شرح آنلاین _ نماینده اسبق مجلس از فرار یک متهم اختلاس ۳ هزار میلیاردی از کشور خبر داد و گفت: برای مبارزه با مفاسد اقتصادی ۴ لایه باید در نظر گرفته شود.

مراسم افتتاحیه اولین دوره تخصصی مبارزه با مفاسد اقتصادی به همت بسیج دانشجویی و با حضور ۱۲۰ نفر از علاقه‌مندانبه مشارکت در طرح مبارزه با مفاسد اقتصادی که ۷۰ نفر از آنها از شهرستان‌ها و ۵۰ نفر از تهران حاضر شده بودند که اکثر آنها افراد تحصیل‌کرده و یا دانشجویان علاقه‌مند به مبارزه با مفاسد اقتصادی بودند، امروز در سالن بصیرت لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد.

در این مراسم علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس و از افراد فعال در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی و افشای فسادهای کلان اقتصادی به سخنرانی پرداخت.

همچنین بهادری از کارشناسان اقتصادی در این مراسم گفت: در حالی که مسؤولان حراست در دستگاه اجرایی وظیفه مقابله با مفاسد را دارند، اما اکثر این حراست‌ها توسط خود مدیران دستگاه‌ها انتخاب می‌شوند.

وی همچنین پیشنهاد کرد: با توجه به اینکه جامعه وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری کشور از افراد نخبه هستند و این افراد مفاسد اقتصادی و گلوگاه‌های فساد را به خوبی می‌شناسند، از این افراد برای افشای مفاسد اقتصادی و مقابله با آن باید استفاده کرد.

مبارزه با فساد دغدغه عمومی شده

همچنین علیرضا زاکانی نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: خوشبختانه دغدغه مبارزه با فساد از حوزه فردی عبور کرده و به یک دغدغه و مطالبه عمومی تبدیل شده است و این یک جهاد بزرگی است که در این دوره سخت نیاز به اصلاحات اساسی و جدی دارد.

* سه ضلع قدرت پرستی، ثروت پرستی و بیگانه پرستی عامل فساد

وی افزود: امروز انقلاب اسلامی در افق بلند در سطح منطقه‌ای و جهانی حرکت می‌کند، اما جمهوری اسلامی از آسیب‌ها و معایبی مانند مفاسد اقتصادی رنج می‌برد و موانع جدی در این زمینه وجود دارد که اگر کمی دقت شود به مافیای پنهان می‌رسیم که سه ضلع قدرت‌پرستی، ثروت‌پرستی و بیگانه‌پرستی برمی‌خوریم.

نماینده سابق مجلس همچنین گفت: پیوستگی قدرت و ثروت پیوندی ایجاد می‌کند که طمع بیگانگان را بیشتر می‌کند، در بحث ثروت‌پرستی گرچه ما مخالف تولید ثروت نیستیم و کارآفرینان و کارگرانی که به تولید ثروت ملی می‌پردازند دست‌شان را می‌بوسیم، اما مراد از ثروت‌پرستی ناظر به ثروت‌اندوزی عده‌ای است که با ثروت‌های باد آورده و از جیب ملت انبان خود را پر می‌کنند کار داریم.

* عده‌ای گویند اگر ۱۰ درصد منابع هم میل شد ایراد ندارد تا از حیفها جلوگیری شود

به گفته زاکانی، برخی از افراد در جامعه فساد را بد نمی‌بینند و معتقدند مقداری میل کردن بیت‌المال را برای جلوگیری از حیف‌ها و فرصت‌ها می‌دانند و برخی از تکنوکرات‌ها می‌گویند اگر  ۱۰ درصد هم از منابع میل شد، اما چون جلوی حیف‌ها و فرصت‌ها گرفته می‌شود ایراد ندارد و عده‌ای هم می‌گویند فساد مانند گریس در داخل موتور می‌ماند که چرخ‌های اقتصادی را به حرکت در می‌آورد و باید چشم به روی فساد ببندیم و الکی گیر ندهیم، اما در نظام اسلامی کوچک‌ترین فساد هم قابل پذیرش نیست.

