شرح آنلاین - وزارت اقتصاد آلمان از میزان صادرات تسلیحات بالای آلمان در سال جاری میلادی و سال گذشته به ترکیه با وجود مناقشات روزافزون اتحادیه اروپا با آنکارا خبر داده است.

ترکیه در چهار ماهه ابتدایی سال جاری میلادی سلاح های جنگی به ارزش ۱۸۴٫۱ میلیون یورو را از آلمان دریافت کرده و در فهرست مهمترین کشورهای دریافت کننده تسلیحات آلمانی در ائتلاف نظامی ناتو همچون سال گذشته با فاصله زیاد در جایگاه اول قرار گرفته است.

رسانه های آلمانی این گزارش را با استناد به پاسخ وزارت اقتصاد آلمان به درخواست یک نماینده بلند پایه حزب چپ آلمان منتشر کرده‌اند.

از زمان کودتای نظامی نافرجام در ترکیه که در سال ۲۰۱۶ در این کشور به وقوع پیوست گزارشی درباره اعطای مجوز صادرات تسلیحات به این کشور منتشر نشده بود. اما حالا میزان صادرات تسلیحات به این کشور بار دیگر در رسانه های آلمان فاش شده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده سال گذشته میزان صادرات تسایحات به ترکیه با ۲۴۲٫۸ میلیون یورو تقریبا یک سوم همه صادرات تسلیحت آلمان (۷۷۰٫۸ میلیون یورو) را در برگرفته است. در چهار ماه ابتدایی سال جاری میلادی نیز میزان صادرات تسلیحات به ترکیه ۶۰ درصد کل حجم صادرات تسلیحات آلمان (۳۰۵٫۸ میلیون یورو) را به خود اختصاص داده است.

همچنین در میزان تصویب مجوز صادرات تسلیحات دولت آلمان به ترکیه در نیمه ابتدایی سال جاری میلادی بعد از دو سال کاهش یک نقطه عطف دیده می شود. تا ۵ ژوئن دولت آلمان چراغ سبز برای ارسال تسلیحاتی به ارزش ۲۳٫۳ میلیون یورو را به ترکیه تصویب کرده است. این میزان مجوز صادرات تسلیحات تقریبا دو برابر تمام میزان مجوز صادرات تسلیحات به این کشور در سال  ۲۰۱۸  (۱۲٫۹ میلیون یورو) بوده است.

این گزارش در حالی منتشر شده است که اتحادیه اروپا در نظر دارد ترکیه را به دلیل استخراج غیر قانونی نفت و گاز در سواحل قبرس تحریم کند.

طبق پیش‌نویس طرح اتحادیه اروپا در این باره  «به دلیل فعالیت‌های غیرقانونی و ادامه‌دار ترکیه، اتحادیه اروپا در صدد است تا مذاکرات در خصوص موافقت‌نامه جامع حمل‌ونقل هوایی را به حال تعلیق در آورد. علاوه بر این،‌ کشورهای اروپایی در مورد عدم برگزاری مذاکرات سطح بالا با مقامات آنکارا، در برهه زمانی کنونی، توافق دارند.»

این پیش‌نویس می‌افزاید، «شورای اروپا، از پیشنهاد کمیسیون اروپایی برای کاهش کمک‌های این اتحادیه به ترکیه پیش از الحاق به این بلوک، برای سال ۲۰۲۰ میلادی، حمایت می‌کند و نیز از بانک سرمایه‌گذاری اروپایی می‌خواهد تا در وام‌های خود به ترکیه، تجدید نظر کند.»

اروپا در زمینه کنترل مهاجرت از خاورمیانه به کشورهای عضو اتحادیه، و نیز در برخی موضوعات امنیتی، با ترکیه همکاری تنگانگی دارد. اما با این حال،‌ روابط میان آنکارا و بروکسل، پس از کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ میلادی در ترکیه و به دنبال آنچه «سرکوب مخالفان از جانب آنکارا» خوانده شد، تیره شده است.

“سویم داگدلان”، از نمایندگان حزب چپ آلمان هم به این روند ارسال تسلیحات آلمان به ترکیه بخصوص با توجه به استخراج‌های غیرقانونی نفت و گاز آنکارادر سواحل قبرس انتقاد وارد کرده و در این باره گفته است: اینکه دولت آلمان حالا با وجود سیاست تجاوز گرانه ترکیه در شرق دریای مدیترانه این میزان اسلحه را همچنان به ترکیه تحویل می دهد بسیار غیر مسئولانه است. وی تاکید کرد که اگر این تسلیحات زمانی در درگیری ها با قبرس علیه این کشور استفاده شود آلمان هم در این راستا مسئول است. وی خواستار توقف صادرات تسلیحات به ترکیه به عنوان یک رژیم دیکتاتوری شد.

منبع : تسنیم