شرح آنلاین - سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در حال حاضر کشور نیازی به غنی سازی در سطح ۲۰ درصد ندارد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص میزان انباشت اورانیوم غنی‌سازی شده، اظهار داشت: در حال حاضر میزان انباشت اورانیوم غنی سازی شده بیش از ۳۰۰ کیلوگرم است و سرعت انباشت افزوده می‌شود در واقع غنی‌سازی همانند لوکوموتیوی می‌ماند که هر چه به جلو می‌رود بر سرعتش افزوده می‌شود؛ درحال حاضر سطح غنی‌سازی ایران ۴٫۵ درصد است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران از سطح غنی‌سازی ۴٫۵ درصد عبور نمی‌کند، داشت: قرار ما این نیست که از غنی‌سازی ۴٫۵ درصد عبور کنیم، فعلاً در این سطح می‌مانیم. غنی سازی همانند قطاری سریع السیر است که ایستگاه بعد از ۴٫۵ درصد، ۲۰ درصد است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان کرد: در حال حاضر نیاز فعلی کشور ۴٫۵ درصد اورانیوم غنی‌سازی شده است اما اگر رآکتور تهران به سوخت نیاز داشته باشد- تا چند سال آینده سوخت موردنیاز تأمین است و در صورتی که این سوخت به ایران تحویل داده نشود ما می‌توانیم آن را تولید کنیم.

وی ادامه داد: میزان غنی سازی اورانیوم در ایران تابع دو مؤلفه است؛ منطق فنی و نیاز کشور و منطق سیاسی، ممکن است براساس منطق سیاسی میزان و درصد غنی‌سازی تغییر کند؛ همان‌گونه که براساس این منطق غنی سازی‌ها محدود شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در حال حاضر کشور نیازی به غنی سازی در سطح ۲۰ درصد ندارد.

 

 

منبع : تسنیم