شرح آنلاین - همزمان با ادامه انتقال سامانه اس ۴۰۰ به ترکیه، مقامات روسیه از امکان مذاکره درباره جنگنده‌های نوین این کشور نیز سخن می‌گویند.

یوری بوریسوف معاون وزیر دفاع روسیه برای مذاکره و تفاهم درباره انتقال دیگر سامانه‌های ضد هوایی و نیز جنگنده‌های روسی به ترکیه آمادگی داریم.

وی افزود: ما در حال حاضر یک الگو(انتقال سامانه اس ۴۰۰) برای این نوع مذاکرات داریم و می‌توانیم آن را دنبال کنیم.

معاون وزیر دفاع روسیه همچنین اضافه کرد: تاکنون ۱۴ محموله سامانه موشکی اس ۴۰۰ به ترکیه منتقل شده است.

از سوی دیگر وزارت دفاع ترکیه امروز اعلام کرد که چهاردهمین هواپیمای حامل اجزای سامانه‌ دفاع هوایی اس-۴۰۰ ساخت روسیه در پایگاه «مرتد» آنکارا، پایتخت ترکیه به زمین نشست.

در راستای توافقنامه خرید اس-۴۰۰ از روسیه انتقال اجزای این سامانه از ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۹ به پایگاه هوایی «مرتد» ترکیه در آنکارا آغاز شده است.

انتقال تجهیزات اس ۴۰۰ از طریق هوایی انجام می‌گیرد اما آخرین محموله آن که شامل موشک‌های این سامانه است از طریق کشتی منتقل خواهد شد.

اردوغان نیز روز دوشنبه در این خصوص با اشاره به اینکه روند انتقال طبق برنامه انجام می‌گیرد، یادآور شده بود که سامانه هوایی اس ۴۰۰ در اوایل سال ۲۰۲۰ عملیاتی خواهد شد.

مقامات آمریکا پیش از این بارها عنوان کرده بودند که در صورت انتقال اس ۴۰۰ به ترکیه، آنکارا مورد تحریم قرار خواهد گرفت، اما تاکنون دو نشست مربوط به موضع گیری درباره این اتفاق از سوی وزارت  خارجه آمریکا لغو شده است.

 

منبع : تسنیم