رییس جمهوری گفت که امروز بدترین دوران تحریم را می گذرانیم اما قامت مردم استوار بوده و همه جا در مقابل دشمنان ایستادگی کردند.

جت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در آیین افتتاح و بهره برداری متروی گلشهر به شهر جدید هشتگرد اظهار داشت : آنچه که هست در سایه ایثار ،‌فداکاری و ایمان مردم رقم خورده است ،روزهای سختی را در این کشور گذراندیم ، روزهای سختی در دوران انقلاب ، جنگ تحمیلی و  در دوران تحریم داشتیم و امروز بدترین دوران تحریم را می گذرانیم. اما قامت مردم ما استوار بوده و همه جا در برابر قدرت های بدخواه و دشظمنان و این مرز و بوم به خوبی ایستادگی کرده اند.

وی اظهار داشت:هر روزی که می گذرد کارگران ، مهندسین و مدیران لایق ما قادر هستند که گلی را شکوفا کنند و خدمتی را به مردم انجام بدهند ، مایه خوشحالی همه  است.

دکتر روحانی اضافه کرد : همه چیز در گذر است. دولت،  حکومت و قدرت همه کوتاه مدت است و تمام می شود، آنچه می ماند خدمت به مردم است. اگر ما بتوانیم به این مردم بزرگ، لایق و شجاع که در روزهای سخت جوهره خود را نشان داده اند خدمت کنیم به وظیفه مان عمل کرده ایم.

رییس جمهوری گفت : امروز موفق هستیم به لطف و تایید خداوند بزرگ  هدیه کوچکی را به مردم استان البرز و همچنین هشتگرد و شهرستان های اطراف که می توانند از این ریل بهره مند شوند تقدیم کنیم.

دکتر روحانی افزود:در اینجا (شهر جدید هشتگرد)  اگر امروز شاهد یک خدمت هستیم در سایه تلاش کارگران عزیز  است ،همانا که در طول سال فقط چهار روز سرکار نبودند ، شبانه روز تلاش کردند تا پروژه  به نتیجه برسد. خستگی همه آن ها امروز رفع شده و روحیه شاد کارگران (متروی شهرجدید هشتگرد) دستمزد دنیای آن است و در آخرت «یرزق من یشاع به غیرحساب» ، آنجا اجر خداوند در روز قیامت اجر بی پایانی است که با هیچ عدد و رقمی قابل محاسبه نیست.

وی بیان داشت: راهی نداریم جز اینکه به فناوری و تکنولوژی روز برای رفاه مردم پناه ببریم و این دستور خداوند و پیامبر ما است که از تجربه بشری و از علم و دانش بیاموزیم وبه کار بگیریم. بشر به جایی رسید و متوجه شد که  حمل و نقل در روی سطح زمین و در دریاها کافی نیست و به فضا و آسمان و به عمق زمین پناه برد ، امروز بسیاری از حمل و نقل ها و سفر به وسیله پرنده ها انجام می گیرد.

وی گفت : پرواز هواپیماها و جا به جایی بار مسافر  به عنوان یک خدمت بزرگ به مردم است  و همچنین عمق و زیرزمین و  روی زمین برای رفاه مردم کافی نبوده و ما ناچار شدیم در این مرحله از مترو درر عمق زمین استفاده کنیم. تا پیش از انقلاب این کار متاسفانه نشد یعنی ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مترو یا قطار زیرزمینی در اختیار نداشت و تنها ریل روزی زمین داشت.

روحانی اظهار داشت : در اینکه چرا ما ناچار هستیم به عمق زمین(احداث مترو) برویم ، امروز پاسخ دادن به این سوال آسان است، همه می گویند بله و چاره ای نیست، ولی در سالهای اول انقلاب یک  دعوای بزرگ و حسابی بود که آیا کشور نیاز به مترو دارد یا ندارد. تمام مجلس اول این بحث بود و تا آخر مجلس  اول به نتیجه نرسیدم.

