رویای سبز و دیرینه‌ی مردم تبریز با تعبیر «پارک بزرگ» پس از چهل و هشت سال سکوت و سکون؛ با تکاپوی تازه‌ای، بالاخره رنگ واقعیت به خود می‌گیرد.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از شهریار، وقتی در سال ۱۳۵۰ طرح احداث پارک بزرگ تبریز به تصویب رسید کسی فکرش را نمی‌کرد این پروژه سبز و ماندگار این همه سال با وقفه مواجه شود.

شاید آن سالها در روزهایی که تبریز مثل امروز با مشکلات عدیده‌ی زیست محیطی دست و پنجه نرم نمی‌کرد، احداث پارک بزرگ اینقدر مثل امروز ضروری نبود. اینقدر که هر شهروندی نیازمند چند متر مربع سرانه فضای سبز بیشتر باشد. روزهایی که آلودگی ناشی از دود وسایل نقلیه، کارخانه‌ها، نیروگاهها و خیلی چیزهای دیگری که انگار قصد دارند نفس شهر را بگیرند.

شهرداری تبریز که همواره خود را در برابر حفظ سلامت شهروندانش مسئول دانسته و می‌داند، در سال‌های اخیر هم سعی داشته رویکرد افزایش فضاهای سبز قابل استفاده برای شهروندان را در دستور کار قرار دهد و با جدیت و پشتکار این مسیر را طی می‌کند. این بار هم مدیریت شهری مصمم بر اجرای پروژه احداث پارک بزرگ تبریز پس از وقفه‌ای چندین ساله است.

خبر خوب اینکه عملیات احداث نگین غرب تبریز به زودی آغاز می ‌شود. این پروژه بزرگ، در قسمت شمال غرب تبریز واقع شده و با ۶۰۰هکتار وسعت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های ایران و خاورمیانه از آن یاد می‌شود.

ایرج شهین باهر شهردار تبریز از پروژه پارک بزرگ تبریز به عنوان بزرگترین پروژه شهرداری تبریز یاد کرده که امسال باید آغاز شود و می گوید: بحث پارک بزرگ باید زودتر تعیین تکلیف شود تا بتوانیم به مردم پاسخگو باشیم.

حالا طبق اعلام شهرداری تبریز پروژه پارک بزرگ تبریز در دو فاز اجرا می‌شود که فاز نخست آن کاربری‌های تفریحی و ورزشی و فاز دوم شامل مجموعه گردشگری، تفریحی و تجاری است.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز هم با بیان اینکه اجرای پروژه پارک بزرگ تحولی در تبریز ایجاد می‌کند، ادامه می دهد: احیای پارک بزرگ تبریز به عنوان  مهمترین پروژه فرهنگی، گردشگری و فضای سبز تبریز مطرح است.

محمد حسین اسحقی از این پروژه به عنوان پتانسیلی عظیم برای شهروندان یاد کرده و می‌گوید: بخش‌های متعددی در این طرح تعبیه شده است و سعی می کینم طراحی این پروژه را مطابق روش های نوین روز پیش ببریم.

توسعه پایدر در شهرهای بزرگ امروزه یکی از دغدغههای اصلی مدیریت شهری است و هر شهری که بتواند در کنار توسعه اقتصادی و مدرن شهری، به محیط زیست و توزیع متوازن آن در شهر توجه کند موفق خواهد بود.

پروژه عظیم پارک بزرگ تبریز، پروژه‌ای که در غرب تبریز و نقطه کم برخوردار آن از لحاظ فضای سبز قرار گرفته است با احداث و به سامان رسیدنش گام بزرگی در راستای توسعه پایدار شهری خواهد بود. این بخش از شهر تبریز به سبب بافت جمیعیتی بسیار و کمبود امکانات تفریحی و گردشگری همواره نیازمند توجهی بیشتر و برنامه ریزی های ویژه است که به نظر می رسد با اجرایی شدن پروژه پارک بزرگ بتوان بخش زیادی از این کمبودها را برای مردم این منطقه جبران کرد.

اعتلای جایگاه فرهنگی و تاریخی غرب تبریز، گسترش فضای سبز شهری، تلطیف وضعیت آب و هوایی محدوده صنعتی غرب تبریز، معرفی چهره‌ای زیبا و بانشاط از شهر با توجه به همجواری با مسیر فرودگاه بین‌المللی شهر و ایستگاه راه‌آهن، روان‌سازی ترافیک شهری، ارتقای سرانه فضای تفریحی و ایجاد فرصت‌های متنوع اشتغال تنها برخی از از اهداف کلان اجرایی شدن این پروژه بزرگ به شمار می رود.

پروژه ای که در صورت اجرایی شدن می تواند در موارد جزئی تر حتی یاری گر هر چند کوچکی در بحث اشتغال، توسعه فرهنگی منطقه، افزایش میزان گردشگری و… باشد.

حالا همزمان با بهار گردشگری تبریز شهرداری تبریز از طریق قرارگاه سازندگی خاتم النبیا تصمیم به اجرای این پروژه با اهمیت گرفته است. پروژه ای که شاید عنوانش تنها محدود به یک پارک باشد  ولی در پس این نام ساده اهداف مختلف به سان فرصت های مهم شهری نهفته است.

سال ۹۸ برگی همراه با سبزینگی در دفتر مدیریت شهری تبریز گشوده شده است. برگی که در افق کلان احداث پارک بزرگ تبریز را به همراه دارد و اهتمام مجموعه مدیریت شهری برای احداث ۲۵ پارک محله ای در نقاط مختلفِ شهری که حالا می خواهد امروزش را به گذشته‌ی سبز خود پیوند بزند.