بی میلی به تغییرات اساسیِ مدیریتی، جابجاییِ نرم سازمان مرجعِ «تبریز ۲۰۱۸» به میراث فرهنگی و اجرای طرح خدمات محور «گوزل تبریزیم» تحولات عمده این مدت است حامد عاطفی فر روزنامه نگار ۱۰۰ روز از تکمیل امضاهای صورتجلسۀ انتخاب «ایرج شهین باهر» به عنوان شهردار تبریز و اعلام وصول و تائید این مصوبۀ شورای اسلامی […]

بی میلی به تغییرات اساسیِ مدیریتی، جابجاییِ نرم سازمان مرجعِ «تبریز ۲۰۱۸» به میراث فرهنگی و اجرای طرح خدمات محور «گوزل تبریزیم» تحولات عمده این مدت است

حامد عاطفی فر
روزنامه نگار

۱۰۰ روز از تکمیل امضاهای صورتجلسۀ انتخاب «ایرج شهین باهر» به عنوان شهردار تبریز و اعلام وصول و تائید این مصوبۀ شورای اسلامی شهر توسط فرمانداری می گذرد. سیزدهم آبان سال ۹۶ هم روزی است که حُکم شهردارِ تازه توسط وزیر کشور امضاء شد تا شهین باهر رسماً کلیددار عمارت ابوریحان تبریز شود اما او در این مدت، اقدام خیره کننده ای که نویدبخش حرکت مدیریت شهری در مدار توسعۀ جهشی تبریز باشد را انجام نداده است و استمرار رویه های قبلی، این تردید را در افکار عمومی ایجاد کرده که شهین باهر راه صادق نجفی، شهردار سَلف خود را ادامه می دهد و این در حالیست که حرکت در این مسیر، سازگار با اراده ای نیست که مردم در جریان انتخابات شورای پنجم به منصۀ ظهور گذاشته اند.
چگونگی انتخاب شهین باهر و موافقت اکثریت اعضای لیست امیدِ شورای اسلامی شهر با این انتخاب، خود حاشیه های فراوانی ایجاد کرد و گمانه هایی را مبنی بر موفقیت اقلیتِ منسوب به صادق نجفی در شهردار کردن شهین باهر رقم زد ولی نکته اینجاست که بی توجهی شهردار جدید به انجام اقدامات مورد انتظار در طول مسئولیت چند ماهه اش و علاقه مندی او به سیر در چارچوب های تعریف شدۀ قبلی، دیدگاه هایی که می گوید شهین باهر راه نجفی را ادامه می دهد، پررنگ تر کرده و صدای منتقدان را درآورده است.
هرچند در مدت سه یا چهار ماه نمی توان انتظار معجزه ای از شهردار جدید در به سرانجام رساندن پروژه های مهمی نظیر ساماندهی کامل میدان بزرگ آذربایجان، اتمام مرکز همایش های بین المللی تبریز، بهبود وضع ترافیک و یا تقویت یکبارۀ حمل و نقل عمومی داشت اما این انتظار که تیم مدیریتیِ شهرداری، متناسب با اراده مردم و خواست اکثریت شورای اسلامی شهر متحول شود، هرگز نمی تواند انتظار بیجایی در ۱۰۰ روزِ مسئولیت شهین باهر باشد.
منتقدان می گویند بی میلیِ شهین باهر به انجام تغییرات مدیریتی در داخل مجموعه شهرداری نشانه ای از ادامه حاکمیت تیم منسوب به صادق نجفی است و این در حالیست که رای معنادار مردم در انتخاباتِ دوره پنجم شورای اسلامی شهر با این سیاست مغایرت دارد.
واقعیت امر این است که نجفی شهردار برخاسته از آرای شورای چهارم، با آن ترکیب و با آن عملکردِ معلوم بود و حال که مردم اراده کرده اند ترکیب جدید با گرایش متفاوتی، اکثریت کرسی های پارلمان محلی تبریز در دورۀ پنجم را در اختیار داشته باشند و همین اکثریت با ابقای نجفی در راس شهرداری مخالفت کرده اند، ادامه مدیریتِ تیم نجفی پیامی جز این که شهین باهر راه مدیریت قبلی را ادامه می دهد، ندارد.
این گمانه زنی آنجا تقویت می شود که شهین باهر به تازگی حتی یکی از شهرداران مناطقِ دوره مدیریت نجفی را با ارتقای پست به عنوان قائم مقام خود منصوب کرده است.
البته شهین باهر تاکنون دو بار و در مجموع، ۱۰ پست مدیریتی در شهرداری را تغییر داده است. انتصاب قائم مقام، معاون خدمات شهری، شهرداران مناطق ۲، ۳، ۶، ۹، ۱۰، مدیران عامل سازمان های ورزش و سیما، منظر و فضای سبز شهری و مدیرکل روابط عمومی و اموربین الملل، همۀ تغییراتی بوده که شهین باهر تاکنون انجام داده ولی به غیر از ۳ مدیر از این جمع، همۀ تغییرات، جابجائیِ مدیران سابق بوده است. البته در این بازۀ زمانی، شرکت های «عمران و توسعه آذربایجان» و «بهره برداری قطار شهری تبریز» به همراه «سازمان قطار شهری تبریز» هم سرپرستان جدید خود را تا زمان تعیین تکلیف نهاییِ مدیریت، شناخته اند که هر سۀ این سرپرستان، یا معاونان شرکت متبوع خود و یا از مدیران بازماندۀ دوره شهرداریِ نجفی هستند.
در چنین شرایطی و از منظر منتقدان باید گفت که نه تنها سرعت تغییرات در پُست های مدیریتیِ شهرداری، قابل قبول نیست که اکثر این تغییرات هم در حد جابجائی مدیران است و این موضوع با مطالبۀ عموم مردم و اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر همگون نیست.
در کنار این مساله، انتقال نرمِ سازمان مرجعِ رویداد «تبریز ۲۰۱۸» از شهرداری تبریز به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان که به تازگی پیش رویداد آن با ابتکار عمل اداره کل یاد شده در تالار پتروشیمی تبریز و با حضور جمعی از مقامات ملی و شخصیت های بین المللی برگزار شد، از دیگر تحولاتِ ۱۰۰ روز گذشتۀ مسئولیت شهین باهر در رأس شهرداری تبریز است.

