شرح آنلاین _ دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر «الف» گفت: دومین دوره این جشنواره با رویکرد صلح جهانی و با شرکت هنرمندان داخلی و کشورهای حوزه قفقاز از نهم تا چهاردهم آذرماه سال‌جاری در تبریز برگزار می‌شود

نشست خبری جشنواره بین المللی تئاتر (الف) با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران در مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن برگزار شد.

نادر برهانی مرند با بیان اینکه این جشنواره در ۳ بخش نمایش‌های صحنه‌ای، نمایشنامه‌نویسی و جنبی برگزار می‌شود، افزود: تاکنون ۱۱۰ اثر داخلی در قالب نمایش نامه و نمایش صحنه ای به این جشنواره ارسال شده و علاقه مندان زیادی از کشورهای خارجی به ویژه حوزه قفقاز متقاضی شرکت در این جشنواره شده اند.

وی اظهار داشت: مهلت ارسال آثار در بخش نمایش های صحنه ای تا ۱۵ آبان و زمان اعلام نتایج آن ۳۰ همان ماه تعیین شده و مهلت بارگذاری در بخش نمایشنامه نویسی نیز ۳۰ مهر است.

دبیر دومین دوره جشنواره بین المللی تئاتر الف، گفت: برای بخش جنبی این جشنواره نیز برنامه های متنوعی مانند ورک شاپ های بین المللی تدارک دیده شده که در صورت تائید شورای سیاستگذاری جشنواره و حمایت های معنوی نهادهای دولتی، اجرا می شود.

برهانی مرند، با اشاره به اینکه تلاش می شود در دوره های بعدی آثاری به این جشنواره راه یابد که صرفا برای این جشنواره تولید شده باشد، ادامه داد: در این دوره نیز مانند دوره اول به علت محدودیت زمانی ناگزیر به استفاده از آثار شرکت کننده در سایر جشنواره ها هستیم و علاقه‌مندان برای حضور در آن باید علاوه بر تکمیل فرم مخصوص آثار خود را در سایت alefsite.com بارگذاری کنند.

وی گفت: برگزاری چنین جشنواره ها و رویدادهای مهمی توسط بخش خصوصی به تنهایی کار مشکلی بوده و نیاز به همراهی نهادهای دولتی و غیردولتی و رسانه هاست.

دبیر دومین دوره جشنواره بین المللی تئاتر الف، با بیان اینکه این جشنواره نیز مانند سایر جشنواره ها تاثیرات کوتاه مدت و ثانویه دارد، یادآوری کرد: با توجه به ماندگاری تاثیرات ثانویه، دست اندرکاران برگزاری این جشنواره بدنبال تحقق تاثیرات ثانویه و تداوم برگزاری آن هستند.

برهانی مرند، با اشاره به اینکه برگزاری این جشنواره بین المللی حداقل ۲۰ درصد در رشد کمی و کیفی تولیدات تئاتر آذربایجان شرقی تاثیر گذاشته است، افزود: این جشنواره موجب می شود تا بخش های مختلف تئاتر این استان بدنبال تولید کارهایی در سطح و قواره بین المللی باشند.

مدیر موسسه بین المللی «الف» نیز در این جلسه با بیان اینکه اعتبار پیش بینی شده برای برگزاری این دوره از جشنواره معادل دوره اول است، گفت: امسال ۱.۱ میلیارد تومان برای برگزاری این دوره از جشنواره در نظر گرفته شده است اما تلاش می شود هزینه های برگزاری آن را کاهش داد.

هومن بیگ نژاد، افزود: علاوه بر اهدای جوایز به آثار منتخب این جشنواره، ۲ جایزه ویژه نیز برای بهترین نقد و بهترین گزارش از آثار این دوره از جشنواره اهدا می شود.

وی با بیان اینکه تداوم برگزاری این جشنواره بین المللی نیازمند کمک اهالی فرهنگ و هنر و نهادهای دولتی و غیردولتی است، اظهار داشت: برون سپاری موضوع مربوط به فرهنگ و هنر به اصحاب این عرصه نتایج مثبتی دارد چراکه ورود بخش خصوصی به این عرصه جنبه درآمدزایی ندارد بلکه با هدف تقویت زیرساخت های فرهنگی و هنری منطقه انجام می شود بنابراین در کنار حمایت های مالی نیازمند حمایت معنوی دستگاه ها و نهادهای دولتی دارد.

مدیر موسسه بین المللی «الف» با اشاره به اینکه در دوره نخست این جشنواره ۶ کشور خارجی در قالب داوری، ورک شاپ و اجرای صحنه شرکت داشتند، گفت: امسال تلاش می شود کشورهای بیشتری برای شرکت در این جشنواره دعوت شوند.

بیگ نژاد، ادامه داد: دوره نخست این جشنواره بین المللی کاستی ها و اشکالاتی داشت که تلاش می شود در این دوره این موارد رفع و به نحو مطلوبی برگزار شود.

وی یادآوری کرد: امسال تلاش می شود در این دوره از جشنواره مرکزیت فرهنگ و هنر حوزه قفقاز در تبریز شکوفا شود و در این راستا بیشتر کشورهای این حوزه به این جشنواره دعوت شده است و فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران و موسسه فرهنگی هنری «اکو» نیز حامی این جشنواره هستند.

بیگ نژاد، افزود: نخستین دوره این جشنواره با محوریت وحدت و صلح و دوستی برگزار شد و این دوره نیز با محوریت مهدویت و فلسفه انتظار موعود و مصادف با میلاد امام حسن عسگری(ع) برگزار می شود.

مدیر موسسه بین المللی «الف» در خاتمه گفت: متاسفانه برخی مسئولین امر در طول سال گذشته با کارشکنی و ناهماهنگی در امور مختلف باعث عدم اجرای برنامه (هفته فرهنگی فرانسه) شدند ولی امسال در تلاشیم تا مشکلی در اجرا و دعوت هنرمندان کشورهای خارجی پیش نیاید.

 

الف_الف_۸۰