رییس جمهوری افزود: در مجلس دوم نمایندگان تهران با مدیریت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به این تصمیم رسیدند که تهران نیاز به مترو دارد واز طرف نمایندگان تهران بنده و دوستم آیت الله دری  نجف آبادی  مسئوول کار شدیم و بخشی از روزهای هفته ما به این مهم می گذشت که متروی تهران چگونه آغاز شود.؟

وی اظهار داشت : از روز آغاز مترو تا  امروز چقدر سفر در تهران توسط مترو انجام گرفته است  .طبق گزارش بیش از ۹ میلیارد سفر توسط مترو تا امروز انجام شده است.اگر نبود همه ۹ میلیارد سفر باید  توسط اتوبوس و خودروی شخصی انجام می گرفت  که در آن صورت  چقدر تهران آلوده و چقدر سوخت مصرف می شد.خودمان باید برای رفع آلودگی ، رفاه و رفع رنج مردم تلاش کنیم. این روزها هوای تهران هوای بدی بود نه تنها در  تهران و  کرج و دیگر  کلانشهرها؟  این آلودگی یک روزه ایجاد نشده، در طول یک قرن آلاینده های فراوانی کنار هم قرار گرفتند.

وی ادامه داد: اگر یک عامل و علتی در طول ۱۰۰ سال برای ما مشکل درست کرده حتما در یک روز حل نمی شود، این آلودگی ها مربوط به ده ها سال پیش روی هم متراکم شده است و می گویند این دولت و آن  دولت حل کند ، باید دولت ها دست به دست هم دهند و نسل ها تلاش کنند تا آلودگی رفع شود.

آلودگی فقط برای کشور ما نیست

رییس جمهوری گفت : آلودگی ایران در رتبه ۱۶ یا ۱۷ در دنیا است، اینطور نیست  که  آلودگی ما در دنیا اول باشد، اکنون  با شاخص آلودگی ۲۰۰ مدارس را تعطیل می کنیم در حالیکه در هند با آلودگی ۳۰۰ به  مدرسه می روند و در چین با آلودگی ۳۶۰ ، مدرسه تعطیل نمی شود.برای سلامت مردم این اقدامات ( تعطیلی مدارس  و ساخت مترو) را انجام می هیم اگر در چین با آلودگی ۲۰۰ مثل تهران مدارس را تعطیل کنند ۶ ماه سال باید مدارس تعطیل شود و در هند و مکزیک هم باید ۹ ماه سال تعطیل شود.

وی ادامه داد : مشکلات مخصوص ما نیست و دنیا هم مشکل دارد . این  موضوع  مهم است.آیا دولت به فکر مردم است؟ آیا دولت درک می کند که مردم در مشکل هستند؟ آیا دولتمردان در تهران هستند؟ آن ها یک دستگاه دیگری دارند و یا اکسیژنی دارند که با آن تنفس می کنند؟ در پاسخ باید گفت که دولتمردان هم آلودگی هوا را احساس می کنند و به فکر حل آن هستند و تلاش می کنند.

روحانی گفت : مردم باید از دولت توقع داشته باشند که برنامه ریزی کند و بفهمد و درحد توان تلاش کند. اگر کرد به وظیفه اش عمل کرده است و اگر نکرد باید  انتقاد شود و به آن گفته شود که چه کار کند، اگر درک کند برای هوای پاک بنزین را تغییر دهد وآلایندگی آن را تغییر هد و آلودگی گازوییل را دولت ۱۱ و ۱۲ از چند هزار رسانده به ۵۰ و رسانده به ۱۰ اگر آلودگی بنزین کاهش پیدا کرده .، امروز ۷۵ درصد بنزین مصرفی مردم  یورو چهار و پنج است و در دولت قبل آلوده ترین بنزین یعنی بنزین پتروشیمی در اختیار مردم بود.

وی ادامه داد : اگر تصمیم دولت یازدهم نبود ۱۵ میلیون نفر جمعیت ایران مهاجرت می کردند و اگر در دریاچه ارومیه تصمیم اتحاذ نمی‌شد سال ۹۵ دریاچه ارومیه نبود و گردو غبار این منطقه تمام استان‌های اردبیل، زنجان و شمال غرب کشور را ناچار به مهاجرت می‌کرد .

رییس جمهوری گفت : این  بزرگترین اقدام دولت برای ۱۵ تا ۱۶ میلیون نفر جمعیت ایران است و بزرگترین اقدام دولت ،‌ موضوع بنزین و گازوئیل یورو چهار و پنج است که البته اقدامات دیگر شده که یکی ریل است که می‌تواند آلودگی را کم و یا حذف کند و این راهی است که ما باید طی کنیم دولت یازدهم و دوازدهم یکی از تصمیمات مهمش توجه ویژه به ریل بود و شهر جدید با ریل پایه بود.

