شرح آنلاین - درحالی قیمت دلار در بازار آزاد بیش از ۳۰۰ تومان ارزانتر از نرخ نیما شده است که برخی بازاری ها احتمال می دهند بانک مرکزی بنا دارد نرخ آزاد و رسمی دلار یکسان شود.

ادامه ریزش قیمت ها در بازار ارز موجب شده تا قیمت دلار در بازار نه تنها به نرخ های رسمی در سامانه نیما و سنا برسد بلکه از قیمت های درج شده در این سامانه ها نیز کمتر شود.

قیمت دلار در بازار آزاد هم اکنون با ریزش چشم گیر نسبت به روزهای قبل به ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است؛ درحالی که قیمت دلار در صرافی های بانکی برای فروش به مردم ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان تعیین شده است.

قیمت دلار دیروز (سه شنبه) در خیابان فردوسی ۱۱ هزار و ۷۵۰ تومان شد و تا لحظه انتشار این گزارش (ساعت ۱۲:۴۵ دقیقه چهارشنبه) به ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان کاهش یافت. این درحالی است که درج چنین قیمت های از دلار روی تابلوی صرافی ها، حداقل از ۱۵ بهمن به بعد ممکن نبود.

اول تیرماه قیمت دلار ۱۳ هزار تومان بود و امروز ۲۶ تیرماه به مرز ۱۱ هزار تومان نزدیک شده است؛ این یعنیقیمت دلار در فاصله ی کمتر از یک ماه ۲ هزار تومان در بازار آزاد کاهش یافته است.

اختلاف قیمت دلار در بازار آزاد با نرخ های رسمی موجب امتناع فعالان اقتصادی از معاملات رسمی در سامانه نیما شده بود اما دیروز رسماً قیمت دلار آزاد و قیمت دلار نیمایی با هم ملاقات کرده و برای ساعتی یکسان شده بودند. روز قبل قیمت دلار در سامانه نیما ۱۱ هزار و ۶۷۶ تومان بود.

امروز اما نه تنها دلار نیمایی و آزاد یکسان شدند بلکه از ساعتی قبل، قیمت دلار در بازار آزاد کاهش چشم گیری نسبت به قیمت دلار در سامانه نیما را تجربه کرد.

گفتنی است، در ماه های گذشته و با سیاست های اتخاذ شده توسط بانک مرکزی، قیمت دلار در سامانه نیما حدود ۳۰ درصد تعدیل شده و به حدود ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده بود.

بنابراین، قیمت دلار نیمایی و سنا بعد از عقب نشینی دلار آزاد، به مرز تک نرخی شدن نزدیک شده اند؛ بدین ترتیب بازار ارز ایران در آستانه تلاقی نرخ‌های سه‌گانه آزاد، سنا و نیما قرار دارد که به باور برخی فعالان بازار ارز پیش‌‌زمینه راه‌اندازی بازار متشکل ارز از سوی بانک مرکزی ایران است.

به گزارش تسنیم، کارشناسان اقتصادی، معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای موثر بازار ساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته به حساب می آید.

برخی از فعالان صادراتی و بازار ارز می گویند: حفظ فاصله آربیتراژی نیما و آزاد برای تداوم تامین ارز از نیما می‌تواند تا زمان راه‌اندازی بازار متشکل ارزی راهگشا باشد. براین اساس تا زمانی که هاب ارزی -از طریق ایجاد بازار متشکل ارزی- از کشورهای همسایه مانند دوبی به تهران منتقل نشده، یکسان سازی نرخ آزاد و نیما به معنای باز نشدن دست بازار ساز در سبد دوبی خواهد بود.

از سوی دیگر برخی کارشناسان دیگر اعتقاد دارند در صورتی که بازار متشکل ارزی در چارچوب یک بازار آزاد تشکیل شده و عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ باشد، بازار ساز می تواند با کاهش آرام نرخ و همزمان راه اندازی این بازار، ریسک فعال سازی مجدد و اتکا به کانال دوبی را دست کم در میان مدت به طور قابل توجهی کاهش دهد.

 

منبع : تسنیم