شرح آنلاین - سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها‌ و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه امروز 15 پرواز حج از 6 فرودگاه کشور داریم، گفت: تا شب گذشته ۱۷۳ پرواز حج در کشور‌ توسط ایران‌ایر انجام شد‌ و ۴۲هزار و ‌۷۳۸ زائر به خانه خدا اعزام شدند.

حشمت الله قربانی در تشریح آخرین جزئیات اعزام‌ زائران به خانه خدا، اظهار داشت: تا پایان وقت روز ۳۰ تیرماه که چهاردهمین روز عملیات اعزام زائران به خانه خدا بود، ۱۲۹ پرواز از فرودگاه‌های کشور غیر از فرودگاه امام خمینی رحمه الله علیه برای اعزام حجاج انجام شد و ۳۱ هزار و ‌۷۳۴ زائر به خانه خدا اعزام شدند.

* انجام ۱۷۳ پرواز برای اعزام ۴۲هزار و ‌۷۳۸ زائر به خانه خدا

سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها‌ و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: همچنین تا پایان وقت روز گذشته، تعداد ۴۴ پرواز حج از ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) انجام شد و ۱۱ هزار و ۴ نفر از زوار به خانه خدا اعزام شدند.

وی اضافه کرد: جمعاً تا شب گذشته ۱۷۳ پرواز حج در کشور‌ توسط ایران‌ایر انجام شد‌ و ۴۲هزار و ‌۷۳۸ زائر به خانه خدا اعزام شدند.

* انجام ۱۵ پرواز حج در روز جاری

قربانی اظهار کرد: امروز هم در ۳۱ تیرماه تعداد ۱۱ پرواز حج از فرودگاه‌های مشهد، کرمان، کرمانشاه، بندر‌عباس و بوشهر و چهار پرواز از ترمینال سلام فرودگاه امام داریم.

* پروازهایِ رفتِ حج در ۷ فرودگاه تمام شد

سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها‌ و ناوبری هوایی ایران بیان کرد: پروازهای حج در فرودگاه‌های یزد، زنجان، اهواز، ساری، گرگان، بیرجند و زاهدان به پایان رسیده است.

وی توضیح داد: جمعاً از ۱۸ فرودگاه‌ها‌ کشور ‌‌(غیر از فرودگاه امام) پروازهای حج انجام می‌شود که تا این لحظه در ۷ فرودگاه پروازهای حج به پایان رسیده است‌ و در ۶ فرودگاه پروازها در حال انجام است ضمن آنکه ۵ فرودگاه دیگر هم در روزهای آتی وارد عملیات اعزام حجاج می‌شوند.

سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها‌ و ناوبری هوایی ایران اضافه کرد: ‌پروازهای رفت حجاج تا روز چهاردهم مردادماه ادامه دارد.

به گزارش فارس‌ به دلیل برخی کارشکنی‌ها از سوی طرف سعودی، امسال پروازهای حج باید فقط توسط شرکت‌ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام شود و ایران امکان استفاده از دیگر شرکت‌های هواپیمایی برای پروازهای حج را ندارد؛ مقامات سعودی گفته‌اند، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به تنهایی و با هواپیمای ملکی خودش باید پروازهای حج را انجام دهد، پیش از این ایرلاین سعودی، قشم‌ایر و ماهان به ایران‌ایر در پروازهای حج و اعزام حجاج کمک می‌کردند.

امسال ۸۶ هزار و ۵۵۰ زائر در قالب ۵۷۳ کاروان با ۷۲۲ پرواز رفت و برگشت عازم خانه خدا می‌شوند و سپس به کشور برمی‌گردند.

د‌ر حج امسال ۳۶۱ پرواز رفت و ۳۶۱ پرواز برگشت‌ داریم،‌ ‌از ۱۷ تیر ماه برابر با ۸ جولای پروازهای حجاج آغاز شد که به مدینه و جده بود و ۱۴ مرداد آخرین پرواز عملیات حج خواهد بود.

‌در عملیات رفت ۱۴۲ پرواز به جده و ۱۹۹ پرواز به مدینه خواهد بود و ۵۶ درصد زائران مدینه اول و ۴۴ درصد مدینه دوم هستند.

‌۳۰ هزار نفر از زوار کشورمان از ۹ استان کشور شامل تهران، البرز، قم، مرکزی، سمنان، لرستان، قزوین، کردستان و کاشان از طریق فرودگاه امام به خانه خدا اعزام می‌شوند، تعداد پروازهای رفت از فرودگاه امام ۱۲۴ پرواز خواهد بود.

‌پروازهای رفت در ۳۳ روز انجام می‌شود،‌ در عملیات رفت کمترین زائر مربوط به استان گیلان با ۴۸۶ زائر و بیشترین زائر مربوط به استان تهران با ۳۰ هزار زائر است.

‌از ۲۶ مرداد مطابق با ۱۷ آگوست پروازهای برگشت حجاج آغاز می‌شود و تا ۱۷ شهریور ادامه دارد، در پروازهای برگشت ۱۸۶ پرواز از جده و ۱۸۵  پرواز از مدینه انجام می‌شود، پروازهای رفت ۳۳ روز طول می‌کشد و پروازهای برگشت ۲۳ روز زمان نیاز دارد.

‌در پروازهای برگشت ۴۹ درصد پروازها از جده و ۵۱ درصد از مدینه خواهد بود.

‌میزان مجاز بار ایران ایر در پروازها ۳۰ کیلوگرم است که در پروازهای حج این رقم به ۴۰ کیلوگرم افزایش یافته است، همچنین حجاج می‌توانند کیف دستی تا ۵ کیلوگرم را وارد کابین هواپیما کنند.

 

 

منبع : تسنیم