شرح آنلاین - عضو هیئت رئیسه اتاق صنعت معدن تجارت و کشاورزی تبریز گفت: صنعت کشاورزی با برخورداری از زیر ساخت های لازم می تواند جایگزینی مناسب برای اقتصاد تک محصولی و صدمه پذیر نفت کشور شود.

قاسم قویدل شامگاه پنجشنبه با حضور در نشست خبری میز تحول در محل خانه روابط عمومی استان در تبریز با بیان این مطلب ابراز کرد: وسعت خاک، چند اقلیمی بودن کشور، برخورداری از منابع آبی مناسب و نیروی جوان جویای کار در داخل بهترین زمینه های ایجاد اشتغال و رفع وابستگی به اقتصاد نفتی است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشاورزی در ایران دارای چهار مشکل اساسی است گفت: عدم پایش و خودسر بودن کشاورزان، تقسیم ناعادلانه اراضی کشور، عدم توجه به شیوه های نوین کشاورزی در افزایش تولید محصولات کشاورزی و مدیریت غیر صحیح منابع آبی عمده علل عقب ماندگی این صنعت در کشور هستند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، منابع غذایی و محیط زیست اتاق تبریز در ادامه گفت: متاسفانه عدم پایش محصولات کشاورزی موجب ناتوانی ما در رقابت با محصولات در سطح جهانی شده و بهتر بود دولت به جای پرداخت یارانه به مردم این مبالغ در محل آموزش کشاورزان و توانمندسازی آنان در فراگیری شیوه های نوین و اقتصادی کشاورزی هزینه می کرد.

قویدل افزود: با نادیده گرفتن ضرورت حفظ اراضی کشاورزی که تحفه اصلاحات ارضی رژیم سابق در ایران است توجیه اقتصادی زمین های کشاورزی از بین رفته و در حال از دست دادن زمین های کشاورزی و تغییر کاربری آنها هستیم که این امر برای آینده کشور و امنیت غذایی مردم زنگ خطر بزرگی است و باید برای آن چاره اندیشی شود.

وی در خصوص عدم توجه به شیوه های نوین کشاورزی و رعایت نشدن استانداردهای لازم در این بخش نیز گفت: به عنوان مثال اگر دولت با درک شرایط اقتصاد جهانی در حوزه کشاورزی بتواند گندمی که در بازارهای جهانی بیش از سه هزار تومان فروخته می شود را به همان نرخ از کشاورز خریداری کند امکان اقداماتی نظیر قاچاق گندم به خارج از بین می رود اما عدم درک این مطلب از سوی دولتمردان و خرید گندم به یکهزار و ۷۰۰ تومان هم موجب ضرر کشاورز و هم موجب ضرر دولت در تامین نیاز بازار مصرف داخلی می شود.

عضو هیئت رئیسه اتاق تبریز در ادامه به ضرورت مدیریت منابع آبی هم اشاره کرد و گفت: باید از منابع آبی خود به نحو احسن استفاده کنیم و با کمترین میزان آب بیشرین بهره برداری در کشاورزی را داشته باشیم.

قویدل همچنین در خصوص ضرورت فرهنگ سازی در مورد مصرف آبزیان در آذربایجان شرقی نیز سخن گفت و اضافه کرد: رسانه ها باید تلاش کنند تا ارزش غذایی محصولات آبزی به ویژه ماهی را برای مردم شناسانده و ذائقه عموم مردم را به سمت استفاده از این منبع غذایی سالم و مغذی سوق دهند.

وی ابراز کرد: به علت حضورم در انجمن قلب استان تلاش هایی در این مزینه صورت داده ایم که برقراری آشپزخانه سلامت با امکان دسترسی عمومی به آن یکی از این شیوه هاست.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تبریز افزود: ارزش غذایی مرغ بسیار پایین است اما ماهی می تواند به عنوان یک منبع غذایی ارزشمند جایگزین آن و گوشت قرمز، همچنین کاهش مضرات مصرف این منابع پروتئینی باشد.

قویدل همکاری صدا و سیما در تهیه برنامه های آشپزی در خصوص نحوه طبخ ماهی را یکی از ضروریات برنامه سازی رسانه ملی در استان دانست و گفت: باید از هر امکان و فرصتی برای ترویج فرهنگ سلامت و تغذیه سالم بهره برد.

میز تحول با همکاری پایگاه های خبری عصر تبریز ، نسل تدبیر و شرح آنلاین تشکیل یافته و محلی برای تبادل نظر و رایزنی های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی صاحبان فکر در آذربایجان شرقی است.