شرح آنلاین _ چند سالی هست که برای شرکت در مراسم اربعین در کنار تمامی کارهایی که یک زائر برای خروج از کشور باید انجام دهد، موضوع ثبت نام در سامانه سماح هم مطرح می شود.

سامانه سماح که مخفف عبارت «ساماندهی مشتاقان ایام حضور در اعتاب مقدسه» است توسط سازمان حج و زیارت با هدف دریافت روادید عراق جهت زائران مراسم اربعین شیعیان در شهر کربلا راه اندازی شده‌ است.

حذف ویزای سفر به عراق در ایام محرم و صفر خبر خوشی برای عاشقان اباعبدالله خبر خوبی بود و البته که بنا به اعلام مسئولان پیش بینی می شود امسال در ایام اربعین نسبت به سال گذشته تعداد بیشتری زائر از ایران به سمت عراق حرکت کنند.

چند روزی هست که کاربران فضای مجازی ثبت نام در سامانه سماح را مورد نقد قرار داده و مبلغی که زائر باید هنگام ثبت نام در این سامانه پرداخت کنند اعتراض دارند، کاربران می گویند کشور عراق برای حضور حداکثری ایرانی ها و باشکوه تر برگزار شدن مراسم اربعین از حق خود (ویزا) گذشته است اما مسئولان خودمان در ایران از ریالی نمی گذرند!

ماجرا از این قرار است که به هنگام ثبت نام در سامانه سماح باید مبلغ ۲۲ هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت شود اما در پاسخ به اینکه به چه عنوان ۲۲ هزار تومان از زائران گرفته می‌شود تنها جوابی که داده شده این است که این هزینه برای بیمه زائران است.

بنا به گفته مسئولان پیش بینی می شود که امسال حدود ۳ میلیون نفر برای اربعین از کشور خارج شوند، اگر مبنا را بر این بگذاریم که تمامی این ۳ میلیون نفر در سامانه سماح ثبت نام کنند، مبلغی در حدود ۶۰ میلیارد تومان از سوی سامانه سماح جمع آوری می شود، سوال اصلی این است که این هزینه ها به دست چه نهادی می رسد و چگونه خرج می شود؟

حجت الاسلام صحبت الله رحمانی رئیس سامانه سماح در تشریح چرایی ثبت نام در سامانه سماح برای افرادی که قصد سفر به کشور عراق را دارند اظهار کرد: درکنار تمامی مواردی که برای راه اندازی سامانه سماح در نظر گرفته شده بود موضوع بیمه زائران ایرانی هم مورد اهمیت بوده و هست و هدف هم از این کار این است که اگر در این مسیر خدایی نکرده مشکلی برای فردی پیش بیاید فرد تحت پوشش بیمه باشد و بتواند از خدمات بیمه ای برای درمان استفاده کند.

وی افزود: همانطور که گفتم یکی از کارکردهای این سامانه بیمه است و بحث دیگر مبحث پزشکی، هلال احمر و مباحث دارویی و درمان های سرپایی است که تمامی البته تمامی اینها به صورت رایگان برای زائران انجام می شود.

الف_الف_۸۰