وی بیان داشت:  کل ریل ایران در طول ۹۰ سال گذشته و یا بیشتر تا اول دولت یازدهم، ۹ هزار و ۶۰۰ کیلومتر بود که امروز با خط های دوم اصلی و فرعی بیش از ۱۴ هزار کیلومتر ریل داریم.

تا کنون ۴۵ درصد این میزان ریل گذاری در دولت های یازدهم و دوازدهم انجام شده  است که تا پایان دولت دوازدهم بیش از  یک هزارکیلومترریل در کشور احداث می‌شود که سهم این دولت به ۵۰ درصد تولید ریل می‌رسد.

روحانی  گفت : دیروز در جمع مدیران پتروشیمی کشور آمار و ارقام خوشحال کننده ای ارائه کردند که محصول پتروشیمی به ۱۰۰ میلیون تن یعنی ۲ برابر محصول  در آغاز دولت یازدهم می رسد،  در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰۰ میلیون تن و ۲ برابر خواهد رسید. این هزار میلیون تن به معنای یک حرکت بزرگ در کشور است به پنج میلیارد دلار محصول پتروشیمی می رسد که یک رقم بزرگ در کشور است.

وی ادامه داد : اگر جنگ اقتصادی نداشتیم بدانید از سال ۹۵ تا امروز ۲۰۰ میلیارد دلار منبع اضافی وارد این کشور می شد که از ۲۰۰ میلیارد دلار ۱۰۰ میلیارد دلار آن پول نفت است. سال های ۹۷ و ۹۸  اگر تحریم نبود، نفتی که امروز می فروشیم که  مقدار بالایی نیست، ۵۰ میلیارد دلار درآمد اضافه پارسال و ۵۰ میلیارد دلار هم امسال بود که می شود ۱۰۰ میلیارد دلار و آن هایی که می گویند تحریم چه کار کرده و باید مدیریت را قوی کنیم، اگر تحریم نبود پارسال و امسال ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد ما افزوده می شود؟.اگر تحریم نبود ، اعتبارات خارجی استفاده شده در طول این مدت تا پایان امسال حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بود که روی هم ۲۰۰ میلیارد  دلار می شد که اکنون آن را نداریم.

وی گفت : کشور بدون ۲۰۰ میلیارد دلاری که در شرایط عادی می توانست داشته باشد اداره می شود . مردم شرایط راحتی ندارند در عین حال مشکلی نیست اما در حد توان تلاش و کار می کنیم.

روحانی افزود: اینکه متروی گلشهر امروز به هشتگرد متصل می شود   ۶۰ درصد این کار توسط دولت های یازدهم و دوازدهم انجام گرفته است و از نظر اعتباری ۸۵ درصد آن توسط این دولت ها  تامین شد  به این معناست که در شرایط سخت و تحریم همه توان را به کار گرفته ایم.

وی گفت : از وزیر راه ،  استاندار البرز ، مسوول قرارگاه خاتم الانبیاء ، مسوولان شهرستان ساوجبلاغ  ، شهردار تهران ، مسوولان مترو ، نمایندگان مجلس  و امام جمعه کرج به خاطر همراهی ها تشکر می کنم .همه تلاش کردند؛ امکان ندارد یک کاری به خوبی و با سرعت انجام گیرد بدون اینکه همه تلاش کنند . مردم هشتگرد در بازگشت  از تهران همیشه با  مشکل مواجه بودند که از تهران به هشتگرد برسند و از لحاظ مالی ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان روزانه هزینه می کردند .

روحانی گفت : برای این مسیر حالا امروز وسیله ای مطمئن ، راحت تر و سالم تر در اختیارشان قرار گرفته که اکنون با ۱۲۰۰ تومان از هشتگرد به تهران می روند و به جای ۲ یا سه ساعت معطلی  ۵۰ دقیقه تا یکساعت در راه هستند و  از وقت به خوبی استفاده می شود. این خدمت به یک جمعیت بزرگ است.

  • منبع خبر : ایرنا