شرح آنلاین - رئیس سازمان بهزیستی کشور بخشنامه اجرای طرح فراگیر شناسایی اختلالات ژنتیکی در معلولان سازمان بهزیستی کشور تا سال ۱۴۰۰ را ابلاغ کرد.

وحید قبادی دانا بخشنامه اجرای طرح فراگیر شناسایی اختلالات ژنتیکی در معلولان سازمان بهزیستی کشور تا سال ۱۴۰۰ را ابلاغ کرد.

در متن بخشنامه اجرای طرح فراگیر  شناسایی اختلالات ژنتیکی در معلولان سازمان بهزیستی کشور  آمده است:

با عنایت به آغاز اجرای «طرح فراگیر شناسایی اختلالات ژنتیکی در افراد دارای معلولیت تحت‌پوشش سازمان بهزیستی تا سال ۱۴۰۰»، مقتضی است دستور فرمائید نسبت به اجرای دقیق و سریع موارد ذیل اقدام شود.

* برنامه ریزی و ایجاد ساز و کارهای علمی و اجرایی طرح در سطح کشور توسط معاونت پیشگیری، بدیهی است ایجاد بانک اطلاعات اختلالات ژنتیکی افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان از ضروریات است.

* از تاریخ ابلاغ این بخشنامه، همه ورودی‌های جدید به کمیسیون‌های پزشکی تشخیص معلولیت ملزم به انجام مشاوره ژنتیک بوده و صدور کارت معلولیت منوط به ارائه گواهی انجام مشاوره ژنتیک و درج آن در پرونده مددجو در سامانه است که در این راستا همکاری معاونت توانبخشی لازم و راه‌گشا خواهد بود.

* همکاری لازم در جهت ایجاد پرونده مشاوره ژنتیک براساس متغیرهای مربوطه برای هر یک از افراد دارای معلولیت در سامانه ارمغان و دسترسی‌های لازم برای ذینفعان، توسط مرکز فناوری اطلاعات، ارتبــاطات و تحول اداری ضروری است.

* غربالگری و مشاوره ژنتیک کلیه افراد دارای معلولیت تحت پوشش در استان‌ها در بازه زمانی اعلام شده، مطابق با دستورالعمل طرح مذکور که متعاقباً توسط معاونت پیشگیری ارسال می‌شود.

* هزینه‌های مشاوره و آزمایشات ژنتیک برای مددجویان دارای معلولیت در این برنامه رایگان است.

 

 

منبع : تسنیم