تأخیر دولت در معرفی و نصب فرماندار جدید تبریز باعث شده گمانه های متعددی مطرح شود اما فارغ از چرائی این تعلل، آسیب های استمرارِ وضع نامطلوب فعلی می تواند خسارات جبران ناپذیری به بار آورد ۲۶ مهر بود که رحیم شهرتی فر به عنوان معاون سیاسی امنیتی جدیدِ استاندار معرفی شد و البته اعلام […]

تأخیر دولت در معرفی و نصب فرماندار جدید تبریز باعث شده گمانه های متعددی مطرح شود اما فارغ از چرائی این تعلل، آسیب های استمرارِ وضع نامطلوب فعلی می تواند خسارات جبران ناپذیری به بار آورد

۲۶ مهر بود که رحیم شهرتی فر به عنوان معاون سیاسی امنیتی جدیدِ استاندار معرفی شد و البته اعلام گردید که تا تعیین نماینده جدید دولت، نامبرده همزمان با معاونت سیاسی استانداری مسئولیت فرمانداری تبریز را نیز عهده دار خواهد بود. چند وقتِ بعد، خود شهرتی فر گفت که حمید شکری، فرماندار میانه به عنوان جایگزینش به وزارت کشور معرفی شده تا با صادر شدن حُکم مسئولیتش، در مرکز استان ادامۀ خدمت بدهد اما اکنون و با گذشت حدود ۱۰۰ روز از آن زمان نه تنها حُکم فرماندار تازه امضاء نشده که شایعات زیادی پیرامون این تعلل شکل گرفته است و جالب اینکه مُدام بر حجم این شایعات افزوده می شود. یکی از حرف های تائیدنشده این است که رضا استادرحیمی، مدیرکل سیاسی استانداری با رحیم شهرتی فر اختلاف نظر دارند و همین اختلاف ها باعث شده سَر فرمانداری تبریز بی کلاه بماند. عده ای هم می گویند که چون حمید شُکری، بازنشسته است وزارت کشور این گزینه را به جهت اجرایی شدن قانون منع بکارگیری بازنشستگان، رد کرده و در بررسی گزینه های جدید موفق به حصول اجماع نشده است. برخی دیگر اما حضور شش نماینده با گرایش های سیاسی مختلف در مجلس را در به تاخیر افتادن معرفی فرماندار جدید دخیل می دانند.

به رغم این تحلیل ها باید اذعان کرد که تداوم وضع نابسامانِ فعلی می تواند به مثابه سدّی، مانع توسعه شتابناک تبریز و تحقق شایسته مطالبات شهروندان شود.
واقعیت امر این است که رویداد تبریز۲۰۱۸ آغاز شده است. در حالی که روند حرکت دستگاه های اداریِ مرکز استان برای نقش آفرینیِ موثر در این رویداد مورد انتقاد جدی است خلاء حضور و فعالیت فرماندارِ تمام وقت، به این انتقادها دامن زده است.
از سوی دیگر تنش های ایجاد شده در جلسۀ هفتۀ گذشته شورای اسلامی کلانشهر تبریز، ضرورت تعیین تکلیف سریع وضعیت فرماندار تبریز را بیش از گذشته عیان ساخت. نکته دیگر این است که قانونی شدن همۀ مصوبات شورای شهر، نیازمند تائید فرماندار است و اکنون در نبود جایگزین شهرتی فر، طی شدن عادیِ فرآیند بررسی و تائید مصوبات شورا در هاله ای از ابهام قرار دارد.
مسأله بعدی این است که در آستانه فرارسیدن نوروز و شروع تعطیلات سال نو قرار گرفته ایم و از هم اکنون باید با تمام توان مهیای میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی باشیم. در شرایطی که تکلیف فرماندار جدید مشخص نیست، معلوم است که نمی توان روی هماهنگی های جدیِ بین دستگاهی برای استفاده از فرصت این تعطیلات برای رونق گردشگری شهرستان حساب باز کرد.
گذشته از اینها باید مسئولان ارشد استان و کشور با لحاظ جایگاه پراهمیت شهری تبریز حساسیت خاصی نسبت به تسریع در تعیین تکلیف فرماندار جدید می کردند و حالا که مردم شاهد این جدیّت از جانب مسئولان نیستند، شائبه هایی در بین افکار عمومی ایجاد شده که محور این شائبه ها از افول جایگاه تأثیرگذار تبریز حکایت دارد.
ساعت ها و روزها به سرعت از پِی هم می گذرند. تاخیر در معرفی فرماندار جدید و همچنین تغییرات احتمالی در برخی ادارات تبریز موجب شده عملا روند توسعه ای و برنامه ریزی بلندمدت برای توسعه مرکز استان با چالش هایی مواجه شود. به راستی گِره دولت در انتخاب فرماندار کِی قرار است که گشوده شود؟
حامد عاطفی فر