ساماندهی و رسمیت یافتن فعالیت کارآگاهان خصوصی بر روی میز مسؤولان قوه قضائیه است تا فعالیت آنها شکل رسمی تری به خود بگیرد.

بر اساس گزارش بخش خبری رادیو ایران با به رسمیت شناخته شدن فعالیت کارآگاهان خصوصی در کشورمان، بحث جمع آوری ادله، تحقیق و عملیات در صورت تصویب مواد قانونی آن از این پس می تواند از طریق این افراد نیز انجام شود.

یک مقام آگاه در قوه قضائیه در این باره افزود: نظارت های لازم برای نظارت بر عملکرد کارآگاهان خصوصی از طریق مراجع قانونی وجود خواهد داشت.

مدیرکل پیشگیری های امنیتی، انتظامی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه پیش از اینگفته بود: جرای طرح استفاده از کارآگاه خصوصی نقش قابل توجهی در پیشگیری از جرم دارد و موجب کاهش پرونده های دادگستری خواهد شد.

رضا مسعودی فر گفته بود: اجرای این طرح باعث می‌شود تا فرصت بیشتری برای رسیدگی به پرونده‌های مهمتر را داشته باشیم. نیازهای مردم نیز وجود دارد که مربوط به مسائل انتظامی یا تحقیقاتی باشد که برخی مؤسسات می‌توانند این نیازها را مرتفع کنند بدون اینکه نیازی به مراجعه به پلیس یا دستگاه قضائی داشته باشند.

وی افزوده بود: محدودیت‌هایی از نظر امکانات و نیروی انتظامی در این حوزه وجود دارد و با اجرای این طرح می‌توانیم از تخصص افراد در بخش خصوصی استفاده کنیم و افرادی را به کار بگیریم که به صورت تجربی یا علمی تخصص‌هایی را در زمینه تحقیقات، جمع آوری ادله و کشف جرم کسب کرده باشند.

استفاده از کارآگاهان خصوصی در کشورهای خارجی برای کمک به وکلا در جمع آوری ادله و کشف حقیقت امری مرسوم است و در ایران نیز به صورت غیر رسمی شاهد فعالیت برخی افراد در این بخش هستیم.

به گفته برخی کارشناسان در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به ازای هر پنج هزار نفر جمعیت یک کارآگاه خصوصی فعالیت می‌کند.

  • منبع خبر : رادیو ایران