* عده‌ای به بهانه خروج سرمایه از کشور مایل به برخورد با فساد نیستند

وی گفت: عده‌ای می‌گفتند فساد به دو بخش کبیر و اکبر تقسیم می‌شود و حتی یکی از رؤسای قوا در جلسه غیرعلنی مجلس می‌گفت چرا این قدر دنبال فساد در داخل کشور هستید. فساد این افراد بزرگ است اما بزرگ‌ترینفساد این است که اگر با این‌ها برخورد شود ناراحت می‌شوند و سرمایه‌هایشان را از کشور بیرون می‌برند.

* کوچک ترین فساد هم ضرر دارد

رئیس مجلس در جلسه غیرعلنی می‌گفت این قدر گریبان چاک نکن اگر با دزد برخورد شود خروج پول از کشور صورت می‌گیرد که این فساد اکبر است در حالی که ما می‌گوییم از نظر اسلام اقل (کمترین) فساد هم برای کشور ضرر دارد. بنابر این نباید فساد حداقلی هم باشد.

زاکانی فساد را به بیماری تشبیه کرد که مثلاً برخی از جرم‌ها به صورت طبیعی در بدن وجود دارد، اما وقتی یک بیماری غلبه می‌کند، مثلا با شیمی‌درمانی بدن ضعیف می‌شود، دهان بیمار برفک می‌زند چون ضعیف شده در حالی که این جرم‌ها از قبل بوده و خود سیستم بدن با آن مقابله می‌کرد بنابر این اگر در مورد فساد هم بگوییم فساد کم خوب است یا خود فرد فاسد است و یا اینکه اطرافیان کلاه سرش گذاشته‌اند.

* راه‌اندازی مانور اشرافیگری توسط عده‌ای در کشور

نماینده سابق مجلس فساد را دارای لایه‌بندی دانست و گفت: چندی پیش در نامه‌ای به آقای رئیسی گفتم ۴ لایه فساد وجود دارد که یکی لایه اقتصادی، لایه فرهنگی و رسانه‌ای که مانور اشرافی‌گری در کشور راه‌اندازی می‌کنند همچنین لایه سیاسی که مسؤولان کشور را درگیر می‌کند و لایه امنیتی ـ قضایی که تا پشت افراد مفسد نباشند، آنها نمی‌توانند فساد کنند.

* برخی می‌خواهند مسائل فرعی را جای اصلی جا بزنند

زاکانی در توضیح گفت: عده‌ای مانور اشرافی‌گری راه‌اندازی می‌کنند و رسانه‌های همسو افکار عمومی را جهت‌دهی می‌کنند و افکار عمومی دچار کرختی می‌شوند و یا اینکه مسائل اصلی و فرعی را  جایشان عوض می‌کنند و سراغ عناصر فرعی می‌روند و عنصر فاسد را به غلط خادم جلوه می‌دهند.

وی همچنین گفت:‌در دو دهه که با مفاسد اقتصادی درگیر هستیم می‌بینیم هر جا فساد می‌شود باید دقت کنیم چه کسی پشت سر او قرار دارد در مورد لایه امنیتی ـ قضایی هم تا کسی پشتیبان فرد فاسد نباشد، مگر می‌شود یک بانکی چنین وضعی مانند بانک‌های سرمایه، پارسیان و گردشگری داشته باشد.

* شگرد مفسدان برای گران انداختن اموال ارزان به بانک

زاکانی در ادامه گفت: بانک گردشگری شرکت‌های زیرمجموعه ایجاد کرده و مثلاً یک اموالی را خریده که قیمت واقعی آن ۵۰۰ هزار تومان است اما بانک گردشگری این ملک را می‌خرید و شرکت اول به شرکت دوم و سپس به شرکت سوم می‌فروخت و قیمت را بالا می‌بردند و مثلاً ۲ میلیون تومان می‌فروختند که این یک و نیم میلیون تومان سود از جیب مردم برداشت می‌شد و به جیب مفسدان واریز می‌شد یا در بانک سرمایه چاله‌ای کنده می‌شد و آن را به قیمت یک برج ۲۲ طبقه برآورد می‌کردند و از جیب مردم می‌پرداختند و اثری که داشت سفته‌بازی را در جامعه رایج می‌کرد.