در نقطه مقابل، اما طرح موسوم به «گوزل تبریزیم» در همین مدت کوتاه به همت معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز به اجرا درآمده است. هرچند اجرای این طرح با نارضایتی هایی نیز همراه بوده اما واکنش های مثبت به آن نیز کم نبوده و متولیان امر در گزارش های ارائه شده گفته اند که اجرای این طرح توانسته معضلات پنهان خدماتی را در سطح شهر شناسایی و مرتفع کند.
شهین باهر دانش آموختۀ دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری و متخصص شهرسازی است و یک دوره سابقه عضویت در شورای اسلامی کلانشهر تبریز را در کارنامه دارد. او به رغم تمامیِ حواشی مربوط به چگونگی انتخابش به عنوان شهردار تبریز، پشتش به حمایت کم سابقۀ نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و مقامات وزارت کشور گرم است و اعضای شورای اسلامی شهر نیز که مورد اعتماد مردم هستند و غالباً چهره های متخصص، پاکدست و کارآمدی به حساب می آیند، با شهردار جدید همراهی کرده اند.
در چنین شرایطی شهین باهر باید پاسخ حمایت ها را به خوبی بدهد و در عمل ثابت کند که گزینۀ مطلوبی برای حرکت در مسیرِ تحقق مطالبات عمومی است. مسئولان و مردم انتظار دارند شهین باهر قدر فرصت هایی که به سرعتِ برق و باد می گذرد را بداند و طرحی دراندازد که نو و متفاوت از چهار سال قبل بوده و نشانه های توسعه شهر در آن هویدا باشد.