حمله شب گذشته آمریکا به عراق موجب شهادت تعدادی از نیروهای ایرانی و حشد الشعبی شد.

به گزارش العربیه در این حمله که با واکنش داخلی عراق و منطقه ای مواجه شده است ۴۱ نفر از مستشاران ایرانی و ۲۵ نفر از نیروهای حشد الشعبی به شهادت رسیده اند.

ارتش آمریکا ساعاتی پیش با تأیید حملات هوایی یکشنبه، اعلام کرد که این نیروها حملات دقیقی علیه پنج مقر و تأسیسات متعلق به نیروهای حشد شعبی و حزب‌الله در خاک عراق و سوریه انجام داده‌اند.

جنبش نجباء

جنبش نجباء در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله هوایی آمریکا به مقر کتائب حزب الله در الانبار تصریح کرد که شیطان بزرگ با همراهی ارتش و مزدورانش، جنایت دیگری را به کارنامه خون‌آلود خود افزود و مجاهدان الحشد الشعبی را هدف قرار داد.

این گروه مقاومت اسلامی تصریح کرد که آمریکا با همه وقاحت و گستاخی مسئولیت این تجاوز را به عهده گرفت و بار دیگر به حمایت از دست‌پرورده خود یعنی داعش پرداخت.

سائرون

ائتلاف سائرون هم با صدور بیانیه ای حمله آمریکا علیه مواضع حشد شعبی در استان الانبار را محکوم کرد.

ائتلاف سائرون در پارلمان عراق وابسته به جریان صدر تجاوز نظامی آمریکا به مواضع حشد شعبی در استان الانبار را نقض آشکار حاکمیت عراق دانست.

این ائتلاف در بیانیه‌ای اعلام کرد تجاوز وحشیانه آمریکا به مواضع حشد شعبی نقض آشکار حاکمیت عراق و تجاوز آشکار به اراده ملی است.

آل حیدر

«محمد رضا آل حیدر» رئیس کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق خواهان تشکیل نشست فوری پارلمان در خصوص حمله آمریکا به مواضع حشد شعبی شد.

وی افزود: ما این حمله و تجاوز آشکار را محکوم می‌کنیم. این حمله در واقع حمله به نهاد نظامی عراق و نقض حاکمیت این کشور محسوب می‌شود.

حزب الله

حزب الله نیز در بیانیه ای تجاوز وحشیانه آمریکا به گردان‌های حزب الله در عراق را محکوم و اعلام کرد: این حملات، تجاوز آشکار علیه حاکمیت و ملت عراق به ویژه حشد شعبی به شمار می‌رود، گروهی که ید طولایی در مبارزه با تروریسم داشته است.

محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق حمله صورت گرفته از سوی آمریکا علیه مواضع حشد شعبی را محکوم کرد.

الحلبوسی این حمله را نقض حاکمیت عراق توصیف کرد.

واکنش های سناتورهای ایران ستیز آمریکا

لیندسی گراهام از سناتورهای ارشد حزب جمهوریخواه آمریکا، در پیامی توئیتری از حملات هوایی ارتش این کشور به مواضع حشد شعبی استقبال کرد و مدعی شد: از دولت ترامپ به این دلیل که ایران را از بابت آنچه در عراق و سوریه انجام می‌دهد؛ پاسخگو کرده قدردانی می‌کنم. از بابت این حملات که پاسخی به حمله علیه نظامیان آمریکایی است، خوشحالم. ایران فقط زبان زور را می‌فهمد.

این در حالی است که تام کاتن دیگر سناتور تندرو از حزب جمهوریخواه آمریکا نیز در پیامی توئیتری مدعی شد این حملات پاسخی درخور به کشته شدن یک آمریکایی و زخمی شدن شماری دیگر در عراق است.

وی در ادامه گزافه‌گویی‌های خود مدعی شد: تهران یا باید از حمله به آمریکایی‌ها دست بردارد یا عواقب سنگین‌تری را تحمل کند.

  • نویسنده : رامین فرهودی
  • منبع خبر : شرح آنلاین - مهر - العربیه