* مفسدان همدیگر را پیدا می‌کنند

زاکانی با طرح این پرسش که برای مبارزه با فساد با از کجا آغاز کرد، گفت: اگر بخواهیم مبارزه اثر داشته باشد باید بدانیم وضع فساد در کشور ما چگونه است، در علم پزشکی گاهی یک بیماری در جامعه تک‌گیر است یعنی مثلاً یک تا ۱۰ نفر درگیر بیماری می‌شوند، اما اگر همین بیماری طغیان کند یک بخش وسیعی را درگیر می‌کند که می‌شود اپیدمی و اگر باز هم بی‌دقتی شود یک دفعه کل جامعه دچار می‌شوند که در آن صورت پاندمیک یا همه‌گیر و فراگیر می‌شود. فساد هم این گونه است. فساد در کشور در چند مرحله است که فساد تک‌گیر همیشه بوده و هست، ولی باید شفافیت ایجاد کرد که فساد به حداقل برسد در جامعه آدم‌های فاسد همدیگر را پیدا می‌کنند آن یکی در مجلس دیگری در قوه قضائیه و یکی دیگر در دولت است که این‌ها همدیگر را پیدا می‌کنند و به هم سرویس می‌دهند.

به گفته زاکانی، مثلا نقش طبری و دانیال‌زاده چه بود، یکی از قوه قضائیه و یکی از دولت بود که به هم سرویس می‌دهند. مثلا یک شرکت فولادی را به دانیال‌زاده می‌دادند و او می‌گفت ۵ هزار کارگر دارم بنابر این به او پول می‌دادند و به جای اینکه صرف فولاد و یا کارگران کند، در فرمانیه تهران برج می‌ساخت و برج به طبری می‌دادند. الان دو برج فرمانیه دست کیست؟ و از آن طرف طبری هم به او سرویس می‌داد.

نماینده سابق مجلس همچنین با اعلام این خبر که دانیال‌زاده با اتهام ۳ میلیارد تومان بدهی از کشور فرار کرد، گفت:‌در واقع او را فراری دادند و عناصر فاسد دست به دست هم دادند و شبکه درست کردند و این شبکه همه‌گیر شده است الان در جامعه صحبت از فساد چند هزار میلیاردی مثل فساد ۵۰۰ میلیاردی، هزار میلیاردی، ۲ هزار میلیاردی، ۳ هزار میلیاردی و حتی ۹ هزار میلیارد تومانی مطرح است.

*آدم‌های زالو صفت به یکدیگر سرویس می‌دهند

وی گفت: آدم‌های زالو صفت به یکدیگر سرویس می‌دهند و این فساد را اپیدمی کرده و ما باید برای برخورد با فساد در ۴ سطح مبارزه کنیم.

وی در ادامه گفت: گاهی خود سیستم حاکمیت به تولید فساد کمک می‌کند و فساد برای آن سیستم ممدوح است چون بقای خود را در فساد می‌بیند در اینجا فساد سیستمی رخ داده است و سطح ۵ فساد این است که آنقدر فساد زیاد می‌شود که قارون‌هایی در جامعه پیدا شده‌اند و عوامل فرهنگی‌شان توانسته است این پدیده قارون صفتی را غلبه بدهد و عده‌ای قارون می‌شوند، عده‌ای که ندارند بدشان از آن نمی‌آید که در اینجا خداوند وعده عذاب داده است.

زاکانی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی فساد تا سطح چهارم بود و هم شاه و اشرف و دربار تولید فساد می‌کردند و بقای آنها در فساد بود و اسناد زیادی به نام رضاشاه ملعون وجود دارد و این‌ها اموال مردم را می‌گرفتند و در قراردادها خیانت می‌کردند و فساد سر به فلک می‌کشید که در آن زمان فساد سیستمی بود.

زاکانی با اشاره به فساد سیستمی در قبل از انقلاب گفت: اما آن موقع فساد همه‌گیر نشده بود و مردم از فساد بدشان می‌آمد و همراه نشدند و یکی از زمینه‌هایی که باعث انقلاب شد، این بود که مردم از فساد بیزار بودند.

به گفته وی، بعد از انقلاب ابتدا فساد تک‌گیر بود در دهه ۷۰ رشد کرد،  دهه ۸۰ و ۹۰ اپیدمی شد و شبکه فساد زیاد شد، اما در نظام اسلامی امکان ندارد فساد سیستمی شود چونکه نظام اسلامی بر پایه اسلام است که حداقل فساد را هم نمی‌پذیرد و زمانی که ولی فقیه در رأس حکومت است که از علم و ایمان برخوردار است و در بدنه حاکمیت هم عناصر فسادستیز زیاد هستند و جامعه از فساد بدشان می‌آید و اگر یک موقع گفته‌ایم فساد سیستمی است مراد ما فساد شبکه‌ای بود در حالی که در نظام اسلامی امکان فساد سیستمی وجود ندارد.

