تلگراف، شرح آنلاین - کاوشگر «وویجر۲» پس از ۴۲ سال برای نخستین بار اطلاعاتی از خارج منظومه شمسی به زمین فرستاد. مقایسه میان اطلاعات کاوشگرهای وویجر۱ و ۲ شکل هلیوسفر را دقیق تر نشان داد.

 کاوشگر ناسا پس از یک سفر ۴۲ ساله نخستین مجموعه اطلاعات از خارج منظومه شمسی را به زمین ارسال کرد.

کاوشگر «وویجر۲» در سال ۱۹۷۷ میلادی به فضا پرتاب شد و سال گذشته از «هلیوسفر» یا «حباب خورشید» گذر کرد. هلیوسفر زمین و سیاره های اطراف آن را در بر می گیرد.

این کاوشگر یک ماه قبل از «وویجر۱» به آسمان پرتاب شد . «وویجر۱» نخستین شی ساخت انسان بود که در سال ۲۰۱۲ میلادی از منظومه شمسی خارج شد.

اما یکی از ابزارهای«وویجر۱» خراب شد اما «وویجر۲» توانست انبوهی از اطلاعات حتی با جزئیات بیشتر از فاصله  ۱۱ میلیارد مایلی به زمین ارسال کند. تحقیقات نشان داده هلیوسفر فضایی دقیق تر از تصورات کارشناسان است.

«وویجر۲» در کمتر از یک روز از هلیوسفر گذر کرد. اما ۸۰ روز طول کشید «وویجر۱» از آن گذر کند.

«وویجر۲» هنگام گذر از منظومه شمسی، ذراتی که به فضای بین ستاره ای نشت می کردند را نیز مشاهد کرد.  مقایسه میان مکانی که دو کاوشگر از آنجا منظومه شمسی را ترک کردند، شکل هلیوسفر را نشان داد.

«دان گرونت» استاد ستاره شناسی در دانشگاه آیوا گفت: در حقیقت یک جبهه  کروی شکل در هلیوسفر وجود دارد.

جالب آنکه کاوشگرهای وویجر طوری ساخته شده بودند که فقط ۱۲ سال فعالیت کنند. آنها در حقیقت برای مطالعه سیاراتی غیر از مشتری، زحل، اورانوس ونپتون به فضا پرتاب شدند اما همچنان به سفر خود ادامه دادند.

این دو کاوشگر طی دهه آینده به تدریج ارتباط خود با زمین را قطع می کنند.