پایگاه هوایی الاسد (به انگلیسی: Al Asad Airbase) یک فرودگاه نیروی نظامی در استان انبار عراق است.

این پایگاه در زمان حکمرانی صدام حسین «قادسیه» نام داشت و ساخت آن به پایان دههٔ ۱۹۷۰ و اوایل ۱۹۸۰ میلادی بازمی‌گردد. الاسد یک باند فرود آسفالت به‌طول ۳۹۰۰ متر دارد و طی سال‌های گذشته از مهم‌ترین پایگاه‌های مورد استفاده ارتش ایالات متحده در عراق به‌شمار می‌رود. این پایگاه در بامداد ۱۸ دی ۱۳۹۸ توسط موشک‌های سپاه پاسداران ایران طی عملیاتی موسوم به شهید قاسم سلیمانی مورد هدف قرار گرفت. این پایگاه به تازگی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شخم زده شده است و اماده کاشت انواع محصولات میباشد.

ین پایگاه در منطقه هیت واقع در استان عمدتاً اهل سنت الانبار، حدود ۱۰۰ مایل (۱۶۰ کیلومتری) غرب بغداد و ۵ مایل (۸ کیلومتری) غرب روستای خان بغدادی قرار دارد.

پایگاه هوایی توسط Wādī al Asadī (وادی الاسدی) تقسیم می‌شود، یک رود فصلی که مسیر آن از طریق واحه در امتداد حاشیه غربی پایگاه می‌گذرد و سپس به سمت شرق ادامه می‌یابد و در رودخانه فرات در خان البغدادی تخلیه می‌شود. به این واحه به صورت محلی به عنوان «چاه ابراهیم» گفته می‌شود. چشمه «عین السد» در سطوح درونی قرار دارد و به وادی الاسدی می‌ریزد.

از نظر زمین‌شناسی، این پایگاه در بخش الحمید صحرای سوریه واقع شده‌است، که بیشتر از استپ سنگ و ماسه تشکیل شده‌است.

این پادگان بعد از حضور نیروهای آمریکایی در عراق به محل فرماندهی و تروریست پروری آنها در این کشور تبدیل شده بود.

عین الاسد محل ملاقات رئیس جمهوری های آمریکا با سرابازان اعزامی به منطقه بود و چندی پیش دونالد ترامپ در پروازی مخفی با همسر خود شبانه در این پایگاه نظامی حضور یافته بود.

رئیس جمهور آمریکا در تهدید نخست وزیر عراق گفته بود در صورت خروج آمریکا از عراق باید هزینه مدرن ترین پایگاه نظامی ای که میلیاردها دلار برایش خرج کرده ایم را بپردازید.

با پاسخ نیروهای مسلح کشورمان به ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی در بغداد به آمریکایی بامداد امروز همزمان با ساعت شهادت این شهید بزرگوار ۲۲ موشک میان برد به این پایگاه اصابت کرده و ۸۰ تروریست آمریکایی به هلاکت رسیدند.

عین الاسد

عین الاسد

هم اکنون از این پایگاه به اصطلاح مدرن آمریکایی در عراق چیزی جز یک تل خاک برای آنها باقی نمانده است.

  • منبع خبر : شرح آنلاین