وی تأکید کرد: امروز جامعه یک پیکره سالمی دارد که در برخی نقاط دچار بیماری شده در حالی که در گذشته فساد یک پیکره بود که بیماری تولید می‌کرد.

زاکانی در پاسخ به این پرسش که چگونه باید با فساد برخورد شود،‌گفت: نکته چهارم در مبارزه با فساد این است که هم کار ایجابی و هم کار سلبی انجام دهیم، بالاترین کار ایجابی این است که جامعه را رشد دهیم، سطح عقلانیت بالا برود و آن موقع جامعه مصون می‌شود شایسته‌سالاری را رشد دهیم.

وی گفت: در پزشکی اگر جرم نرمال در دهان باشد خود بدن آن را کنترل می‌کند اما وقتی شرایط به سمتی رفت که زمینه فساد ایجاد شد، آن هم طغیان می‌کند بنابر این باید زمینه فساد را ریشه‌کن کنیم.

به گفته زاکانی، برخی از فسادها نتیجه نداری افراد است که فقر از یک در بیاید ایمان از پنجره می‌رود و وقتی ایمان نباشد هر کاری انجام می‌دهند البته این‌ها فساد دانه درشت‌ها نیست، سیستم نظارت با ایجاد شفافیت و تقویت رسانه‌ها باعث می‌شود امکان فساد را به حداقل کاهش دهیم.

به گفته این نماینده سابق در مقابل کار سلبی این است که با فساد برخورد شود  و دو گونه برخورد است برخی علاقه دارند آنقدر سطح برخورد را پایین بیاوریم که سیستم فلج شود و نتواند برخورد کند.

به گفته وی، در مجلس هفتم ناظر به یک شرکت لبنی بود که فرد مسؤول آن شرکت کالایی را وارد کشور کرده بود و قاچاق گسترده انجام داده بود و آن محصول تاریخ گذشته بود که در نهایت برای قاچاق آن کالا یک جریمه‌ای نوشته بودند و این جریمه به خاطر شکایت وزارت اطلاعات بود که گمرک به وسیله آقای کرباسیان پرونده را به دادگاه ارجاع داده بود و در دادگاه محکوم شده بودند اما بعد که انتخابات مجلس انجام شد نظر وزارت اطلاعات عوض شد و نامه اول خود را پس گرفت و در سال ۸۳ به بعد این پرونده رها شد و فرد خاطی از جریمه نجات پیدا کرد در حالی که اگر آن جریمه از آن شرکت لبنی گرفته می‌شد کل جریمه‌های ۶ ماه اول سال ۸۴ به اندازه یک چهارم جریمه آن شرکت می‌شد مثلاً جریمه قاچاق ته‌لنجی که دریافت شده بود یک دوم جریمه قاچاق آن شرکت لبنی بود و وقتی از وزیر اطلاعات آن وقت پرسیدم او گفت این شرکت مربوط به یکی از افراد جناح شماست و من گفتم حتی اگر فرد فاسد از جناح ما باشد ما از خود شروع می‌کنیم و با آن مبارزه می‌کنیم اما همان پرونده ۶ ماه طول کشید و سوال من از وزیر اطلاعات به صحن مجلس کشیده شد در حالی که از سال ۶۳ تا آن موقع یعنی ۲۰ سال هیچکس وزیر اطلاعات را به صحن مجلس نکشیده بود.

به گفته زاکانی وقتی پیگیر سوال از وزیر اطلاعات بودم عده‌ای می‌گفتند این کار زشت است و هیبت وزارت اطلاعات زیر سوال می‌رود من دو بار با وزیر جلسه داشتم و او گفت کسی که خطا کرده معاون من است.

زاکانی همچنین گفت: دیروز سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد حسین فریدون به ۵ سال زندان محکوم شده است و این مدت تأیید شده است و اگر این فرد به زندان برود حتی اگر به او خوب رسیدگی کنند همین که این فرد در بیرون آزاد نباشد و امکان آسیب زدن به اقتصاد نداشته باشد به نفع کشور است

 

الف_الف_۸۰