سندیکای رانندگان شهر چستوچووا در لهستان پس از اطلاع از مشکل راننده ایرانی ساکن شهر خوی برای کمک به رفع مشکل فنی خودروی وی آستین ها را بالا زدند.

فردین کاظمی یک راننده خویی است که چندی پیش با بار کشمش عازم چک بود که متاسفانه خودروی باری مدل ۱۹۸۸ آمریکایی او ، ۱۲ آذرماه سال جاری در جاده شماره ۱ شهر چستوچووا لهستان از کار می افتد و به گمان اینکه مشکل از باتری و استارت است، به تعمیر آن مشغول می شود، اما موضوع حادتر از اینها بود و می بایست کل موتور تعویض می شد و او هم هزینه کلان لازم برای خرید موتور جدید را نداشت!

چستوچووا حدود ۲۴۰ هزار نفر جمعیت دارد (تقریباً به اندازه جمعیت شهر خوی اما ۵۴۰۰ کیلومتر دورتر از آن) و طولی نمی کشد که اعضای سندیکای رانندگان شهر مزبور از موضوع با خبر شده و به کمک فردین می شتابند.

ابتدا غذا و محل خواب او را تامین کرده و سپس تصمیم می گیرند یک #موتور_جدید برایش خریداری کنند اما خودرو آمریکایی است و موتور آن در لهستان نایاب و از طرف دیگر، آنها به تنهایی قادر به تامین ۹۹ هزار  زلوتی لهستان (معادل حدود ۱۰۹ میلیون تومان) نیستند!

فکری به ذهن شان می رسد؛ بلافاصله در فضای مجازی یک کمپین درست کرده و شروع می کنند برای جمع آوری کمک مالی برای فردین .

باور کردنی نیست! در کمتر از چند روز، بیش از ۵۰۰۰ نفر از مردم انسان دوست این شهر و اقصی نقاط مختلف کشور لهستان با پرداخت بیش از ۲۲۰۰۰۰ زلوتی به این کمپین می پیوندد تا بار دیگر، فرسنگ ها دورتر از ایران، شعر معروف بنی آدم اعضای یکدیگرند را به نیکی صرف کنند!

شگفت زده خواهید شد اگر بشنوید که هنوز هم کمک ها ادامه دارد و خبرش در صدا و سیما و رسانه های این کشور و کل اروپا به سرعت در حال انتشار است و حتی رئیس جمهور کشور لهستان هم به درخواست یکی از رانندگان، به این کمپین پیوسته است!

اکنون تصمیم دارند در آستانه عید کریسمس و به میمنت آغاز سال نو میلادی، نه یک موتور که یک تریلی جدید به فردین عزیز هدیه دهند؛ آن هم رایگان!

فردین هنوز در چستوچووا است. او در آنجا تنها نیست. دکتر کبیری نماینده مردم شهرمان هم از موضوع مطلع شده و از طریق وزارت امور خارجه، سفارت ایران در لهستان و سفارت لهستان در ایران پیگیر ماجراست.

او تلاش می کند در صورت اهداء خودروی جدید، گمرک جمهوری اسلامی، فردین را از پرداخت هزینه گمرکی تریلی جدیدش معاف کند؛ هر چند، آن قدر پول جمع شده است که می توانند، هم یک خودروی سنگین نو تهیه کرده و هم هزینه گمرکی آن را پرداخت کنند.

کبیری علاوه بر این، از طریق وزارت امور خارجه به مردم لهستان یک دعوت نامه ارسال کرده و نوشته است: «با افتخار مایلم پیام دعوت مردم شهرستان خوی را جهت مسافرت شما به این شهر تاریخی و فرهنگی تقدیم کنم. ما می توانیم به مدت ۱۳ روز ( تعطیلات عیدنوروز ) با ارائه خدمات اسکان و وعده های غذایی و … پذیرای شما عزیزان باشیم». او برای هماهنگی بیشتر، آدرس یک ایمیل را هم اعلام کرده است.

خانواده محترم کاظمی هم ساکت ننشسته و دختر خانم این راننده خویی با ارسال یک فیلم ویدئویی از طریق اینترنت، به زبان انگلیسی از کمک های انسان دوستانه مردم خونگرم و مهمان نواز لهستان قدردانی و تشکر کرده است.

  • منبع خبر : گونشلی خوی