازدواج، تثبیت شود، ازدواج‌های غیر ثبتی افزایش خواهد یافت و به دنبال آن محرومیت دختران ما از ادامه تحصیل اشاعه پیدا خواهد کرد.

در همین زمینه اکثر کارشناسان بر این عقیده‌اند که در صورت ممنوعیت ازدواج در سنین پایین، نقش تربیت خانوادگی و اهمیت فرزندپروری نادیده انگاشته می‌شود، زیرا بسیاری از خانواده‌ها با آموزش صحیح و مشورت گرفتن از فرزندان به آن‌ها شخصیت می‌دهند و قطعاً توانایی دختران این خانواده‌ها با دخترانی که در خانواده‌ای بی‌مسئولیت گذر عمر می‌کنند، یکسان نیست.

کم نیستند دختران مسئولیت‌پذیری که در سنین نوجوانی تمایل به ازدواج دارند و ممنوعیت ازدواج در سنین پایین با توجه به چهارچوب‌های فرهنگی کشور از فرصت آنان برای شاد زیستن می‌کاهد و مانع استقلال شخصیت دختران بی‌پناه شهرستانی می‌شود؛ چرا که کودک‌انگاری مانعی اساسی برای دیده شدن نیازها و عواطف این نوجوانان مسئولیت‌پذیر است.

با بررسی نظرات کارشناسان حوزه ازدواج، مشخص می‌شود که طرح ممنوعیت ازدواج در سنین پایین روشی غیرمنطقی و ناشدنی بود که مبتنی بر نظرات کارشناسان با هوشیاری اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی رد شد؛ زیرا طبق مطالب مطرح شده، دختران تمام مناطق کشور در سن خاص، مثلاً ۱۵ سالگی از سطح توانمندی یکسانی برخوردار نیستند.

 

 

منبع : تسنیم